Tuesday, June 30, 2009

Gør det selv: udskiftning af badeværelse armatur på kuglevask

Vores vandhane i badeværelset begyndte at dryppe for nogle uger siden, og egentlig regnede jeg med at jeg nemt kunne udskifte armaturet,... jeg havde jo gjort det samme i vores køkken tidligere :-)



Kugle håndvask

Men jeg fik noget af et chok da jeg fik skufferne under vasken ud.. for der var kun et 5 cm rundt hul op til møtrikken som er sidder spændt hele oppe under hvor armaturet er... og det er langt oppe!



Hvordan dælen har de håndværkere tænkt sig man skal skifte det armatur? Med forlænget skruetrækker kan man måske godt liiiiige få det løsnet, men hvordan skal man få en ny metal lås hele vejen derop?

Som man måske kan se på billedet er vasken limet og fuget fast på væg og på bordpladen. Nedenunder er der skuffer som er nemme at tage ud, men så kommer problemet, der er kun dette lille hul op til armaturet fæstning på porcelænen:



P6060125

Da jeg ikke gad at afmontere hele håndvasken, kunne jeg ikke se anden mulighed en at gøre plads nedefra: Altså jeg måtte bore og skære noget sponplade væk, og dernæst bore noget af selve den brune bordplade væk.. dog selvfølgelig ikke synligt udefra - det er ligesom inde i håndvasken:


P6090135

P6060131


Nå men det lykkedes at få det skilt ad, og sat et nyt armatur på.. puha det var en af de sværere arbejder :-)

Så manglede jeg kun at få købt de rigtige 10 mm samle muffer, og så kunne de nye pex rør sættes direkte ned i de gamle metal samlinger, vupti: samlet og det var helt tæt, uden brug af fehår eller tætnefedt, det var lige ud af landevejen nemt at samle:

P6090134

Nu kan jeg måske snart komme i lære hos Handy Manny :-)

Gør det selv: udskiftning af badeværelse armatur på kuglevaskSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: