Thursday, January 20, 2011

3½ år og ikke klar til gymnastik

Her i Farum er der en gymnastik forening (www.farum-gymnastikforening.dk) og da jeg i min ungdom var meget glad for Birkerød Gymnastik forening (den gang hed det stadig BGF selvom trampolin kom til undervejs jeg var medlem), så var jeg glad da Merle fik plads på Mikro holdet 3-5 år. Hun havde stået på venteliste i et par måneder, og sidst i December 2010 var der så plads!


Lytte - forstå - udøve - afprøve - gentage
Første gang var jeg med næsten hele time, jeg holdte Merle i hånden når hun ikke lige synes trænerne var helt nok til hun følte sig tryg. Ellers sad jeg på bænken og kiggede på. Jeg kunne godt se at hun var lidt forvirret ved alle af aktiviteterne, fx.
  • opvarmning med løb rundt i cirkel..sving arm frem, tilbage, løbe sidelæns, baglæns
  • vende papirer fra rød side til hvid side (hvis man var på hvidt hold)
  • ryste en faldskærm med plastik bolde.
  • cirkeltræning, med lille trampolin, lille balancebom, rullemåtte til kolbøtter, bænk op af ribbe, ringe i lav højde, bænke med tov svingning mellem
  • skrå måtte med baglæns kolbøtte
Selvom det var rigtig gode små øvelser og trænerne gav sig ekstra tid til at hjælpe Merle, så var Merle aldrig rigtig begejstret. Hun synes ikke rigtig det var sjovt sjovt... ikke ligesom de andre børn som bare løb og skreg og nærmest legede. Vi blev på trampolin stationen og hyggede os, men det var som om Merle ikke selv søgte oplevelserne... hun ville hellere bare kigge på de andre.

Næste gang vi var afsted blev Merle ikke mere ivrig eller glad for at prøve alle tingene. Det hun syntes bedst om var at synge knogle sangen, og at løbe rundt i salen under opvarmningen. Hun ville hele tiden over til mig på bænken og have mig med til tingene.. jeg skulle være med.. og det er ikke meningen på et sådan hold.. forældrene skal være udenfor. Så jeg gik udenfor da... og blev ude i omkring 20 minutter. Det var egentlig lidt kedeligt, for jeg vil jo gerne se Merle hygge og lege. Da jeg så gik ind igen begyndte Merle at græde, ligesom når man henter hende ved indkøring i vuggestue eller børnehave... hun ville bare hjem.

Ingen pres - det skal være af lyst
Da vi skulle afsted 3. gang så ville hun slet ikke afsted.. hun ville bare hjem og "ikke til gymnastik". Vi tog derover,,, men jeg vil ikke presse hende overhovedet..så vi sagde bare farvel.. og på gensyn.. til trænerne.. for som vi snakkede med Linnea om, så kan det være vi vender tilbage når Merle er 4-5-6 eller ældre.. hvem ved.

Det er ligesom på skiferien i januar 2010.. når børnene er så små, så mener jeg al den slags aktiviteter komme 100% af lyst. Selvfølgelig skal forældre og andre hjælpe med introduktion til spændende ting som redskabsgymnastik, ridning, ski, fodbold, osv... men børnene skal have lyst og evner til at prøve, falde, udforske, lære osv.. Jeg tror ikke Merle var helt klar

Med fra holdet starter - og uden far eller mor - eller bare ældre?
Holdet startede 1. september og det havde nok hjulpet hvis Merle var med fra starten. De andre kendte ligesom hinanden, og måske var de også utrygge i starten? Jeg forsøgte at give Merle nogle success oplevelser, ved at koncentrere hende om kolbøtter og hop på trampolin.. to ting jeg ved hun elsker og som hun næsten kan. Men det var ikke nok til at fange og vække en glæde hos hende.

Måske skal noget af skylden også lægges i at vi laver alt for meget sammen med Merle.. hun har det for godt derhjemme?? kan man have det, og så bare gerne vil hjem og hygge med mor og far???

Eller skulle jeg bare have afleveret hende og gået.. ladet trænerne klare det? det synes jeg ikke passede her mid i sæsonen.. hvis hun havde været med fra starten .. så måske.

Eller måske skal Merle bare være ældre og selv udvise ønsket om aktiviteten.. det er jo sådan med ridning i hvert fald... der vil hun gerne afsted .. helt siden midten af november...

Måske har det noget at gøre med det sociale.. ridning er individuelt, der er ikke andre som man kan måle sig med, se på eller som man skal "kunne sammen med".. Merle er måske mere til bare sig selv.. det er nok for tidligt at sige

Børnehaven har rytmik, knogledans og leg
Jeg håber ikke Merle har oplevet det hele som et pres.. jeg håber ikke hun er skræmt.. hvorfor skulle hun være det.. jeg glæder mig over at hun er med til aktiviteterne i børnehaven,.. i hendes alder så minder rytmik, dans, sang og leg meget om det de lavede til Mikro gymnatisk timerne..så må vi se om Merle vil til redskabsgymnastik når hun blive ældre.

3½ år og ikke klar til gymnastikSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: