Monday, April 25, 2011

Det smukkeste og sjoveste cross X-trem skov-løb: Helvede i Nord

Som altid er jeg på udkig efter flotte løb i skov og natur, ... altid uden asfalt (ikke ligesom Griseløbet hvor man løber på asfalt selvom der er skov lige i nærheden).. og gerne med bakker og udfordringer så det ikke bare er lige ud af store brede skovstier. Mit bedste bud indtil i dag har været Julestjerne skov løbet i Hillerød hvert år i starten af december.


Og for nylig er jeg begyndt at løbetræne på den røde MTB rute i Hareskoven ved Furesø.. rigtig sjovt, hårdt og lidt ekstremt..super.. som gammel Mountainbike cykelrytter så er det bare så fedt at løbe sådan nogle steder.... faktisk håber jeg at kunne være med til at arrangere et lokalt extrem løb på den rute .. det må jeg kunne overtale en lokal løbeklub til :-)

Anyway... det som det hele handler om.. jeg har netop været til mit nye favorit løb... simpelthen en stor fornøjelse at være med til Nordtrim skovløbet "Helvede i Nord" i Tisvilde Hegn... og jeg kan kun ærgre mig over jeg ikke er kommet afsted før her i 2011.

Løb på snogede skovstier og sandede bakker med super udsigt
Tisvilde Hegn skov husker jeg fra en enkelt MTB tur med min far for nogle år siden... og så de gange vi har sanket brænde derude.

Det er sådan en naturlig vild og flot skov, med alle mulige typer af træer, lysninger, stier, rødder, bakketoppe med fantastisk udsigter osv osv..
Og fordi det ligger så tæt ved havet og vandet så er der masser af sand.. det er skøn afveksling fra hverdagenes løberuter :-)

Når man løber så skal man næsten springe fra rod til rod, eller fra den ene side af sporet til den anden.. for at finde det bedste fodfæste og afsæt. Det er sjovt og semi x-treme løb, både op og ned.. det kan kun anbefales og må prøves!

Starter med 10 km ruten - måske Halvmarathon næste år
Man kan løbe både halvmarathon eller 10,8 km. Da jeg ikke havde været med før og løbet har ry for at være rimelig hårdt og kuperet.. og min manglende træning, så valgte jeg at lægge ud med 10,8 km. På en 10 km kan jeg næsten undlade at disponere, og bare lade mig blive grebet af stemningen og oplevelsen.. bare derudaf!

Næste år vil jeg rigtig gerne træne op til at løbe Helvede i Nord halv marathon .. hvis mit knæ kan holde til det... Jeg burde nok holde mig til løb under 16-17 km, for det er altid der jeg får problemer! Men der er en chance i dette løb, pga den dejlige skovbund som man løber i... nu må vi se til næste forår :-)

Starten går direkte i Tisvilde skoven, men man skal desværre løbe 500 meter på fortorv tilbage til mål/indskrivning..lidt synd at de ikke fandt en rute gennem stier og skov så der SLET ikke var hårdt underlag :-(

Resultater og billeder og højdekurve
Der er desværre ingen billeder fra Nordtrim hjemmeside endnu, men det kommer nok... der var i hvert fald mange fotografer ude på ruten, især den sidste hårde stigning.

Mens vi venter på Nordtrims link liste, så kan man kigge lidt på et par offentlige albums af billeder fra Helvede i Nord 2011, fx. på Flickr eller Picasa hvor især THOK Dolfi & Anne Grete samling 1 har mange gode stemnings billeder af personer ude på selve ruten, og samling2 +samling3 har mange fra folk der løber i mål... Der er sågår et billede af mig på opløbstrækningen hehe :-)

Resultaterne er som altid med Events4u online næsten med det samme.. super firma der

Nordtrim har mange gode links på deres website, fx. til højdekurver og gamle billeder:

Extrem løb

Arrangeret af: NordTrim, og Tisvilde Hegn OK i Fællesskab.

GENEREL INFO: Har du ikke tidligere prøvet de tandudtrækkende strabadser gennem sandbakker, skovhøje, slugter, brandbælter, klitter og strand.

RUTEN: Et crosslignende EXTREM / ULTRA løb gennem sandbakker, skovhøje, slugter, brand-bælter, klitter og strand. En rute så hård og krævende, at selv mountain bikers må give op. Det kuperede terræn og det til tider løse underlag gør løbet til en virkelig fysisk udfordring, men samtidig til en æstetisk nydelse for øjet. Løbet går gennem Tisvilde Hegns smukkeste og mest seværdige områder, bl.a. Frederikshøj, Harehøj, Bangshøj, Troldeskoven, Råbjerg, Frøbakke m.m. Det anbefales IKKE at medtage klapvogn el.lign. Du løber på eget ansvar Løberute i JPG format

HØJDEKURVER: Se højdekurver for de 2 distancer Højdekurver

FEEDBACK: Klik på følgende link og se et lille udsnit af den dejlige kritik vi har modtoget feedback

BILLEDER: og andet historisk matriale --- > Historie




Helvede i Nord - højdekurve


Mine kilometer tider viser tydeligt at ruten var nem i starten .. ned af bakke, og så kom ruten rigtig i gang med mange sving og stigninger... I det hele taget et meget svært løb at holde under 4 minutter per kilometer..

Jeg nåede at holde 4m 8s/km.. jeg er godt tilfreds .. debut, træning, knæ og påsken taget i betragning :-)
Omgang Tid Omgangstid Puls
1km. 0:03:26,1 0:03:26,1 159
2km. 0:07:39,7 0:04:13,6 167
3km. 0:11:21,4 0:03:41,7 169
4km. 0:16:34,3 0:05:12,9 179
5km. 0:20:54,7 0:04:20,4 174
6km. 0:25:01,1 0:04:06,4 174
7km. 0:29:40,7 0:04:39,6 178
8km. 0:33:44,5 0:04:03,8 176
9km. 0:38:18,2 0:04:33,7 177
10km. 0:42:35,0 0:04:16,8 180
10.?km 0:44:46,0 0:02:11,0 187
Pulsgennemsnit på 173,, men desværre ingen pulskurve da jeg glemte at skifte uret til interval opsamling fx. hvert 15. sekund.. øv

Familien med til løb i skoven .. det var dejligt og hyggeligt
Merle, mor og Elias var endelig med til et løbearrangement.. jeg har forsøgt at lokke dem med til Julestjerneløbet eller Eremitage løbet,,, men altid uden held. Denne gang fik jeg dem med, fordi vi skulle over til farfar og Beth i Liseleje efter løbeturen ..

Det var super hygligt, jeg tror mor synes det var sjovt at se stemningen og alle de mennesker.

Merle var med til opvarmningen: gadedrengehop, sparke bag i, høje knæløftninger, svinge arme osv osv.. lidt mere fysisk opvarmning da jeg var lidt groggy efter påskens arbejde med at male.. og så er Helvede i Nord jo hårdt løb hvor man godt kan bruge arme og lidt muskler :-)

De eneste billeder vi har desværre,, af mig og Merle, og et af Elias:

P4250027

P4250026


Det smukkeste og sjoveste cross X-trem skov-løb: Helvede i NordSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: