Sunday, September 13, 2009

Foccacia brød efter Camilla Plum opskrift

Nu skulle min søster kommer over til en hyggemiddag.. og selføli skal vi have noget flute eller brød til maden! Men hvad gør jeg lige når søster er personen som for knap 1½ år siden gav mig inspiration og lyst til at komme i gang med at bage brød!!! Det var i forbindelse med Merles dåb hvor vi skulle lave brunch at jeg ville lave de speltflutes som søster altid lavede ehhe :-)


anyway jeg syntes ikke bare jeg kunne slaske det sædvanlige sammen.. så jeg kiggede en gang mere på Camilla Plums opskrifter, jeg mente der var noget med et foccacia madbrød.. baseret på den gode gamle spelt/flute dej:
...runde focaccia med hænderne. Der kan også laves halvt af hver. Focaccia skal have en ordentlig pjasker af halvt vand og halvt olivenolie. Det er nemmest at fordele det med fingrene, og så presser man en masse huller i overfladen, med fingrene, helt i bund. Drys sparsomt med groft salt, og rigeligt frisk rosmarin.
Dejen lavede jeg på rutine.. det sker jo i hvert fald 1 gang per uge at vi laver sådan en spelt dej.. og så eksperimenterede jeg med mængden af vand, olie, salt, oregano, timian, frisk skyllet og finthakket rosmarin.. og så lige et område med grillkrydderi :-)

Hurtigt op på bagepladen og ind på bagestenen, i to omgangen, da der var nok til 2 flade brød!

Ovnen var varm, 250 grader, og jeg sprayede med vand i en blomsterforstøver et par gange i løbet af de 20-25 minutter. Jeg bruger ikke længere vand i bradepande.. jeg synes det bliver bedre med forstøvet vand ind over brødene!

IMG_3183


IMG_3178

Det blev helt fint.. overfladen var sprød og alligevel sej på en god måde :-) næste gang kan jeg godt give den lidt mere salt og lidt mere krydderi ... men det får jeg nok pejlet mig ind på for det skal jeg da lave meget mere af fremover!!!!

IMG_3213

Foccacia brød efter Camilla Plum opskriftSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: