Thursday, March 22, 2012

Problemer med Endomondo - så nu bruger jeg Strava som er genialt

Siden jeg fik et Garmin GPS løbeur i fødselsdagsgave af Leif, Sara og Mads, så har jeg egentligt brugt Endomondo til at lægge løbe og cykeltider online. Jeg har haft et par venner tilføjet, primært dem som jeg var på Trailcamp Bornholm med i marts 2012.

Hurtigt gik det op for mig at jeg savnede lidt statistik på Endomondo websitet. Fx. kan man ikke tilføje forskellige par løbesko, et til trail, et til landevej, et til snevejr, eller udfra hvor når man har købt dem, hvis nu man har flere af samme sko, osv. Fx. for at holde øje med hvor langt det enkelte par sko har løbet og evt. se gennemsnitstider. Som jeg fik skrevet på et forum på et tidspunkt:

synes Endomondo lader en del features at ønske.. eller måske ved jeg bare ikke hvordan det bruges smartes. Men hvordan laver i fx. statistik over antal km med en bestemt sko? Man kan så vidt jeg se ikke selv definere underkategorier af Løb, fx. Løb1.SpikeCrossJan12, Løb2SpeedcroosDec11,Løb3XTWings osv osv. Ville ellers være smukt at kunne tage statistik på den slags, så man kan se det i dropdown box

Endomondo server problemer
Men, så her i starten af marts 2012 fik Endomondo en masse tekniske problemer, lige omkring samme tid hvor de lancherede en ny integration til Facebook Timeline, og de fik en del medieomtale i udlandet tror jeg.

Lige pludselig var der ingen GPS kort over den rute man havde løbet, der var ingen pulskurve eller hastighedskurve.. og man kunne ikke eksportere sine data. Og slemt var det, at der intet stod om problemer... fx. "this feature has been disabled or deprecated"... det virkede bare ikke!

Jeg søgte straks på diverse forums om andre havde problemer med Endo websitet, og det viste sig at gælde alle, også dem som betaler for at bruge Endomondo pro. Det viste sig at Endomondo havde valgt at slukke for en masse features, fx. kort visning og pulskurver fordi de havde kapacitets problemer.

Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget,, for der var rigtig mange der var sure over at Endo  slukkede for grundlæggede løbe og sports faciliteter, mens Endo lod Facebook Timeline køre videre... altså noget gammelt som mange mennesker elskede og brugte hele tiden blev uden varsel og forklaring slukket for at noget nyt smart Facebook kunne køre..hmmm... aktier i Facebook var der vist en der spurgte hehe :-)

Anyway, ligesom så mange andre i forummet, så kunne jeg ikke drømme om at spamme min facebook timeline med informationer hver gang jeg cykler eller løber osv... folk ville simpelthen have det grundlæggede sports element og så evt. en gang imellem dele det med fx. Facebook. Alle var enige om at Facebook integration måtte slukkes før man slukkede for fx. kort visningen!! Men ak nej.

Nå men hvor om alting er, da problemerne hos Endomondo fortsatte, og stod på i omkring 2 uger, så var der en masse som forlod Endomondo, og her var det jeg blev klogere.

For flere af de andre steder viste sig at kunne en masse sportsligt som Endo slet ikke kan,,,de kunne også noget af det jeg har savnet hos Endo. Fx. blev jeg meget begejstret for Strava sportstracker. Der var også nogen i forummet som kaldte "Strava - Endomondo made right" :-)  og der er jeg tilbøjelig til at give dem ret... omend Strava ikke har helt så gode social networking.... men efter min mening er det også meget bedre at et sports/løb/cykling tracker site fokuserer på de sportslige features og ikke på alt mulig smart integration til facebook.

Strava segments - genial statistik
Det allerbedste ved Strava er deres segment eller sektion automatik. Hver gang man, på sin løbe eller cykel rute, passerer en strækning som en eller anden (eller en selv) synes er spændende og har registreret som Segment, så registrer Strava ens tid automatisk. Det er typisk interval strækninger, en stigning eller en nedkørsel.

Den tid man har på sektionen kommer ind på listen med samtlige andre som har kørt eller løbet segmentet. Man kan sammenligne, enten med alle sine egne ture og rekorder, sine venners, eller man kan sammenligne med alle de fremmede personer man ikke behøver være venner med :-)

strava.test.segment.cycling.tyren.rundt

Find nye spændende stigninger - intervaller - segments hjemmefra
Strava har en explore funktion, hvor man kigger rundt på kortet for at finde de ruter/sektioner eller segments som andre eller som man selv har lagt ind. Det er genialt til inspiration, eller det er sjovt fordi man jo sikkert genkender mange af sektionerne. "Nå ja den stigning er faktisk ret hård" .. osv

strava.test.segment.explore.cycling

Opret segmenter når du kommer hjem
Man kan selv definere nye segmenter når man sidder hjemme ved computeren. Ikke noget med at man skal huske at trykke lap ude på ruten. Næ man udvælger bare segmentet når man kommer hjem, og vupti så har man genial statistik over de steder på ens træningsture som man synes er interessantet. Strava løber alle dine tidligere workouts igennem for at finde dine tider..og Strava kigger også alle andres workouts igennem så der med det samme kommer en rangliste.. hurtigt, nemt og genialt!

Det kan være interval strækninger, eller specielt hård stigning, eller noget teknisk svært... man bestemmer selv, og det er helt gratis :-)

Jeg vidste slet ikke hvor meget jeg savnede segment konceptet da jeg kun brugte Endomondo. Men nu kan jeg slet ikke undvære segments!..  det er fedt .. fx. på de daglige ture frem og tilbage på arbejde.. hvis jeg gerne vil presse mig lidt på stigningen op gennem Nørreskoven eller snuppe en tur rundt på Tyren, så gør man det bare. Strava registrerer selv at jeg har kørt segmentet og tiderne kommer automatisk ind på listerne! Genialt!

strava.test.segment.leaderboard.furesoestien.mod.frederiksdal strava.test.segment.cycling.tyrens.nakke

Strava gear - tilføj en ny sko eller cykel
Det har jeg savnet meget hos Endomondo er opdeling i hvad for nogle sko man løber i. Det skyldes jo at jeg enten løber trailløb i skoven ved Furesøen med fx. Speedcross, eller at jeg løber mere almindelig grusstier i Vaserne ved Birkerød med fx. XT Wings.  Eller Spikecross med pigge for turene i vinters.

Det er rart at have statistik for antal kilometer.. så ved man også når skoen er ved at slidt ned, og man måske skulle overveje at anskaffe et par nye :-)

strava.gear.oversigt.sko.og.cykler
Endomondo vs. Strava
Tror jeg bliver hos StravaEndomondo er for meget Facebook pladder tiltag og for lidt spændende sports tiltag. Alle de udvikler timer Endo har lagt i Facebook Timeline integration skulle de hellere have lagt i først at gøre sports mulighederne bedre... og indtil de gør det, så er jeg at finde hos Strava sportstracker.

i didnt give up quite yet, but i am uploading at both Endo and at Strava. Now I have a lot of sporting features like milage of gear such as specific pairs of running shoes (being trail, road or spikeshoes), i have segments for specific part of roadracing or trailrunning climbs... i already love it. I am lacking a bit of social networking, but rather that way around. For now i stick with Endo and Strava,, time will tell where me and my buddies choose to go.



Problemer med Endomondo - så nu bruger jeg Strava som er genialtSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: