Thursday, July 03, 2008

Hospitalets patient computer fyldt med virus

Jeg fik mig noget af en overraskelse da jeg ville fordrive noget ventetid på Rigshospitalet i går: patient computeren til fri afbenyttelse i køkkenet var komplet ubrugelig på grund af virus og malware!
XP virus

En af de virusser som ihvert fald var installeret var XPA (XP Antivirus) som i sig selv er en virus.. den lader som om den kan hjælpe, men det er bare malware! XPA er egentlig meget overbevisende lavet, se bare:
Windows XP virus

Ja det kan faktisk virke ganske troværdigt og overbevisende som "antivirus" snyde program det der Antivirus XP!

Der kom diverse popups så man virkelig bliver nervøs og vil måske købe deres snydesoftware!

Nogle af de popups som kom var for eksempel om at computeren var i gang med at sende private oplysninger ud til en fremmed computer, og et forslag om at man muligvis var inficeret med virus fordi computeren arbejder langsommere end normalt ... no shit!!
Windows XP virus

Windows XP virus

XPA skulle kunne fjernes, men den computer på køkkenet skal efter min mening geninstalleres fra scratch/image, og jeg tror godt det kunne ske hver nat uden nogen ville være kede af det! Stakkels de mennesker som er indlagt i længere tid som kunne have stor gavn af en funktionel computer forbundet til internettet.. det er synd! Anyway, jeg slukkede den i hvert fald med det samme, så mængden af ulykker blev begrænset! Der var dog en dame som insisterede på at bruge den, hun sagde hun bare genstartede, så kunne hun liige bruge den i en halv times tid inden hun måtte genstarte igen :-)

Forresten var det til min store overraskelse en administrator bruger som vi kunne logge på med uden kodeord.... jeg havde regnet med et hospital havde bedre styr på deres computere, også selvom disse patient computere ganske givet er fysisk adskilt fra netværk som bruges professionelt! Det vil jeg da håbe i hvert fald!!

Jeg ved intet om IT drift af hospitals udstyr men jeg går ud fra det er helt anderledes kontrolleret og sikkert, ellers ville der jo ske tragedier! puha bare tanken..

Hospitalets patient computer fyldt med virusSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: