Sunday, May 31, 2009

Der skal piller til

Knæoperation
Det er over en måned siden jeg har skrevet om min genoptræning efter menisk skade, og der er sket en masse.

Den 23. april blev jeg opereret og jeg ventede dage med at køre spinning, hvilket gik forbavsende godt, ingen problemer. Jeg spiste min brufen pille 3 gange om dagen i omkring 1 uge tror jeg, så glemte jeg det og savnede dem ikke.

Anyway, jeg synes det hele gik fint, jeg trænede forsigtig spinning, mest stående som jeg kan mærke ikke belaster knæet på samme måde som siddende hård kørsel.

Den 29. april så mit knæ således ud:

knæ 1 uge efter minisk operation

Landevejstræning efter 2 uger
Lørdag den 2. maj var jeg klar til en tur på landevejen, jeg kørte alene, omkring 85 km, det gik også fint. Med lidt spinning i ugens løb, så tog jeg en tur mere søndag 10. maj, omkring 90 km, også fint.

Knæet havde det fint om eftermiddagen den 2. maj:

knæ 10 dage efter menisk knæ operation


I ugen efter kørte jeg spinning igen, og følte mig ret meget ovenpå :-) Så fredag den 15. maj, ca 4 uger efter menisk operationen, vovede jeg mig ud på 130 km tur alene! Vejret var godt så hvorfor ikke :-) Men da der manglede 10-15 km fik jeg meget ondt i knæet!! Det var helt klart overbelastning og jeg måtte slide mig hjem!

Smerte og pause efter 3 uger 
Næste dag kunne jeg mærke den var gal, jeg havde stadig meget ondt i knæet. Det fortsatte desværre dag efter dag, selvom jeg holdte mig fuldstændig i ro. Jeg var super frusteret, det lorte knæ.. jeg følte mig stærk og frisk, og ville træne!! Men jeg lod være... ingen landevej, ingen spinning, kun mave-ryg timer.. helt ro til knæet!

I gang igen
I torsdags den 28 maj havde jeg holdt næsten 14 dages fuld pause, og alligevel føltes knæet ikke klart! Men nu måtte jeg forsigtigt i gang igen... der er jo kun 1 måned til La Marmotte løbet.. doh

Spinningen tog jeg stående uden pauser for at det blev hårdt uden at belaste knæet, og det var fint. Fordi jeg var så frisk så endte jeg med en gennemsnitspuls på 170 :-)

Piller
Dagen efter var jeg lidt øm i knæet og tænkte om man ikke kunne gøre noget! Altså behandle det.. Min kone er sygeplejerske, hun mener ikke man bare kan få en binyre bark hormon behandling. Med det samme efter det gik galt efter den lange tur mente hun, og ganske fornuftigt, at jeg skulle kontakte min læge eller dem som havde opereret mig, for at høre deres anbefalinger. Men det fik jeg aldrig gjort :-(

Nu har jeg så fundet på min egen behandling, med de piller jeg har tilovers fra menisk knæ operationen: jeg spiser en brufen pille inden en træningstur og en når jeg kommer tilbage! Det har jeg nu gjort i går lørdag (85 km)  og i dag søndag (100 km) ... det går fint og knæet er ikke ømt :-)

Så selvom det er 100% mod hvad jeg nogensinde har gjort, også da jeg cyklede landevejsløb og mountainbike løb i gamle dage, så vil jeg fortsætte med det. Og planen er at jeg på løbsdagen i Frankrig tager 1 pille når løbet starter, og 2 undervejs, fx. med 4 timers mellemrum! 

Det bliver altså en måneds tid hvor jeg skal træne og piller, og et løb med 3 piller på 8 timer, hvilket selvfølgelig ikke er så godt! Men ellers tror jeg ikke jeg kan gennemføre og få oplevelsen med Alpe d'Huez opkørslen!!  Og jeg er bange for dette er sidste chance for at få tid til at køre og træne til sådan et langt og hårdt løb.. så jeg vil kæmpe for at kunne gennemføre!!!

wish me luck :-)
 
Trænings oversigten mangler vist et par registreringer af noget spinning, men ellers er det hele vist med:



træning-200905-maj

Der skal piller tilSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: