Saturday, July 17, 2010

Rødgrød med fløde - sådan skal du ikke gøre

Normalt skriver jeg om alt muligt jeg prøver og som går godt, fx. hjemmelavet pizza, rugbrød eller kager. Denne gang må jeg så lige skrive ned hvordan jeg ikke skal lave rødgrød eller rarbabergrød næste gang jeg forsøger.


Jeg brugte en opskrift som har halvt jordbær og halvt rababer... men uden jordbær.. og nok netop derfor blev det slet ikke nogen success!! Det smagte ikke sødt nok, der var tråde af rababer, og smagte i det hele taget surt... det ser måske nogenlunde ud her med fløde og mælk på.. men øv.. jeg smed det hele ud

IMG_2865


Jeg gjorde følgende:
  • skar friske rabarber fra haven, 700 gram, i små stykker 1-2-3 cm
  • kogte rabarber stykkerne møre i 3-4 dl vand, dryssede 2 tsk vanilie pulver over og hældte 2 tsk non-oxal syre over
  • blandede 80 gram flormelis i
  • jævnede det hele med lidt vand blandet med 4 tsk kartoffelmel
Næste gang holder jeg mig til ren jordbær grød.. det som jeg husker fra min mormor er at det er varmt, blødt og sødt.. det vil jeg gerne kunne lave, men så skal der nok slet ikke bruges rarbaber!

Hvad kan man så bruge rarbarber til?
Indtil videre har vi kun fundet een rigtig god ting at bruge vores rarbarber fra haven til: en dejlig kage, som smagte sødt, slet ikke surt ... uhmm

Jeg har ingen billeder, men konen lavede den således, i øvrigt efter tips fra Beth:
  • små stykker rarbaber spredes i et fad, drysset med rigeligt rørsukker, lod det stå i mens resten blev lavet-- måske lidt længere
  • lav en næsten almindelig småkage dej: 3 dele mel (2 af de 3 dele var kokosmel), 2 dele smør og 1 sukker.. ælte det og smør ud over
  • bag ved varm ovn, 175 grader normal, i 1 time
  • server med kold creme fraiche..
  • kagen kan iøvrigt laves dagen før eller eftermiddag og så bare varmes til dessert efter en dejlig grill aften :-)
Eventuel kan vi også forsøge at erstatte æblerne i æble crumble... men jeg tør næsten ikke for det bliver sikkert surt og ødelagt.

Rødgrød med fløde - sådan skal du ikke gøreSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: