Friday, January 15, 2010

Hjemmelavet pizza - revisited

Der er sket meget siden jeg i sommeren 2009 begyndte at lave hjemmelavede pizza'er på min nyindkøbte bagesten!

De gamle tips har jeg nu en del erfaringer med, så her kommer lidt opdatering til noterne fra dengang:
  • Dejen skal ikke være så klistret som speltbrød, da det ellers kan være svært at rulle dejen ud med kagerullen. Jeg bruger rigeligt pizza mel så det ikke hænger fast.Dejen består af halvt Tipo 00 og fin durum mel. Jeg ælter det først i røremaskine, og tilsætter tilsidst mere durum mel som æltes ind med håndkraft, på den måde bliver dejen tilpas tør og ikke klistret, nemt at arbejde med efter hævning!
  • Som dej underlag bruger jeg bagepapir, så kan pizza skovlen nemt komme ind under papiret og det hele skubbes nemt ind i ovenen. Det klistrer ikke fast da jeg har strøet mel med løs hånd.Ingen bagpapir mere.. dejen rulles nemt ud uden, på et stort spæk bræt. Brug durum mel (helst grovkornet fremfor fin), så får pizza skorpen også sådan en tør nopret rustik stil der bliver sprød, ser flot ud og smager rigtig godt!
  • Tomatsovsen skal have massere af oregano, det giver dejlig pizza stemning og smag. Sovsen: prøv at bruge meget basilikum og lidt oregano eller omvendt, begge er godt.
  • Sovsen kan nøjes med at simre i 5 minutter. Pas på den ikke brænder på. Sovsen: kan bare blendes, den behøver ikke varmes!
  • Gem chili flakes, pizzakrydderi, oregano, ekstra hvidløg, til bagefter, det kan folk selv drysse på.
  • Ovnen skal være 250 grader, og skru ned til 220 med det samme pizzaen er i ovnen. Bag cirka 15-20 minutter, ikke for lang tid da det skal være tilpas fast bund, men ikke tør. Læg mærke til pizzakanten når den skifter til brunlig. Ovn: bag hellere kortere tid i max varme fx. 275 grader og kun 10-12 minutter.
  • Osten kan være revet almindelig ost, parmasan eller fx. primadonna. Det helt smager fint og ser rigtigt ud :-) Ost: brug altid Mortadella, de der mælkeoste i plastposer.. de er ikke dyre og smager godt og ser godt ud. Har du ikke den ost, så er et billigt alternativ lidt revet emmentaler, det er ikke så ringe som almindelig ost!
Yderligere tips og ideer jeg gerne vil huske og dele med andre:
  • Nemt vegatar pizza fyld er ultra tynde kartofel skiver, blødgør helst skiverne ved svag kogning eller læg dem i et fad og hæld kogende vand over dem.. mærk efter om skiverne er bløde nok.
  • Pizza dejen bliver dejlig rustik og smagfuld ved at lade den hæve natten over, præcist som med speltbrød og andet godt brød. Brug så lidt gær som muligt, måske kun 10 gram, og suppler endelig med din rugbrøds surdej, og en smule rugmel.. det smager skønt og pizzabund+skorpe bliver kun sundere af det :-)
  • Tomatsovsen kan godt tåle lidt rødvinseddike + sukker. Og der skal slet ikke for meget på pizzabunden.
  • Osten kan være en god mozarella, altså de der hvide lidt skum pude agtige i vædske, som købes i plastik poser. De er i øvrigt fantastiske på crutini eller hvad det ristede flute nu hedder. Og så kan mozzarellaen lægges direkte på tomat sovsen, hvorefter fyldet kommer på.
  • Fyldet skal oven på osten, det kan være: kartoffelskiver, friske tomatskiver eller cherry tomater, champignon, squash, aubergine eller andet. Generelt skal osten nederst når fyldet skal have tilberedes via varmen.. det gælder næsten alt, undtagen måske meget sart tyng skinke, som fx. store skinkeskiver fra Netto.. men pas på at osten ikke bliver branket.
  • Put lidt basilikum blade, persille eller frisk rukula øverst på pizzerne, fx. den med kartoffel eller skinke.
  • Løse cherry tomater, i halve eller kvarte, gør sig rigtig godt øverst på pizzaen.
  • Når jeg former pizzabunden bruger jeg kun kagerullen i starten, derefter moser og trykker jeg med fingrene, så dejen får den form jeg vil have, for eksempel ud til kanten af spækbrædtet. På den måde kan jeg også sørge for at der kommer en "bulet" yderkant som lige kan holde på eventuelle safter fra fx. løse tomater eller svedige og stærke chorizo :-)
Det er blevet til mange dejlige pizzaer, næsten så mange at vi kan blive trætte af hjemmelavet pizza :-)

Pizza billeder
Her i dag blev det til blandt andet følgende dejlige pizzaer:


IMG_6052

IMG_6058

IMG_6057





... ovenstående billeder skal sammenlignes med de første jeg lavede i sommers/efteråret 2009 for eksempel:

IMG_3807


UPDATE: og de allerbedste pizza'er lavede jeg til påske tradition dagen i april 2010, de blev altså gode, og der var nok af dem.. 10 styk i alt fik jeg lavet den eftermiddag, nogle med lidt rugmel hvilket var meget populært :-)


DSCF1605

P4050063

DSCF1590

Hjemmelavet pizza - revisitedSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: