Wednesday, June 15, 2011

Mine første trail løbesko - onlinekøb til billig penge

Efter jeg havde løbet Helvede i Nord på mine ældre "asfalt" løbesko besluttede jeg mig for at jeg ville have nogle extreme eller trial eller skov løbe sko.. eller hvad de nu hedder.


Jeg var så vild med skov underlaget på HELE ruten i Tisvilde Hegn, og i øvrigt hjemme i Hareskoven langs Furesøen, at jeg ville have nogle sko som passer til den slags.

Køb dine løbesko på nettet
Jeg vil ikke længere betale overpris hos Marathon eller Keiser sport hvor man godt nok får en løbetest med. Jeg har ikke brug for endnu en løbetest,, og slet ikke til terræn eller trail løbesko som stort set altid er neutral til let over propanation som 70% af alle danske løbere har brug for:
min fod har det som kaldes let overpronation, hælder en anelse indaf, hvilket er typisk for platfodede og generelt for 70% af alle løbere.

I skoven betyder indstillingen ikke helt så meget som på asfalt.. godt forklaret på loebeshop hjemmesiden:

Salomon Herre XT Wings

Salomon XT wings er en helt nyudviklet trailsko der både er let, komfortabel, stabil i opbygningen og har en god støddæmpning. EVA mellemsålen giver den rette støddæmpning, contagrip ydersålen giver perfekt afsæt og forstærkninger beskytter tæerne.

Grundet det ujævne underlag, har pronationskilen ikke den samme effekt og betydning som f.eks i en almindelig løbesko til asfalt. En trailsko er generelt lavet til ujævnt og blødt underlag, hvilket gør at foden sjældent er i en plan position, og derfor får pronationskilen mindre betydning.

Anyway, skoen jeg købte fandt jeg på loebeshop.dk,,, en Salomon Herre XT Wings som skulle være holdbar, stabil og stødabsorberende.. koster vejledende 1200, men jeg da loebeshop.dk havde alle størrelser på lager skulle de have 699.. og nu hvor der er færre størrelser skal de faktisk kun have 600 kroner.. http://www.loebeshop.dk/product/salomon-herre-xt-wings_8260/.

Loebeshop har i øvrigt en god vejledning til deres vurdering af hvad de forskellige Salomon modeller er gode til... jeg ved ikke om den er helt uvildig, men jeg brugte den til at træffe min valg af Herre XT Wings uden Goretex:


Løbesko Herre - Salomon - Sammenligning fra Loebeshop.dk


Her kan man se forskellen på sålen i forhold til min gamle sko:


IMG_9665



OG...ikke mindst loebeshop.dk havde super levering og service, jeg kunne vælge at få skoene bragt til lokalt GLS opsamling, hvilket var billigere end Post Danmarks overpriser :-)) dejligt


Testet sko i det mest ekstreme løb: Strandpukkelløbet
Her 2. pinsedag fik jeg så prøvet mine nye sko.. de var perfekte til det hårde strand- og pukkel- bakke løb i Tisvilde Hegn: Strandpukkelløbet .. jeg havde ingen problemer med at løbe op af eller nedaf.. ingen udskridninger eller omvrikninger.

Selvfølgelig var skoven dejlig tør, men det var stadig en fordel at have de sko med godt greb på i sær forfoden når man skal springe op af de stejle bakke trin!

Min kilometer tid var på 4 min og 52 sekunder, ... jo der var masser af strand, sand og hårde bakker :-)))) et super løb... læs evt mere

Mine første trail løbesko - onlinekøb til billig pengeSocialTwist Tell-a-Friend

1 kommentarer:

Bjarke said...

Tak for kigget.

Er der evt. en vewj til din blog så jeg kun får løbenyhederne? Et tag eller andet jeg kan følge?

Hvis du mangler inspiration til din næste trail løbesko er du velkommen til at slå et smut forbi vores site?
http://www.grejguide.dk/site/guide-og-sammenligninger/guide-til-trail-running.html

God træning.
Bjarke
grejguide.dk