Saturday, July 17, 2010

Pas på hvad du uploader til youtube

At klippe en dræber snegl over er åbentbart mod Community Guidelines (retningslinjer for fællesskabet)... det var jeg godt nok ikke klar over.. så jeg har modtaget en advarsel fra Google:


youtube.community.warning.july.2010

youtube.community.warning.july.2010.notification

Nu er videoen fjernet,,, det må næsten være nogen som har klaget til youtube... måske fordi det var optaget i HD 720p, nogenlunde tæt på.

youtube.community.warning.july.2010.dræbersnegle

Anyway, det var ikke meningen at støde nogle, blot vise at vi klipper mange snegle også i år .. ligesom vi gjorde første gang i 2008 og også i 2009 hvor Merle begyndte at deltage. Der er et par videoer med klip af dræbersnegle fra 2008, jeg må hellere få dem slettet.. måske ikke den video som ligger på Flickr, men i hvert fald den som ligger på youtube:

youtube.2008.klip.dræbersnegl

Hvordan slår man dræbersnegle ihjel?
Selvom YouTube ikke mener man må vise hvordan man klipper en dræbersnegl over, så er det stadig en ok måde at aflive en dræbersnegl på. Skov og naturstyrelsen har en længere artikel om dræbersnegle, og på draeber-snegle.dk er der beskrevet et par noget mere ubehagelige metoder at slå dræber snegle ihjel på:

Aflivning af snegle
Man kan enten slå sneglen ihjel med et hårdt slag fx med bagsiden af en skovl, men det sviner en del. Sneglen kan også dræbes effektivt ved at skære den midt over.
Alternativt kan man aflive sneglene enten ved neddypning i en stor gryde kogende vand eller ved overhældning med rigelige mængder kogende vand. Hvis aflivningen skal foregå helt smertefrit er det bedst at køle sneglene ned i køleskab og derfra overføre dem til en fryser.
De aflivede snegle graves ned for ikke at tiltrække nye.
Der er også udviklet forskellige former for sneglehegn både med og uden strøm. De kan dog være skadelige for andre dyr.
Sneglegifte kan generelt ikke anbefales, da alle gifte har giftvirkning på andre organismer, og nogle af de midler der har været anvendt til sneglegift kan også forårsage dødsfald blandt mennesker.
En af grundene til, at man ikke skal bruge sneglegift, er at der faktisk findes andre snegle, som angriber og dræber dræbersnegle. Det drejer sig om de to små arter af rovsnegle Kælderglanssnegl ( Oxychilus cellarius ) og Stor Glanssnegl Oxychilus draparnaudi. Disse to arter angriber særlig æggene og et forsøg viste at O. cellarius kunne æde 131 æg på 13 dage medens O. draparnaudi klarede 118 æg på 9 dage.
Svenske undersøgelser tyder på, at disse rovsnegle måske kan udgøre en biologisk bekæmpelse af dræbersneglen. I Danmark er der flere som har oplyst at Vinbjergsnegle også æder dræbersneglens æg.

I øvrigt gælder det generelt om den iberiske skovsnegl, at der mangler viden om dens liv i Danmark.



Advarsel fra YouTube
Nu har jeg så 1 advarsel som udløber om 6 måneder.. kan jeg nu også stole på det? Jeg skal i hvert fald tænke mig ekstra godt om inden jeg uploader videoer for ellers risikerer jeg at blive slettet fra youtube:
Din konto har modtaget en advarsel med baggrund i retningslinjerne for fællesskabet, som udløber om seks måneder. Yderligere overtrædelse kan medføre midlertidig deaktivering af din mulighed for at sende indhold til YouTube og/eller ophævelse af din konto.
Jeg synes godt nok ikke det er upassende at vise et klip af en dræbersnegl, det er jo sådan mange holder deres haver fri for snegle, og så vidt jeg ved er det en helt ok måde at aflive dræbersnegle på.

Youtube henviser til deres service vilkår så dem må jeg hellere få nærlæst:
Almindelige fejlmeddelelser: Afvist (upassende indhold)

Hvis du ser meddelelsesteksten "Afvist (upassende indhold)" ved siden af en af dine uploadede videoer, betyder det, at vi har konstateret, at din video overtræder vores servicevilkår. Læs dem for at være sikker på, at du forstår, hvilket indhold det er i orden at uploade til YouTube, og for at undgå, at der fjernes mere af dit indhold fra webstedet.

Hele sin identitet hos en gratis service udbyder?
Men det er godt nok en eye-opener... Her er jeg fuldstændig i hænderne på et kæmpestort firma hvis handlinger jeg måske ikke altid er enig i .. Og de har magten til at slette ens data.. tænk hvis de gjorde det samme for alle blogspot blog indlæg, picasa billeder, google dokumenter eller google gmail mails?

Med alt det data man for samlet gennem tiden så kan det være hele ens identitet de sletter.. billeder af familien, videoer, mails, kontakter, adressebog, vigtige dokumenter osv osv.... puha.. :-/

Pas på hvad du uploader til youtubeSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: