Sunday, May 17, 2009

Jeg kæmper imod min krybdyr hjerne

Så har vi en forklaring som til at forstå og som virker meget logisk og simpel når man tænker over det. Forklaringen på hvorfor det er så svært at modstå slik, sodavand og søde sager!



P5160528
I følge en artikel jeg læste i Politiken her i weekenden, så forklarer Hjerne-Madsen (Peter Lund Madsen) at det skyldes et instinkt i vores krybdyrshjerne:  for tusinder af år siden var det meget vigtigt for hjernen at få meget fedt og sukker.. det var ikke noget man nemt fik dengang! 

Hjernen har ikke udviklet sig synderligt siden, og vores instinkt efter føde og søde sager er intakt! Det varierer fra menneske til menneske ligesom hjerne i øvrigt varierer, men alle har den trang til søde sager.

Oven i købet så giver hjerne et kick når der indtages sukker og søde sager.. og det er som junk.. man skal have mere og mere for at få samme effekt! 

OCD
puha.... det er ikke til at spøge med, det fandt jeg ud af for omkring en håndfuld år tilbage da jeg tog mig en kold tyrker og stoppede med at drikke sodavand og spise slik hver eneste aften! Det har jeg ellers desværre gjort det meste af mit liv! 

Jeg har i mange år udemærket været klar over at jeg ikke kunne styre slikindtagelsen, så jeg har siden udviklet en ocd lignende tilstand hvor jeg må gemme bevis på hvor meget (og dermed helst hvor lidt) slik jeg har spist! 


Kontrolleret indtag
For at styre slik og sodavands indtaget til et fornuftigt niveau gør vi følgende herhjemme:
  • Vi køber aldrig 5 poser for 50.. køber altid MAX 2 poser og helst kun 1. Også selvom det naturligvis bliver meget dyrere per stykke.. Det er nogle gange svært ta tilsidesætte sit økonomi og spare gen..
  • Vi køber kun de mængder vi vil spise samme dag.. vi har aldrig lager af slik i huset! og så modstår vi naturligvis lysten til at rende i koisken!
  • Vi køber altid kun 25 cl små sodavand.. det eneste vi køber i halvanden liter er danskvand.. også hvis vi skal have gæster, så har vi kun de små flasker.. det kan folk også meget bedre lide..
  • Vi køber meget dansk vand, og før der kom pant på almindelige vand flasker købte vi også mange af dem. 
  • Min kone køber meget saftevand, det undgår jeg helt selv, og jeg prøver at få Merle og mor til at skrue lidt ned for deres forbrug af saftevand og hælde mere rent vand indenbords!
  • Køber ofte for 20 eller 40 kroner frugt, som er det et par poser slik ville have kostet. Og der kan man faktisk dejlige vindruer eller annanas fx.
  • Spring slik eller sodavand over når det er sat frem på arbejdet, fx. sådan en 2 kilo pingvin mix spand fordi nogen vil fejre noget. Det skal jeg slet ikke igang med, for jeg kan ikke stoppe, og jeg bliver simpelthen syg og dårlig i flere dage.
  • Kun slik og sodavand i weekender, og helst kun een dag, fx. fredag eller lørdag. Det kan dog glippe en gang imellem, vi er jo mennesker.. med en krybdyr hjerne ehhe
  • Vi spiser en masse popcorn.
  • Vi spiser knækbrød evt med syltetøj
  • Vi køber aldrig chokolade, hverken mørk eller lys. Og dog .. et par gange om året så køber vi måske nogle meget lækre stykker fra fx. Peter Bayer
  • Jeg tager altid min vand drikkedunk med mig overalt, så jeg ikke har lyst til sodavand. Den er også med i biografen så man ikke skal tylle sodavand til den gigant popcorn som vi må og skal have :-)
  • Og så spiser jeg stort set aldrig chips. Selvom jeg før i tiden elskede chips næsten som mad, så er jeg er heldigvis ved at væmmes efter bare nogle få chips!
De sidste par år har jeg faktisk oplevet at jeg får ondt i maven efter meget lidt slik! I gamle dage kunne jeg spise posevis. Og jeg oplever at jeg synes faxe kondi smager sødt og kunstigt.. og hvis jeg drikker sodavand til mad er der nogle gange hvor det føles som om det ødelægger maden..

Tilbage står jeg med et lavt slik, junkfood og sodavands forbrug, hvor en iskold 25 cl coca cola smager fantastisk :-) og en pose matador mix i weekenden smager også helt vidunderligt.. og det er sådan jeg holder min krybdyr hjerne i skak :-)

Jeg kæmper imod min krybdyr hjerneSocialTwist Tell-a-Friend