Monday, August 17, 2009

Avis abonnement - hvor er produktet jeg ønsker?

I disse år hører man hele tiden at de trykte aviserne skriger efter trofaste og betalende abonnenter... sådan nogen som os: vi har holdt Politiken weekend i en eller anden for i nok snart 10 år..

Får ikke læst aviserne
Nu har jeg i snart et halvt til et helt år skulle være heldig hvis jeg har fået læst bare 1 af vores fredag, lørdag eller søndagsavis!

Jeg holder utrolig meget af Politiken, især lørdags udgaven, hvor der er Debat og Lørdagslivs så istedet for bare at opsige min avis, ville jeg høre om de ville beholde mig som kunde:

Ændring af abonnement?
Jeg spurgte Politiken om jeg kunne få og betale for een avis per uge.. helst fredag eller lørdag, så jeg har weekenden til at læse, hvis jeg ikke lige skulle nå det på dagen!

Men desværre nej, Politiken kan kun levere lørdag+søndag, eller søndag, eller fredag-lørdag-søndag. Ikke kun Fredag eller kun Lørdag! Eller torsdag for den sags skyld... øhhh.. vil i ikke gerne sælge aviser tænker jeg så bare? åbentbart ikke nok
. Så hvorfor vil de ikke sælge et abbonnement med kun den avis til mig??

Moderne avis distribution søges!!!!!
Jeg kan ikke forstå at jeg skulle være den eneste der godt kunne tænke sig 1 avis per uge.. og ikke søndag. Søndag er familie dag, men i løbet af fredag-lørdag-søndag skulle der være en chance.. så hvorfor kan jeg ikke få en avis fredag eller lørdag morgen?

Og faktisk, ud over frit valg på hylden med ugedage.. altså hak af de dage du vil have: [ ] man [ ] tir [ ] ons [ ] tors [v] fre [v] lør [ ] søn.... så har jeg endnu et ønske til nogle fremsynede avis ledelser:
.. giv mig frit valg af sektioner, og med en "pakke-samle-levering mulighed" .. altså komplet valgfrihed af de bedste sektioner fra hele ugen/måneden, og giv mig mulighed for at få det leveret på mit valg af ugedag! .. kan jeg få det inden 2015 heheh???

og ikke i elektronisk format vel at mærke.. jeg vil ud i min fysiske postkasse og hente de spændende artikler :-)

Der er for eksempel nogle sektioner som ikke mister spænding, indsigt eller værdi bare fordi de bliver læst et par dage eller uger senere. Der er en hel del dybdegående artikler som jeg har været glad for at læse selvom det var uger efter de udkom!
Det virker altså lidt "lad os lave få abonnements muligheder, så vælger folk nok et af dem, og vi får solgt flere aviser"... lidt ligesom som tv-pakker hvor man stadig skal have alle mulige ekstra kanaler med .. kanaler man ikke ser...

Jeg tror bare tiden er inde til mere nytænkning i avis branchen.. begynd at levere det folk vil have... ellers havner vi alle på nettet!!!


Opsigelse
Så indtil videre har jeg måtte opgive at holde avis selvom jeg meget gerne ville.. farvel min elskede Politiken, måske vi ses en lørdag eller 2 per måned når jeg får købt den nede i kiosken når jeg henter morgenbrød... hmmm det kræver jo så at jeg stopper med selv at bage franskbrød og boller... æv det ser ikke for godt ud for min avis læsning :-(


IMG_2232


Reminder
Nå ja, nu jeg er her, så vil jeg lige minde mig selv om en rigtig god artikel fra Berlinske Online, om hvordan verden har ændret sig og hvad det betyder for nyhedsjournalistikken, herunder avis mediet.. lidt citater for at friste mig selv igen:
Det er ikke papiret eller radiobølgerne, der er ved at dø. Det er nyhedsjournalistikken – og dermed en helt central del af mediernes opgaver - der er ved at afgå ved døden, fordi det i dag er næsten umuligt at fortælle folk noget, de ikke allerede ved.
...
For det er jo den dobbelte fascination af nyheder: At få tilfredsstillet sin egen nysgerrighed – men mindst lige så meget at kunne dele dem med andre, at fortælle dem videre, den kildrende fornemmelse af at have en information som man ved, at andre er interesseret i at modtage.
...
Den sociale funktion ved nyheder kan ikke undervurderes.
...
Nogle aviser, som fx Politiken, har ganske vist lyttet til gode konsulent-råd. De lægger de »hårde nyheder« på nettet og prøver at fokusere printavisen på baggrundshistorier og på at skabe sammenhæng i stedet for at levere nyheder. Men problemet er, at det ikke indtil nu har vist sig at have nogen stor effekt.
Grunden er, at »baggrund og sammenhæng« ganske vist gør læsere klogere. Men der er ingen social gevinst ved at være den, der ved kantinebordet kan komme med et 30 minutters foredrag om den egentlige årsag bag sultkatastrofen i Malawi. Selv om det lyder hårdt, så køber meget få mennesker aviser for at blive klogere. De gør det for at virke klogere.
...
Svaret vil komme når medierne begynder at stille sig selv spørgsmål som: Hvilke behov bliver ikke dækket (eller under-dækket) i dag? Hvad er et medie, der ikke har nyheder? Facebook er for eksempel i dag blandt de største medier i Danmark – både målt på omsætning og brugere. Ikke fordi det er amerikansk eller havde adgang til milliarder af kroner i udvikling. Men fordi Facebook har forstået at tilfredsstille et behov hos forbrugerne som de traditionelle medier ikke så. En del af grunden til de sociale mediers succes er, at de har forstået, at behovet for at fortælle noget videre er næsten større end behovet for at få det at vide.
...



Avis abonnement - hvor er produktet jeg ønsker?SocialTwist Tell-a-Friend

1 kommentarer:

Pengeforum said...

Det er et rigtig godt spørgsmål, for produktet du efterlyser er jo rigtig kundeminded, og de kan jo bygge en mængderabat der gør det mere attraktivt at få leveret avisen, flere gange om ugen, i stedet for en enkelt.

Så i stedet for at påtvinge brugeren et eller andet produkt, så ville det jo være skønt at få større indflydelse på ens avisabonnement

Det skyldes jo nok der ikke er stor nok efterspørgs, men jeg vil prøve at undersøge sagen nærmere. Jeg beskæftig med med salg af avisabonnementer