Monday, May 27, 2013

Trailløb XT42 til Nordisk eXtrem maraton 2013

Så er jeg tilbage fra en super trail løbe weekend, med massere af hygge, sol, natur og trætte ben! :-)

Nyt løb - XT42 - 2 dage med 3 etaper
Jeg kæmper naturligvis stadig med mine løbeskader,så jeg var noget nervøs inden Nordisk Extrem Marathon (http://www.extremmaraton.dk/) selvom det "kun" var 18 km, + 6 km + 18 km fordelt på 2 dage. Men takket været Mads som har hjulpet mig med et genoptrænende program, så kunne jeg være med på denne super fede tur!

Som sagt, 2 dage trailløb... som er Silkeborg Extrem Maratons nyeste påfund, et trailløb i noget af Danmarks mest ekstreme og smukke natur, fordelt med 1 etape ud, madlavning på gasblus, nat etape, overnatning i telt ved søen, og 3. etape tilbage...det hele kalder de XT42, og det er på afmærkede stier i modsætning til deres andre afdelinger hvor man skal kunne o-løb.

Man kan kun håbe på vi kommer til at se flere af denne slags trail løb events som strækker sig over flere dage!

Trailløb og lejr liv

Konceptet er genialt hvis man som jeg elsker trailløb, natur, lejr stemning og hygge. Man kan kun få lyst til mere, fx. ved at tage på shelterture til Sverige, løbe, campe, sove, løbe, campe osv osv.. medbringende det man har brug for.

I denne 1. udgave af løbet i Silkeborg kunne jeg godt have ønsket mig yderligere en afdeling som XT42 hvor man skulle bære al sin oppakning og *stadig* fik lov at løbe på de afmærkede stier.. men indtil de finder på det, så bliver det til Sverigesturene :-)

Tak til Mads for super hyggeligt og fed tur.. og især fordi han fik mig med på turen takket været hans kontrollerede genoptræningsprogram efter mine ankel og hofteskader1


Silkeborg Sønderskov terræn - Udsigten, Åsen, Paradiset og HC Andersens bænk
Terrænet er super smukt, med nogle lange stigninger og nedløb, som jeg ikke mener findes lignende i nærheden af Furesø.. og selve MTB trailsporet i Harreskoven/Nørreskoven/Furesøstien, eller Helvede i Nord eller puklerne i Tisvilde Hegn kan altså ikke være med.. heller ikke det blå MTB spor i Rude skov... næ de her bakker i Silkeborg er vilde!

Især blev vi overraskede over hvor lange bakkerne er, og egentlig er de samtidig stejle. Og så kommer der altså nogle ret lange nedløb ud af det,...så når det sådan skifter mellem op og ned så er det rigtig hårdt.. paradoksalt nok meeeeget hårdt at løbe nedaf hvis man ikke bare giver los og flyver men istedet bremser for meget... så nedløb løbeteknik øvelser er rigtig godt givet ud inden løb her :-)

Det kan sagtens minde om løb på Bornholm, måske endda stejlere og længere bakker ..det kender jeg ikke Bornholm trail nok til at sige :)

Her er video fra Trail løb dag 2 fra nightcamp til Silkeborg, med lidt indlagte billeder:

:

Trailløb XT42 til Nordisk eXtrem maraton 2013SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: