Sunday, June 13, 2010

Hjemmelavet medister pølse - Del 1: en anderledes udfordring

Nu er det tid til at prøve noget nyt i køkkenet.. og med grillsæsonen godt i gang, så vil jeg prøve at lave en hjemmelavet god grill pølse eller medister.


Så lettere inspireret af alle de tv kokke programmer som konen sidder og kigger, med challenges, og amatører osv.. så gav jeg mig i kast med det UDEN at have læst noget som helst om at lave pølser.. en rigtig udfordring .. bare kastet ud i det og prøve sig frem :-)

Så, lad det være med det sagt med det samme: det er ikke lykkedes her i del 1, men det var rigtig sjovt, og jeg har da gjort de første erfaringer... mere følger naturligvis senere :-)

Det var bare så sjovt at stå og lave mad sådan en søndag eftermiddag, øve sig, smage og så ud med resten.. rigtig træning :-) Jeg startede lige med noget hjemmevant.. et par rugbrød og ciabatta brød, så var jeg varmet op, og der er brød til bagning i morgen tidlig! On with the pølse lavning!!
Svinetarme i salt - hos Føtex
Til at starte med fik jeg købt nogle saltede svine tarme.. 5 meter for 20 kroner i Føtex. Slagteren fortalte at det var vigtigt at skylle dem grundigt i vand da de ellers vil smage for meget af salt.

Så jeg skyllede og skyllede en masse tarm.... det gik fint... lugtede bare ikke så godt. Det er nok sådan noget her man skal sætte folk til hvis de gerne vil være vegetarer.. puha.. man kunne godt få lyst til helt at droppe at spise kød hehe

IMG_2123

IMG_2126


Øvelse med hakket oksekød som fyld i svine tarm
Jeg købte noget hakket oksekød for at øve fyldning i svinetarmene.. i følge Tanja skulle det være temmelig svært, fx. ville tarmene revne og de var svære at lukke. Så jeg gider ikke ofre kvalitet kød som jeg selv skal hakke... men det er naturligvis planen senere. Kødfars, altså krydderier, æg, mel osv.. har jeg ikke rodet med heller.. det var ren træning i at fylde :-)

IMG_2132

Men sjovt nok gik det fint nok.. jeg havde bare alt for lidt kød/fars... de 250 gram jeg havde rakte til 3 små pølser.. resten af kødet sad i stoppe maskine. Så det lavede jeg en hakkebøf af.


IMG_2136


Et par ting jeg lærte:
1) Det er en god ide at rulle tarmen helt op på maskinen, da man ellers skal trække tarmen over farsen.. det duer ikke.. så rul hele tarmen på med det samme!!

2) Det skal være en god fars.. den skal være blød, fed og smagfuld, og der skal være massere af den.. når jeg skal prøve det næste gang så vil jeg smage den til med de krydderier som jeg ønsker, fx. hjemmelavede chili eller andet godt stærkt krydderi.. det glæder jeg mig til at prøve

3) Det er til at dreje tarmen mellem hver pølse, men desværre så folder de sig ud når man steger .. så bliver det til een lang pølse. Vær omhyggelig med at dreje pølserne! Det er nemt nok at binde knude i hver ende.

4) Pølsen udvider sig lidt understegning, blandt andet derfor retter de sig ud... men der er også fare for de springer... så prik hul i tarmen, ligesom man gør normalt når man steger pølser.

... kan ikke lige huske mere, men det finder jeg ud af næste gang :-)

Smagning af hjemmelavet pølse af svinetarm
Først havde jeg ikke liiige lyst til at sætte tænderne i den hjemmelavede pølse.. men den lignede jo en medister.. og det var jo bare hakkekød... og så har jeg set at Ramsey og diverse andre Tv kokke altid smager på alt, selvom det ser forfærdeligt ud.. så det skulle jeg i hvert fald også :-)

Og det smagte fuldstændig fint!! Ja svinetarmen smagte helt som den skulle, den var ikke sej og ikke salt. Men kødet smagte jo alt for meget bare af hakkebøf.. men det kunne jeg have sagt mig selv..


IMG_2138

IMG_2139

IMG_2144

Alt i alt en meget anderledes mad udfordring .. sådan at stå og skylle svinetarme.. og så spise det til sidst!! men det gik fint og jeg har ikke mistet lysten til på sigt at hakke kødet og lave gode grill pølser med special smag og godt kød :-)


Næste gang: fars og pølse-afslutninger
Næste gang skal jeg have lavet en stor portion fars, gerne med lidt krydderier så det smager af noget ..

Og så skal jeg forsøge at få lukket hver pølse så det ikke retter sig ud og bliver eeen kæmpe lang pølse.. ved ikke liiiige hvordan, jeg må spørge Tanja, hun har jo gået på slagteri skole og husholdnings skole så måske ved hun det...

Hjemmelavet medister pølse - Del 1: en anderledes udfordringSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: