Sunday, September 20, 2009

Kanon fælles spinning puls time i fitnessdk

I ugen her op til Friløbet have jeg givet den en ekstra skalle til de træninger jeg kunne: morgen spinning den 11, box event lørdag, løb mandag, spinning tirsdag, løb onsdag og spinning i fredags.. kun pause søndag på torsdag. Jeg følte mig ikke træt i dag til Friløbet, så det har været fint nok.


Activio spinning
Egentlig var der ikke noget specielt ved ugen.. ud over jeg ikke var helt frisk på nogen af træningspasne! Og derfor vil jeg så endnu mere fremhæve den puls activo spinning time som Jens havde lokket mig med til om tirsdagen.

Det er 50 minutter spinning på Fitnessdk Nørrebro (som i øvrigt er uden sammenligning med det center som jeg brugte for flere år tilbage.. der er nu dampbad, sauna, ordentlige bade og skabe..heh).

Det foregår således at man tager en pulsmåler (som i øvrigt var vasket, ren og pæn), man spænder den lige under brystet (kan man kalde det lige under bh-linjen!?).. så taster man sin max puls ind på den opstillede computer. Der er ingen andre ved hvilket nummer din pulsmåler har, men alle kan se alle måler resultater i pulsslag per minut og belastning i procent!!

Selve pulstimen
Når timen så er i gang holder instruktøren et øje med alle, og kommer med gode råd og tips til hver enkelts. Fx. hvis man ligger for højt eller for lavt, om det kan være pulsbåndet der ikke er spændt stramt nok, om man har sat sin maxpuls for lavt eller for højt.. altsammen er det mega-motiverende træning!!

Der bygges langsomt op, og man kører kontrolleret op mod 95% belastning i en kort periode. Det ses tydeligt på puls grafen nedenfor. Stor kudo til instruktør Brian for at skabe en god stemning på holdet, det er afgørende for træningen!

Puls træning når det er bedst
Jeg var som sagt ikke helt frisk dagen efter hård løbetræning, men jeg kom alligevel op på 94-95% af maks .. super træning. Nu pressede Jens og jeg naturligvis også hinanden, men jeg giver altså også timen/instruktøren/stemningen en meget stor del af æren for at der blev givet gas:

activo-spinning-fitnessdk-september-2009


Hvad er min maxpuls
Det kan godt være at jeg havde sat min maxpuls for lavt.. man siger som tommelfinger regel at 220 slag minus alder kan bruges. Jeg havde sat min til 195 ... hvilket er et godt stykke fra de 183 den skulle være som tommelfinger. Og alligevel tror jeg 195 er et par slag for lavt...

for hvis jeg ser tilbage på et par timer, alene her i år, fx. Januar og Februar 2009 så kom jeg helt op på 192(!) og 188:

pulskurve-spinning-fitnessdk-glostrup-line-fredag-20090206



pulskurve-spinning-fitnessdk-glostrup-fredag-20090123

og man kan jo per princip aldrig komme helt op på 100%... så når jeg kan nå 192, så er max nok nærmere 197 end 195.. tjaaa... det er i hvert fald der oppe omkring!

Activio udgår - ind kommer?
Instruktøren fortalte at fitnessdk planlægger at droppe Activo til fordel for et andet mærke jeg ikke kan huske. Men jeg håber da det er ligeså godt som dette, for det var super! Fx. vises belastningen både i procent og i en pile-visning med hvis, grøn, blå, gul og rød markering så vidt jeg husker. Det giver et hurtigt visuelt overblik over hvordan man selv og alle andre ligger.. godt lavet! Og der var ingen udfald af pulsslag.. det virkede bare... sådan skal det være!!

Video demo af Activio bodybike
Her er en video som meget godt illustrere hvordan systemet virker og ser ud:

Kanon fælles spinning puls time i fitnessdkSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: