Wednesday, December 14, 2011

Vrikkede om i fuldt løb nedaf - pause i flere uger?

Så skete det jeg frygtede ved trail løb med rødder, blade, mudder og regn... jeg vrikkede alvorligt rundt i dag og måtte humpe/lunte hjem!


Det gik rigtig godt, men lige pludselig lød der et ordentlig knæk.. ubehaglig lyd, og jeg faldt om... jeg lå ned og frygtede det værste! Men jeg kunne sunde mig og mærke at smerte trods alt ikke var helt syg. Jeg kom op og gik og støttede langsomt og kom stille og roligt i gang med lunte/hump hjem de sidste 4 kilometer langs Furesøen og Furesøstien.

Set i bakspejlet burde jeg have vist bedre og passet på.. så hermed et par advarlser til mig selv og andre... doh det virker logisk, men på den anden side er det også gået godt mange andre gange :-(

I dag var den selvfølgelig galt med alle nedenstående, hvilket nok var første gang .. og så gik det altså galt.
  • Pas på med slidte eller forkerte sko til svære omgivelser. (Jeg løb i gamle XT Wings, men har længe ville købe et par Salomon Speedcross 3 fordi det har været så glat og mudret... suk)
  • Pas på med regn, mudder, glatte sten og rødder. (Det regnede meget til sidst, men kun lidt støvregn da jeg startede)
  • Pas på med duggede briller. (Det var meget værre idag end det nogensinde har været)
  • Pas på med friske ben, så hastigheden bliver for høj. (Jeg var frisk og ville give den gas!)
  • Pas på med korte distancer (når tiden er knap) hastigheden bliver for høj. (Jeg havde kun 1 time inden jeg skulle hente Merle og Elias)
  • Pas på med at øve hurtigt nedløb i svære omgivelser og for høj hastighed. (Jeg er fornylig begyndt at prøve at løbe hurtigere nedaf, også selvom det er svært.. har nok set for meget Killian.. tak til Mads hehe....)


Forstuvet ankel løbeskade

Ud over det var det en kanon tur lige indtil det gik galt :-( kan ses på Endomondo:






Lige nu er anklen meget øm... og jeg er meget spændt på hvordan den har det i morgen tidlig! puha det er spændende hvor lang tids pause jeg skal holde... og om det kommer til at betyde noget for min Trail Camp Bornholm tilmelding :( i det mindste har jeg ikke ødelagt hele efteråret eller foråret.. nåede lige at have et super dejligt Julestjerneløb for 10 dage siden! for ikke at nævne en super hygge trail træningstur "Vis mig din skov" træning den 3. december i Tokkekøb Hegn på det blå MTB spor, med Rune, Caspar og Kim.. gutterne som jeg skal på Trail Camp sammen med!


UPDATE 15.12.2011, klokken 21.44:
Billedet nedenfor er taget ca. 24+6 timer efter jeg vrikkede alvorligt om:

IMG_4377

... og nu har jeg fået dommen fra lægen: Det knæk jeg hørte da jeg faldt er sandsynligvis et knækket ledbånd.. et bånd som normalt går fra ankelknoglen og ud mod siden af foden.

Ledbåndet vokser sammen af sig selv. Foden er ikke brækket. Jeg skal begynde at genoptræne når smerten er væk, hvilket er individuelt, det kan være allerede om få dage.
Reservelægen fra Lægehuset i Farum anbefalede at jeg kiggede på tekster og genoptrænings vejledninger hos sportnetdoc, her et snip fra hjemmesiden som virker rigtig god:
Diagnose: UDVENDIGE LEDBÅNDSSKADER I FODLEDDET
(RUPTURA TRAUMATICA LIGAMENTI LATERALIS PEDIS)

Anatomi:
Ankelleddet stabiliseres af en ledkapsel samt indvendigt af et bredt, vifteformet ledbånd (ligamentum deltoideum/mediale), et udvendigt ledbånd (et forreste - ligamentum talofibulare anterius, et midterste - ligamentum calcaneofibulare og et bagerste - ligamentum talofibulare posterius), lige som der også for- og bagtil er forstærkninger med ledbånd (ligamentum tibiofibulare anterius og posterius). De omkringliggende sener er ofte omgivet af seneskeder og bundet til knoglerne med små bindevævsstrøg (retinakler). Ledbåndene stabiliserer fodleddet, specielt ved vrid, løb med retningsskift mm). (Foto).


Decideret løb igen skal jeg nok vente flere uger med, og slet ikke offroad eller trailløb :-(
For som lægen forklarede, så er sådan at når ledbåndet først er skadet, så har man meget øget risiko for at vrikke om igen, især de første 6 måneder! Det er en slags elastik og man kan ikke gøre den god igen.

Det vigtigste er at styrke musklerne rundt om anklen og ikke begynde at tape eller støtte foden hele tiden... det vil bare svække musklerne.. så man skal kun bruge støttebind en gang imellem, slet ikke som standard. Det var jeg godt klar over, og har nok faktisk alligevel brugt ankelbind lidt for meget på det sidste.. pga propaneringsskaden :-(

Anyway, nu tager jeg den med ro og cykler lidt omveje til og fra arbejde for ikke at gå helt i stå... men altså ingen løb efter tidligst i det nye år 2012.. ÆV... sikke en møj gave at få her 10 dage før juleaften :-(

Update: Efter morgen cykeltur på arbejde om fredagen ser foden sådan ud:Billede0026

Vrikkede om i fuldt løb nedaf - pause i flere uger?SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: