Friday, March 11, 2011

Ondt i brystet, venstre arm og hånd - men er det bare en gennemrystning på Mountainbiken?

Det begyndte onsdag eftermiddag: sad på arbejdet helt normalt, og fik lidt ondt i venstre side, brystet. Til at begynde med tænker jeg ikke videre over det, slet ikke at det er lige ved hjertet, og tager det bare som noget som godt kan ske. Så strækker jeg mig lidt, massere venstre brystmuskel lidt og forventer det forsvinder igen.

Der går en times tid eller 2, så er jeg på vej hjem i bil, og jeg lægger mærke til at det gør faktisk ret ondt i venstre side, lige ved hjertet. Det stikker og trykker på samme tid.. ikke meget voldsomt, men bare en konstant jævn smerte. Den aften vil jeg beskrive mine symptomer således:
  • ondt i venstre side af brystet
  • en jævn men ikke voldsom smerte,.. ligesom en meget let tandpine
  • ondt i venstre armhule - som om man læner armen for længe på et armlæn.. og det stopper for blodet
  • hånd og arm føles sløv og næsten følelsesløs
  • har det bedst når jeg holder min venstre arm, eller bare lade den hænge eller hvile
  • kan ikke løfte min venstre arm højere end vandret, og slet ikke løfte nogle ting
  • kan ikke holde min egen vægt
  • kan ikke løfte nogle ting
Og om natten har jeg svært ved at sove på venstre side.

Som altid har jeg mest lyst til at træne det væk, tage en tur i sauna eller lignende. Men det er alligevel en smerte jeg ikke er tryg ved. Det skyldes at det ikke føles som noget jeg før har prøvet:
  • jeg har ikke været til træning, fx. boks eller spinning eller lavet armstrækkere
  • det føles ikke som øm muskel, fx. som efter mange bænkpres, armstrækkere eller skulder øvelser til boksning
  • det føles ikke som ømhed efter et slag, som fx. ved boxing
  • det går ikke over eller aftager som normalt hvis man har lidt muskel ømhed
  • det kan ikke masseres væk, kan heller ikke mærkes ved tryk på muskler..
  • smerten kommer ligesom indefra
Da jeg vågner torsdag morgen og stadig kan mærke smerterne, fuldstændig på samme måde som onsdag... så bliver jeg alligevel lidt nervøs. Det gør rigtig ondt selv når jeg skal løfte en kaffekop, det stikker i brystet og min arm kan ikke bruges.

Katja overbeviser mig om at jeg skal ringe til vores læge, og høre hvad de siger. Selvom jeg selv blot er klar til at tage på arbejde, bide smerten i mig og se om det ikke forsvinder. Men samtidig lurer der en lille frygt, for man hører jo om mænd der stresser, arbejder for meget, og ignorerer faresignalerne, ikke lytter til deres krop og ikke går til lægen.

Så jeg ringer til lægen, og det forløber nogenlunde sådan her:
  • "Jeg har ondt i venstre side af brystet, på en måde som jeg aldrig har prøvet før.. min arm føles ikke frisk"
  • "Kunne du sove, havde du så ondt at du ikke kunne sove?"
  • "Jeg kunne godt sove"
  • "Det er muskulært, men kom ned til vores unge læge, så kigger hun på dig"
Jeg kommer ned til lægen kl 12 og hun noterer sig:
  • ingen svimmelhed
  • ingen hovedpine
  • ingen vejrtrækningsproblemer
  • normal puls
  • normalt blodtryk 120 over 80
  • lytter på vejr trækning, der er intet specielt
Altså ingen problemer, men hun tager alligevel en EKG, og kigger efter propper, uregelmæssigheder. Kurven er dog jævn med pæne gentagelser.

Lægen konkluderer at det er muskelsmerter...jeg skal se tiden an. Det vil sige hvis det ikke er gået væk om 2 uger, så skal jeg tilbage og undersøges.

Jeg tager på arbejde og sludrer med en kollega som har prøvet blodprop, og han fortæller at det helt sikkert ikke er det. Havde det været blodprop ville det give smerter og lammelser.. meget meget kraftige og ulidelige smerter.

Her fredag aften har har jeg nogenlunde samme symptomer, men det er ikke så voldsom smerte, og den mere kommer og går. Det er dog stadig samme fornemmelse af at venstre arm er sløv og følelsesløs.

Mountainbike ryste tur i søndags
Jeg har sidenhen tænkt over at det jo nok er muskulært..og hvordan kan det så opstå sådan pludseligt onsdag eftermiddag.

Det eneste jeg kan nå frem til er at jeg i søndags var på 2 timers mountainbike tur.. en tur for første gang i mange mange år... en rigtig ryste tur på gammel mtb cykel uden affjedring hverken for eller bag. Efter turen i søndags kan jeg huske jeg fik lidt ondt i triceps af alle de rystelser fra rødderne som gav.. kan det være det som har forplantet sig og sat sig i kroppen så lang tid. Og som onsdag pludselig slår ud i smerte i venstre bryst ....tilfældigvis ved hjertet..

Jeg tror det må være mountainbike ryste turen!! jeg håber det, og jeg håbre det snart går væk .. og så er glad for jeg ikke skal arbejde hele weekenden, og kan slappe lidt af :-))) puha.. man skal passe på sig selv.. man er ikke helt ung længere hva

Ondt i brystet, venstre arm og hånd - men er det bare en gennemrystning på Mountainbiken?SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: