Sunday, June 13, 2010

Kaffemaskinen og alt dens elektronik - endnu en afhængighed

Nymodens kaffemaskiner er som små computere.. eller rettere som en vaskemaskine, et køleskab eller lignede.. for når kaffemaskinen ikke virker så skal der professionel hjælp til.

Nu for eksempel vores gode gamle Siemens Surpresso S20 espresso kaffemaskine som pludselig giver kliklyde når man tænder den.. det lyder næsten som en defekt harddisk der ikke kan starte op! Alle lamperne blinker i displayet.... hvad gør man så?

IMG_1711

I de almindelig kaffemaskiner skal der jo bare dryppe vand ned i noget kaffe, problemerne begrænser sig næsten til varmepladen eller tilkalkning. Nu koster det rask væk 780 kroner (sikkert plus moms) at få Bosch Siemens hvidevare service(BSH) til at undersøge hvad der er galt, for derefter kan de give en pris på hvad det vil koste at lave kaffemaskinen .. ÆV

Så der midt i min 3 ugers barsel havde jeg ingen kaffemaskine,.. det er da vildt uheldigt!! Jeg kom i gang med stempelkande kaffen, men det er slet ikke så godt.. meget sværere at dosere styrken, og jeg synes jeg bruger alt for mange kaffebønner til ganske få kopper kaffe.

IMG_1737

Køber nyt i stedet for reperation
Nå det dermed kan komme til at koste et par tusinde kroner at få maskinen lavet, så vil jeg hellere have den nye model. Siemens giver tilfældigvis kr.800 rabat hvis man køber inden 30. juni 2010, hvis man vel at mærke køber en speciel modeltype.

Nu har vi så fået den nye model.. og den er godt nok flottere, larmer mindre, kan lave mange typer kaffe med mælk (latte, capuchino osv), espresso delen skulle være bedre, og har endnu mere elektronik end den gamle. Kan fx. vise klokken og hvor mange kopper kaffe man har brygget....men i bund og grund laver den bare lige så god kaffe som den gamle maskine ... og det er godt nok en god kop kaffe :-)

IMG_1973

Flere bønne beholdere??
Nå de nu alligevel har lavet så meget smart og nyt så synes jeg godt de kunne have lavet 2 eller flere beholdere til kaffebønner.. så man nemt kunne vælge mellem flere bønnetyper.

Selvom det så ikke er lige til at skifte bønnetype, så vil jeg alligevel prøve nogle nye bønner næste gang. De næste hele kaffebønner tror jeg skal være fra Risteriet.. som sender gratis fragtfrit hvis man køber for over 300 kroner. De har nogle økologiske bønner jeg gerne vil prøve til omkring 250 kroner kiloet.. det er godt nok dobbelt pris i forhold til de Cellini Caffe bønner fra Metro som vi er vældig glad for.. nu må vi se om det er pengene værd :-)

IMG_3134

UPDATE 9. august 2010 - filter skal skiftes!!
Nu melder maskinen at filter skal skiftes om 19 kopper, så mig i gang med at søge.
Vand filter TZ70003 til den nye Siemens kaffemaskine koster kr.115 hos leverandørens online shop. Det er jo mange penge hvis vandfilterpatron skal skiftes allerede her efter 2 måneder, eller 210 kopper kaffe uden mælk og 1 med mælk.

Samme filter fandt jeg til kr.91 hos redcoon.dk, en butik jeg ikke kender, men de findes på trustpilot og er nævnt i artikel fra oktober 2009 hvor redcoon åbnede deres danske webshop. Det ser i øvrigt ud til de også har originale pakker med rensetabletter og lignede rengøringsprodukter. Jeg har det meste allerede, men jeg vover pelsen og bestiller et par filtre plus andet godt vi lige mangler.. for at se hvordan redcoon.dk service er. Det lader til man skal betale 59 i fragt (plus 7,50 kroner forsikring) hos redcoon, mod samlet 62,50 hos www.siemens-eshop.com.

Sjovt nok havde pixmania.com butikken ikke disse filtre.. ærgerligt for der har jeg ellers været tilfreds med at handle for eksempel elektrisk tandbørste.

Vandets hårdhed og kalkindhold
Hvis det er en fast værdi at filter skal skiftes efter 230 kopper og ikke fx. skyldes vandhårdheden her i Glostrup, så koster det cirka 50 øre per kop kaffe!! På maskinen har jeg sat hårdheden til 4 hvilket også var standard indstillingen, og betyder meget hårdt vand. Vandet er meget hårdt i Glostrup Hvissinge Fuglekvarteret området, så det er en god ide at beskytte og vedligeholde, rengøre og afkalke sine kaffemaskiner så godt som muligt.

Kaffemaskinen og alt dens elektronik - endnu en afhængighedSocialTwist Tell-a-Friend

6 kommentarer:

ingerslev said...

Jeg kan se det er meget længe siden du har skrevet denne post, men jeg tænker alligevel lige jeg vil give mit besyv med. Jeg synes også priserne på TZ70003 er lidt hæftige, så jeg gik igang med at søge i tyskland og fandt denne her: http://www.bielmeier-hausgeraete.com/Kaffeevollautomaten/SIEMENS-Wasserfilterpatrone-Brita-TZ70003/TZ-70003.html
Hvis man køber en bliver det for dyrt da de ligger 15 euro i fragt oveni, men hvis du tager f.eks. 7 kan du rent faktisk få prisen ned i 75 kr stykket!

J said...

mange tak for tippet, jeg har stadig brug for de filtre og skal have fat i bunke om måske et par måneder! så vil jeg helt klart kigge på den shop du har nævnt :-)

Unknown said...

Tusind tak for denne post. Jeg har selv besluttet at købe en fuldautomatisk maskine.

Hvad gør du mht. vedligeholdelse af den? Bruger du afkalkningstabs, afkalkningsmiddel eller andet?

Bliver foreslået at købe disse sammen med maskinen:
http://www.wupti.com/produkter/husholdning/husholdningstilbehoer/til-espressomaskiner/siemens-tz80004
http://www.wupti.com/produkter/husholdning/husholdningstilbehoer/til-espressomaskiner/delonghi-coffee-care-kit

På forhånd tak,
Daniel

ingerslev said...

Hej Daniel

Efter at have prøvet flere maskiner, så vil foreslå du prøver at se på en fuldautomatisk Jura kaffemaskine, fremfor en Siemens. Siemens er god de første par år, men er svær at få repareret efterfølgende. Emofabrik.dk er dygtige og en god forhandler af Jura-maskinerne. Tag et kig på denne: http://emofabrik.dk/espressomaskiner-kaffebryggere-41/fuldautomatiske-espressomaskiner-59/jura-ena-micro-90-espressomaskine-1741.html

Angående vedligehold, så er det en rigtig god ide i Danmark at bruge kalkfilter på den ene eller anden måde.

Mvh Emil

Unknown said...

Hej Emil,

Mange tak for dit svar. Du var godt nok hurtigt på tasterne :)

Jeg står desværre ikke lige og kan fyre 7,000kr. af på en maskine så jeg må svømme i den billige ende med min første maskine. Jeg ved selvfølgelig godt at dette ofte vil medføre en lav levetid på maskinen.

Jeg har fundet frem til disse 3 maskiner som ligger i den billige klasse men har rigtigt mange gode anmeldelser:

http://www.wupti.com/produkter/husholdning/kaffe/espressomaskiner/melitta-caffeo-solo-sort-espress
http://www.wupti.com/produkter/husholdning/kaffe/espressomaskiner/delonghi-ecam-21117w-espressomas
http://www.wupti.com/produkter/husholdning/kaffe/espressomaskiner/siemens-tk53009-espressomaskine

Forhåbentlig varer maskinen et år eller 2 og så er mit budget nok mindre stramt så jeg kan opgradere til en Jura maskine.

Jeg er godt klar over det med kalkfilter. Jeg tænker mere på selve afkalkningen, hvad bruger du der?

Venlig hilsen
Daniel

J said...

Jeg kan kun bakke Emil 100% op:
Efter jeg skrottede min Siemens EQ7 maskine for nogle år tilbage købte jeg en Delonghi Primadonna topmodel til ca 8000... Den lavede ok kaffe, bedre end Siemens, men døede indenfor garantien selvom jeg afkalkede når den bad om det. Den sagde "less coffee" og "empty circuit" men kunne ikke rengøres.
Jeg tog mig sammen og købte en Jura Impressa F9.. da den anden var indenfor garantien og www.rigtigkaffe.dk var hurtige sælgere så skulle jeg kun betale kr.3000 ekstra så det føltes ikke slemt.
Det var i nov 2014 og Jura'en kører som en drøm... har aldrig haft problemer med den, og vi kører enorme mængder kaffe igennem den! Det eneste problem er at den ikke detekter at bønnerne er løbet tør så man ind imellem kører tyng kop igennem fordi den var tømt for bønner.
På Jura'en bruger jeg jura filter, jura afkalker næsten hver gang jeg skifter filter, og jura cleantabs. Det koster lidt i vedligeholdelse, men indtil videre er driftsikkerheden for vores daglig kaffe det hele værd!
Jeg vil 100% anbefale at du køber den mindste JURA der findes, fx på tilbud hos rigtigkaffe..de er nogle jyske købmænd der sikkert gerne vil lave en god deal med dig :-)