Sunday, July 13, 2008

Kan man hælde noget i vand så det dræber myggelarver?

Myggelarver i vandbeholderDet kan godt være at 2008 bliver et år uden mange myg, fordi det har været et tørt forår og især de varme uger i maj har udtørret mange vandhuller og vandpytter.

I år har jeg dog lagt mærke til at vores regnvands opsamler har mange mange flere myggelarver end nogensinde før! Vandet flimrer af liv og hver dag jeg løfter låget for at kigge så svæver der en stor folk udklækkede myg ud i friheden! Jeg lagde første gang mærke til det i midten af juni da det regnede en del!

Det irriterer mig at se alle de myggelarver svæve rundt i vandet og vente på at blive klækket.. og så tænkte jeg, om der er et eller andet gammelt have fif som kan bruges til at dræbe larverne? For eksempel hælde et skævt citron i regnvandsbeholderen, eller måske lægge en kartoffel i eller hvad ved jeg?? Er der nogen som ved hvad der virker?

Og så skal man i øvrigt bare nyde at 2008 bliver et stille myggeår, for der kan komme endnu flere myg til næste år! Det skyldes mygge larve æg som ligger i de udtørrede vandhuller kan overleve flere år! De ligger bare i dvale og er klar når der kommer vand og fugt!!

UPDATE: Der var nogle gode råd på gode-raad.dk, selvom der også var nogle som mente det ikke var muligt hvis vandet skulle bruges. Jeg skal bare vande have med vandet..

Det handler altså om at vandet ikke er stillestående, man skal sørge for at rode rundt i det, det vil jeg prøve!!

du kan evt. gøre lige som jeg - sæt en lille pumpe (springvand) ned i tøndene. Jeg ved det virker, for jeg havde også larver det første år. Men pumpen giver cirkulation og det kan larverne ikke lide.
...

Jeg har osse haft myggelarver i regntønden. Det var nok at stikke hånden ned i vandet 1-2 gange om dagen og hvirvle godt op i det. Så kan myggelarverne ikke udvikle sig, havde jeg fået fortalt.

Kan man hælde noget i vand så det dræber myggelarver?SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: