Monday, June 29, 2009

Ikke mere cykeltræning - knæet må briste eller bære

Nedtælling

Så er der 36 timer til bussen går mod Alpe d'Huez Frankrig og den største sportslige udfordring jeg har haft, måske nogensinde: La Marmotte 2009... I hvert fald når man tager min træning og knæskade i betragtning!

Knæet er ikke 100% i orden
Hele juni har jeg haft den lille stikkende smerte i knæet når jeg begyndte at træde lidt til på cyklen, fx. i modvind, tempo interval eller siddende opaf kørsel! Jeg har spist en del smertestillende piller, og det har helt klart hjulpet mange gange. Ofte kunne jeg første mærke knæet dagen brokke sig lidt dagen efter en cykel tur.. uden pillerne havde jeg ikke fået trænet helt så meget!

For første gang nogensinde er jeg virkelig inderligt og ærligt i tvivl om jeg kan gennemføre noget jeg stiller op til! Ikke noget pjat med at underspille sig selv som man måske gjorde da man var yngre.. altså for at blive positivt overrasket og måske lade de andre tro man ikke var så stærk... Næææ ... nu er virkelig i tvivl!! Det skyldes udelukkende knæet som nemt kan stå af når det går for meget opaf! Normalt ville jeg sige "selvfølgelig kæmper jeg mig igennem selvom det bliver umenneskeligt hårdt!" .... men det kan man ikke gøre når man har en knæskade.. og jeg vil heller ikke risikere at få en varig skade.. så udgår jeg altså hellere ... det er klart!

Jeg er naturligvis ikke i topform som gamle dage.. men jeg har fået trænet lidt og er i fin form. Jeg fatter ikke hvor meget tid jeg i sin tid har brugt på cykeltræning.. puha det er en grim tidrøvende sportsgren.

På grund af knæet har jeg måtte investere i en ny cykel med lavere gearing 34-27.. da jeg simpelthen ikke tror jeg kommer til at køre særlig hurtigt op af bjergene når jeg skal passe på belastningen.. det kommer til at blive en rigtig omgang hjulen-rundt hvis jeg da ikke går i stå :-/

ny racercykel
Selve den nye cykel skal jeg nok komme med en detaljeret anmeldelse af.. den er nemlig ikke helt som jeg gerne vil have den, men sådan er det når det skal gå stærkt og man ikke gider bruge uanede mængder af penge hehe

Ikke mere cykeltræning
Anyway, nu er der i hvert fald ikke tid til mere cykeltræning.. Cykelturene har taget meget af min fritid for Maj og Juni måned..mest på bekostning af familien, haven og andre hobbies eller hjemmeprojekter :-)

Jeg er sådan set glad for cykel træningen er slut nu, selvom det har været nogle fantastiske dejlige sommer ture, med varm asfalt, sved blandet med solcreme, susen i hjulene, intervaller og vind i hovedet! ... jo jeg kan godt huske hvorfor det er fedt at køre på landevejscykel!

Træningen for juni måned blev på lidt over 1000 km.. kun et par ture over 100 km.. længste på 140 km og gennemsnit på 92 km.... jeg ved det ikke er imponerende når jeg skal ned og køre 180 km i bjerge... men jeg havde altså ikke tid til mere :-/

træning-200906-juni-tid-distance-gennemsnitspuls-tempo


Glæder mig helt vildt til bjergene
De sidste mange uger har jeg glædet mig sindsygt til at sidde ansigt til ansigt med stigningerne i Frankrig.. nogenlunde forberedt og med forhåbentlig nogenlunde raskt knæ!

Siden jeg startede med at træne til løbet i starten af året, er jeg gået fra dags vægt på 74-75 kg til at 68-69 kg. Det er nogenlunde det bedste jeg har kunne klare, uden at lave helt vildt om på mine kost- og træningsvaner. Jeg har naturligvis droppet al boksetræning, og styrketræning generelt undtagen mave og ryg træning. Og så har jeg skåret meget ned på mit indtag af kød, slik, sodavand, og i stedet spist meget salat og kulhydrat til frokost for eksempel.

Selvom jeg eventuelt ikke skulle gennemføre så har det været det hele værd, og jeg håber jeg senere kan få chancen for at køre i bjerge igen... helst med et 100% raskt knæ :-)

Ikke mere cykeltræning - knæet må briste eller bæreSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: