Monday, March 10, 2008

Udskiftning af blandingsbatteri i gammelt køkken

DSCF4235.JPGGennem det sidste stykke tid er vores gamle vandhane i køkkenet begyndt at lække, være utæt og dryppe. Der samler sig en hel del vand omkring hanen.

Så vi købte et nyt blandingsbatteri i Bauhaus, og så skulle jeg ellers i gang :-) det kunne da ikke være så svært vel..

Nå men jeg fik slukket for vandet på central hanen.. og jeg kontrollerede at der ikke kom vand ud af hanen. Så alt var godt .. troede jeg!!

Da jeg fik skruet mufferne af for det varme vand så kom der lidt vand op
.. men i modsætning til den kolde fremføring, så fortsatte vandet med at strømme stille og roligt!!! ikke voldsomt, men det var alligevel meget.. hvor dælen kom det fra? Kunne det være på grund af gas fyrets varmtvandsbeholder som havde et vand tryk for det varme vand?

Jeg slukkede straks for gas fyret... og så jeg måtte ellers råbe efter Katja som var ved at skifte Merle... joo jeg er ikke meget for at indrømme det, men der gik lidt panik i mig for jeg kunne ikke få vandet stoppet! Masser af håndklæder og klude kunne dog klare vandet, indtil jeg fik en god ide.. ned i kælderen og åbne for en anden vandhane med varmt vand.. det løbende vand i kælderen tog trykket fra køkkenet, og jeg kunne i ro og mag skifte blandingsbatteriet!! puha... der blev jeg lige 5 år ældre :-) Vandet stoppede i øvrigt med at løbe efter cirka 10 minutter, så det var nok vandtryk fra varmtvands beholderen som lige skulle tage af.

mine gode råd næste gang der skal skiftes blandingsbatteri:
DSCF4512.JPG

  • Sluk for vandet centralt, og lad både varmt og koldt vand løbe fra flere haner, indtil der ikke kommer mere. Det kan nok tage 10 minutter, men det er det værd!!
  • Hav nogle korkpropper eller endemuffer klar til at stoppe i rørne hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg tog selv en korkprop fra vores olivenolie så jeg fik en lille tænkepause... det var rart!
  • Sluk for varmtvandsbeholderen.
Resultatet blev godt, men det holdt hårdt :-)

UPDATE: En af mine venner mindede mig om at kontrollere det blandingsbatteri man køber ikke er skadeligt for stillestående vand!

Udskiftning af blandingsbatteri i gammelt køkkenSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: