Sunday, January 17, 2010

Bagestenen knækkede, tid til en gulv flise?

Forleden knækkede min bagesten efter omkring 8 måneders tjeneste.. brugt max 3 gange per uge ~ 100 gange! Det lyder ikke af meget synes jeg.. men selfølig har der været 250 grader mange gange i 20-40 minutter når jeg har bagt et par omgange morgenbrød, og så er bagestenen blevet derinde mens rugbrødet har bagt videre i cirka 1-2 timer ved 200 grader. Og så er der de der måske 30 gange hvor vi har lavet pizza... der er temperaturen på 275 som er ovnens maxgrænsen.


Jeg har altid varmet ovnen op fra kold mens bagestenen allerede er i ovnen. Hvis man lægger en kold bagesten ind i en varm ovn så kan varmechokket risikere at flække stenen.


IMG_6059

Lille defekt i stenen har udviklet sig?
Ud flæk revnen i stenen ser det ud til at noget sovs er løbet ned i en revne i stenen og så har det måske sydet og udvidet sig.. og med tiden så meget at stenen er flækket! æv

Bruger bare en gulvflise!
Men så søgte jeg lidt videre og fandt et forslag fra en DR Rabatten udsendelse i 2004, hvor de har brugt en gulvflise! ja det er da indlysende at få testet.. det vil virke fint hvis jeg kan finde en flise som ikke er for tyk, som bliver varmet nogenlunde hurtigt op, og som kan suge fugten fra pizzabunden så bunden bliver god sprød...

... men så skal jeg jo også lige være sikker på at det er en flise som ikke afgiver "skadelige cement stoffer" til pizzaen??? aaarrrgggg,,, i disse svanemærke tider tror jeg liiiige jeg lader det med flisen vente

Ny billigere bagesten - holder den?
Jeg kiggede lidt på den oprindelige anmeldelse af bagesten, og havde egentlig besluttet mig for at prøve den billige bagesten fra F&H som står til kun kr.229. Fremfor at give næsten kr.600 for en ny Voss bagesten som jo altså knækkede.

IMG_6061

Så afsted med det samme til Bahne i Fields, og de havde dem på lager hylden .. perfekt... nu har vi en rund pizzasten, ikke så tyk og tung som den fra Voss, men den virker fint.


IMG_6123


Og så har vi jo en ekstra spatel, den virker dog ikke er så god som den anden som fulgte med Voss bagestenen.

Nu må vi se hvor længe bagestenen fra F&H holder.. og om jeg så skal til at kigge mig rundt efter en gulvflise!! hehe :-)

Bagestenen knækkede, tid til en gulv flise?SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: