Monday, April 09, 2012

Helvede i Nord og Tisvilde Hegn er fantastisk - 2012 ingen undtagelse

Egentligt er det såre simpelt: Tisvilde Hegn er en fantastisk flot, vild og kuperet skov! Når man så dertil lægger en dedikeret løbeklubs kræfter (THOK og Nordtrim), en masse deltagere og sponsorer .. ja så har man et fedt motions løb: Helvede i Nord er og bliver en kanon fed natur og løbetur oplevelse!  Også selvom det småregnede i dag i 2012 udgaven af Helvede i Nord (HIN)

.. hvis man skal snakke michelin stjerner som jo er så moderne lige pt.. ja så bliver det 3... for Helvede i Nord er absolut et løb som er værd at rejse efter :-)))

UPDATE 10. april 2012:    så er løbebvideoen fra Helvede i Nord kommet online:
http://raaberg.blogspot.com/2012/04/lbe-video-fra-helvede-i-nord-marathon.html

Sidste år løb jeg 10 km ruten  til Helvede i Nord 2011, men i år var jeg tilmeldt 21 km, og selvom vinter og forår jo ikke er gået som jeg håbede (pga min ankel ledbånd skade) så ville jeg alligevel op og nyde skoven!

Her er det Mads efter dagens tur i skoven (han vred også om i december 2011).
Han har selv lagt tapen, og den rift/revne kan tyde på at det var godt han havde den på: IMG_9103
Og her, efter løbet, den tape jeg har fået lagt hos Furesø Fysioterapeuterne,, ikke af Ole, men af en afløser...mener det var Pia hun hed. Og selvom tapen ikke var lagt nær så kraftig som Ole gjorde inden Trailcamp Bornholm, så havde jeg ingen problemer med anklen til Helvede i Nord i dag. Jeg tror det både skyldtes at tapen har siddet et par dage og fået godt fat i huden, og at jeg løb med både CEP og Compress Sport kompression som aflaster muskler og lede meget! Det kan kun anbefales!
  IMG_9115

Billeder fra Helvede i Nord 2012
Ligesom sidste år er der massere af fotografer på ruten, og jeg tror jeg har fundet et par af dem på Picasa (Michael Hyllested og kim gudmand) .. de har i hvert fald billeder fra 2012 ruten i dag...
Det er dejligt at bladre igennem, fx. albummet fra Michael Hyllested, hvor der sørme også er et billede af mig selv :-)
https://picasaweb.google.com/115417846830361983008/HelvedeINord2012#5729437667190265234

Og ganske som tidligere har også THOK's egen Dolfi & Anne som sædvanlig taget en masse gode billeder.
https://picasaweb.google.com/110919976294620683164/HelvedeINord2012Del102
https://picasaweb.google.com/110919976294620683164/HelvedeINord2012Del202



Ja Dolfi Rotovnik er altid flink til at tage super billeder og minder til os deltagere.. og nu har jeg så endelig mulighed for give lidt tilbage :-)
Helvede.i.Nord.2012.Dolfi.tager.billeder.HiN.29 Helvede.i.Nord.2012.Dolfi.kigger.paa.billeder.HiN.29
Her er et par snapshots fra de ~4 gb video som jeg fik optaget:
Helvede.i.Nord.2012.Stefan.HiN.05 Helvede.i.Nord.2012.Stefan.thumbs.up.HiN.05 Helvede.i.Nord.2012.sidste.stigning.trapper.HiN.30 Helvede.i.Nord.2012.Leif.Mads.Sara.i.maal Helvede.i.Nord.2012.Mikkel.krydser.stregen Helvede.i.Nord.2012.Mikkel.i.maal


Jeg har også fundet Nordtrims billeder fra Helvede i Nord, over 700 :-)  det er altså fedt de gider lægge dem online, stor tak for det!

Jeg nåede lige at få optaget et glimt af manden som var en tur i skoven med sin cykel, og absolut skulle krydse startmåtterne og ville trække sin cykel gennem feltet lige præcis 30 sekunder før starten gik :-) Men det var intet problem.. der er plads til alle i skoven .. bare han og alle de andre som nyder skoven husker det når man møder dem.. heldigvis synes jeg folk er flinke til at hilse tilbage når man løber fx. i Hareskoven langs Furesø stien.
Helvede.i.Nord.2012.cykel.gennem.feltet.30.sek.foer.start


Resultaterne fra Helvede i Nord 2012 er lidt rodet sat op på Trumin, man kan fx. ikke se hvad start nummer folk havde, så det er umuligt at finde andres tider hvis man ikke kender deres navne. Og der er heller ikke en samlet oversigt over halv marathon resultater, fx. med mænd og kvinder for sig. Man er nød til at bladre alle alders grupper igennem .. men sådan må det være, det er bedre end ingen tidstagning :-)

21km.herre.20-34.aar 21km.herre.35-49.aar


Strava time tracker i stedet for Endomondo
Efter alle Endomondos tekniske problemer, så er jeg gået hen og blevet rigtig glad for sports trackeren Strava som har optælling af kilometer tider for de forskellige sko typer, fx. trailsko, landevejsko, pigsko osv osv. Det samme gælder i øvrigt hvis man har forskellige cykler, man kan bare definere det grej man har brug for :-)


Strava har også det de kalder segmenter, altså sektioner på ruter, både cykling og løb, hvor alle der bruger Strava kan afmærke et stykke som værende interessant, fx. en stigning i skoven eller på landevejen. Og man kan vel at mærke gøre det i ro og mag når man kommer hjem.

Det hele kan deles med alle andre brugere af Strava så man får også lidt konkurrence element, eller om ikke andet kan man se sine egne forbedringer på de segmenter man definerer fx. på den daglige løberute. Helt automatisk bliver det registreret og lavet statistik over det.. det er nu meget sjovt og rart!

Jeg glædede mig jo så faktisk til at se om der var nogle lokale THOK folk som havde defineret et par af stigninger på Helvede i Nord ruten som segmenter, så man automatisk kom til at sammenligne med andre deltagere eller andre år man deltager osv osv.

Desværre har jeg kun ramt 1 segment på Helvede i Nord ruten, men jeg vil da håbe at nogle lægger flere ind. Jeg er ikke lokalt kendt nok til at definere stigningerne. Men heldigvis er det jo sådan at Strava selv gennemgår alle brugeres gamle ture hvis man i fremtiden får defineret nogle sektioner på ruten.

Hvis jeg explorer segmenter i området for Tisvilde Hegn, så er der desværre pt kun det ene segment, så det var heller ikke fordi jeg ikke har løbet præcis det som en eller anden har ment var en spændende stigning. Til sammenligning er der massere af cykel segmenter i området omkring Farum og Værløse, fx. den gode gamle kendte Tyren triathon rute, og jeg har selv lagt nogle løbe segmenter ind ved Furesøen.

strava.test.segment.explore.cycling

 Nå... nok om Strava.. det er bare at håbe flere begynder at bruge det og ligge fede sektioner ind :-)


Dejlig familie hygge dag
Ud over at Helvede i nord er et fedt skovløb, med trailspor, single tracks, stigninger, sand, strandløb, massere af små bakker og varieret skov, så er det også en hygge dag med familien. Vi følges derop og hygger, og havde vejret været bedre, så var vi nok blevet til kaffe og kage i skoven :-)

Nu tog vi hurtigt hjem og spiste frokost og hyggede os.. og glæder os allerede til næste år :-)

IMG_9109 IMG_9108 IMG_9113

...
Og så er jeg i øvrigt ved at sammensætte en lille video.. jeg var jo tilpas uforberedt til løbet i dag, så jeg tænkte hvorfor ikke løbe med kamera og få lidt sjov ud af det, ligesom til Salomon Trail camp Bornholm i starten af marts :-)  men der går lige et par timer inden alt er uploadet til youtube.

Det er skønt at mit gode gamle Contour kamera stadig funker, selvom det har fået et par bornholmer klippe skrammer:

IMG_7786




Helvede i Nord og Tisvilde Hegn er fantastisk - 2012 ingen undtagelseSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: