Friday, July 10, 2009

La Marmotte 2009 - når cykel motionsløb er bedst!

Sikke en oplevelse til La Marmotte 2009 i de franske alpe!!! kort sagt det bedste af alt det jeg kan lide, og noget jeg ikke har prøvet før og skulle lære:
  • hårdt, med sol og massere af det.. lette skyer, ingen regn
  • stejlt op af, med hårnåle sving
  • blidt op af
  • fantastiske skove og natur
  • flotte udsigter
  • bjerg sø
  • råt og bart bjerg
  • is og sne i vejsiden
  • nedkørsel med plads til at give fuld gas
  • nedkørsel med mange sving og tekniskt krævende sving og hårnålesving
  • modvind, sidevind som krævede ligge på hjul evner
  • folk som stikker, lettere væddeløb og cykelløb stemning
.. og et knæ som jeg formåede at holde fra smerter... juhuuu... det var jeg jo meget nervøs for om ville holde til de mange timers belastning! Jeg tror det var den meget høje kadance opaf, og tråddet med knæene indaf, og så trak jeg så meget som muligt uden at overbelaste læg. Jeg fik næsten nogle underlige kramper de sidste par kilometer på Galibier: på inderlåret og på forsiden(!?) af læggen.

Jeg kunne have kørt bedre på sidste bjerg Alpe d'Huez.. det gik galt med kadancen på grund af stigningerne...jeg kunne ikke holde den høje kadance uden for stor fare for smerter i knæ og kramper generelt. Så jeg skulle faktisk have haft et gear mere! Det var simpelthen ikke nok med 34-27 med mit knæ..

En video fra La Marmotte 2009
Her er en cool video, med håndholdt kamera(!).. den giver godt billede af de forskellige steder i løbet... savner dog noget fra Glandon nedkørslen..som jo var super fed og teknisk at køre.. når man først fik lagt hovedet lidt under armen hehe

.. hold kæft hvor er det fedt at se stigningen op til galibier igen (7m25s).. føj sidste del var hård!!! og så kan man lige få set hvordan alpe d'huez (8m16s)så ud den dag..hvis man ligesom jeg var lidt "væk" der hehe




Jeg fortryder jeg ikke havde mit kamera med på ruten.. og jeg skal helt sikkert have undersøgt hvad et kamera til hjelm eller styr koster... vil også være fedt til et par klip fra mountainbike ture! skulle jeg køre et andet løb en anden gang så har jeg i hvert fald med almindelige håndholdte kamera med!

Glandon stigningen
Dagens første stigning var blid og flot.. men ret lang, omkring 25 km. Jeg nød det hele vejen, det var flot skov, bjergsø og bjerge omkring os.

Da jeg ikke anede hvordan mit knæ og min form ville reageare på at skulle være ude på 4 bjerge fordelt over 175 km, så lod jeg kadancen være meget høj og pulsen lav, omkring 160:

la_marmotte_2009-pulse_and_speed-glandon_climb


På midten af Glandon mistede jeg mine holdkammerater, og kom så alene til toppen af Glandon. Jeg brugte tid på at få vand og vest på.. der var et kaos uden lige af ryttere.. og så afsted.

Her er bjergprofilen af stigningen til Glandon, som det ses, ikke særlig stejlt.. tiden bliver 26,5 km med 16,5 km/timen i snit for Glandon.

glandon-procentage-climb-profile

Glandon nedkørsel, frem mod Telegraphe
Det var så min første landevejs bjerg nedkørsel ever, og jeg havde fået at vide den var lidt dårlig vej og mange sving, så jeg kørte først forsigtigt. Men jeg blev hurtigt grebet af stemningen.. der susede jo ryttere forbi, så lige pludselig tog fanden ved mig, ned i bøjlerne og så forsøgte jeg at følge efter.. ikke dem som kørte hurtigst, men vi kom så i gang med at overhale i hvert fald nogle langsommere.

Efter nedkørslen var jeg i en gruppe som kørte godt til, og der var cykelløbsstemning.. altså lidt kamp om pladserne og der blev kørt hårde føringer. Det var ikke for hårdt endnu, men jeg var alligevel lidt nervøs for resten af dagen.

Punktering! midt i tempokørslen..ØV! .. nå jeg rodede lidt og fik skiftet slangen, men det lod ikke til at være gennem dækket, dog måske lidt fælgbånd som ikke dækkede godt nok for en eger ... lortehjul :-( Nå men op igen, og ind i en gruppe. Der blev slet ikke kørt ligeså stærkt som i den gruppe jeg røg ud af, og jeg måtte arbejde lidt mere selv.. øv bøv.. tror den punktering og pause bare blev en forsinkelse:
la_marmotte_2009-pulse_and_speed-glandon_decent_and_flat_to_telegraph


Telegraph og Galibier stigningen - 35 km til 2646 m
Så svinger vi ind på Telegraphe stigning, der føler jeg stadig utroligt overskud og lader pulsen komme op til omkring 170,.. stadig med meget høj kadance. Hastigheden holder jeg på 11-14 km/h hele tiden, og med det tempo bliver jeg kun overhalet af få, men overhaler alle andre.

Bjerget er i skov og det er bare så flot og dejligt at køre.. knæet har det godt og ingen problemer, tiden til Telegraph bliver 13,8 km/timen over 12,8 km.

Efter toppen på Telegraph ved 93 km kører jeg videre, det er en kort nedkørsel til Galibier så jeg kører uden vest eller nyt vand:
la_marmotte_2009-pulse_and_speed-telegraph_climb_and_short_decent

Så kommer jeg frem til Galibier stigningen, den ved jeg er lang og sej, og har være ude i over 4 timer og ca.97 km, så jeg kører ikke maks her. Jeg har dog ingen smerter.. endnu:
telegraphe-galibier-procentage-climb-profile

Det går stille og roligt op af mod Galibier, og jeg er ved at løbe tør for vand. Da der er 8 km til toppen af Galibier.. det er ligesom i bunden af en bugt, så ligger der en cafe og der er et vandtrug. Der holder jeg pause i vandkøen.. det viser sig dog at være dumt, det tager lang tid og 200 m længere henne var der et regulært vanddepot hvor der faktisk ikke var mange mennesker!

De sidste 8 km op til Galibier er meget hårde.. det er stejlt og der er modvind. Og man kan se langt, op og ned, og der er bare ryttere overalt.. puha.. Med 6 km til toppen begynder mit inderlår at give tendens til krampe .. det er fordi jeg ikke kan holde den høje kadance på mit 34-27 gear..

Jeg må sidde ned og slide på knæ og muskler, og skifter ofte til stående for at passe på knæet.. jeg ved jo at hvis jeg sidder ned så risikerer jeg knæet står af!! Jeg kan desværre mærke det ikke er godt .. det er lige på grænsen af hvad knæet kan holde til.. men jeg kæmper... for jeg ved at på toppen er der nedkørsel jeg kan løsne op på.. men hold op det er lange 5-6 km til toppen af Galibier.

Det er faktisk også lidt koldt, vi er på vej mod 2646 meters højde, og der ligger sne i siden af vejen. Fantastiske omgivelser, men damn det er hårdt :-) .. mellemtiden siger 18 km med 12,5 km/h snit for Galibier.

la_marmotte_2009-pulse_and_speed-galibier_climb_incl_water_and_pause_at_top

Nedkørsel fra Galibier
På toppen af Galibier strækker jeg lidt ud, holder pause og spiser lidt bananer..der er skide flot, men jeg skal videre.. på med vest og ærmer, og i gang med nedkørslen.

Det er en kanon bred og forholdsvis nem nedkørsel.. dog med modkørende trafik ... det er rigtig sjovt, og jeg bliver igen grebet af stemningen. Ned i bøjlerne og jeg følger med... og overhaler også en del igen. Jeg husker at løsnet lidt op i inderlåret ind i mellem.. det kan jeg mærke virker ..

Der er piv modvind, så jeg kører også for at komme op til grupper af andre.. det er ren væddeløb i vinden. Det fortsætter hele vejen til Alpe d'Huez .. det var nok lidt dumt at blive grebet af det og køre med..det er samme fejl som den gang jeg kørte amatør landevejsløb: jeg laver alt for meget fordi jeg synes det er sjovt :-))

la_marmotte_2009-pulse_and_speed-galibier_decent_and_flat_to_alpe_d_huez

Alpe d'Huez stigningen
Efter 7 timer og 5 minutter, og 161 km(!), er jeg fremme ved Alpe d'Huez opkørslen... de berømte 21 sving som vi forleden kørte på lidt under en time!!

Inden løbet havde jeg forestillet mig at kom jeg først til foden af Alpe d'Huez så skulle jeg nok give den gas og køre max op til byen!! Men ak.. det kunne jeg slet ikke.. de første sving var så utrolig lange og stejle.. meget hårdere end jeg huskede fra træningsturen...mit gear var ikke lavet nok til at holde lav kadance ved de omkring 10km i timen som egentlig passede mig bedst.


alpe_d_huez-21_swings_procent-climb-profile

2 dage før La Marmotte kørte jeg op af Alpe d'Huez med 12-13 km/t og så passer gearing 34-27 godt til mit knæ... men ikke nu.. av av hvor havde jeg ondt i inderlår og yderside af læg da jeg kørte op af... den dag i dag fatter ikke at jeg stod af sundede mig flere gange.. jeg tror varmen også var gået ind på hjernen så min mentale styrke var væk.. æv .. det er bjergerfaringen som mangler ..det er jeg sikker på ;-) det var udebane det her...men ikke næste gang vel... hehe

la_marmotte_2009-pulse_and_speed-alpe_d_huez_climb_with_pauses

Jeg fik signaleret til tilskuerne at jeg ville have vand i hovedet.. det var såååå varmt på stigningen... og jeg som ellers elsker varmen... det kan jeg huske fra gamle dage på mountainbike.. denne dag var bare for varmt!!!

Nå men efter jeg havde siddet lidt i skyggen og gået ganske lidt, så tager jeg mig sammen og sejtrækker resten af turen op med omkring 10 km/time.. knæet er hele tiden på kanten af at gøre ondt, men det holder :-)))) ikke flere pauser og jeg kommer op af alpe d'huz efter 1 time og 22 minutter, et snit på 10,6 km/h over 13,4 km...

det bliver en samlet result tid på 8 timer og 27 minutter (nr. 1075 ud af ... det kan jeg ikke være utilfredsmed når jeg fik foretaget en menisk operation den 22. april.. lidt over 2 måneder før løbet!! .. det har været svært at få genoptrænet ordentligt op til det løb her ..
1075
xxxxxxx
JESPER
D Homme de 30 a 39 ans
08 h 27 mn 09 s
1048


En single ride træningstur op af Alpe d'Huez 2 dage før løbet ser noget pænere ud:
alpe_d_huez_2009_single_ride_up
Alt i alt
.. var La Marmotte 2009 en kanon oplevelse.. flotteste natur jeg nogensinde har kørt i, også når man tager mountainbike ture med
  • ny spændende køre teknik med hensyn til at køre ned af.. super at prøve det
  • utroligt hvor hårdt det er at køre op af.. jeg troede godt nok ikke jeg ville komme til at save et gear mindre end 34-27 ..doh
  • der var smag af rigtigt væddeløb flere steder, især på nedkørslerne og frem mod bjergene.. det var så fedt at blive grebet lidt af rigtig cykelløb stemning!
  • efter løbet havde jeg mega ondt i baglår og inderlår og kunne faktisk ikke sidde ned den første times tid :-/ Men jeg havde ikke ondt der hvor jeg normalt er øm efter cykeltur - overlår, baglæg.. og aften/næste dag var jeg rigtig frisk i ben, fx på trapper, det var slet ikke som normalt, og helt klart udtryk for at jeg havde trådt på helt anden måde end jeg plejer

jeg vil sgu gerne køre det løb igen, men jeg kommer aldrig til at have tid til at komme i den form jeg rigtig gerne ville køre det i... men sådan er det bare..

og så skal jeg aldrig med bus igen.. men meget gerne bare derned med familien på camping fx, og så hygge flere dage før og efter :-)

photobreton.com-01


la_marmotte_2009-pulse_and_speed

Gear tabel som viser at jeg med 34-27 har kørt med 33,7 i værdi:

geartabel-racer_og_mountainbike_la_mamotte


Før løbet
Lidt billeder fra dagene inden selve La Marmotte løbet.. vi hygger os op og ned af Alpe d'Huez:
P7020036


P7030153





La Marmotte 2009 - når cykel motionsløb er bedst!SocialTwist Tell-a-Friend

3 kommentarer:

J said...

Den korte version jeg har sendt til nogen som spurgte hvordan det gik:

Det gik fint, jeg forsøgte at køre så knæet kunne klare det.. hvilket betød at jeg måtte køre mange omdrejninger eller stå op, og da jeg tilsidst på galibier og alpe d'huez ikke havde flere gear var jeg meget tæt på at krampe underlige steder som inderlår og forside af venstre læg :-( hvilket jo nok skyldtes at jeg måtte træde på speciel måde end jeg er vant til i danmark..

anyway, bortset fra en irriterende punktering på det flade stykke efter glandon nedkørslen hvor farten var rigtig god.... og at jeg måtte af og holde lidt "pas på krampe" pause på alpe d'huez så gik det fint.. det blev 8:27 hvilket jeg er glad for når man tager mine forberedelser og menisk operation i slutningen af april i betragtning...

men jeg skal ALDRIG mere med bus .. det var spild af 2 døgn og meeeget hårdt .....

det var super fedt at køre både opaf og nedaf... jeg blev virkelig grebet af begge dele.. skulle dog lige vænne mig til at køre så stærkt nedaf og punkt-bremse mens man ligger i bøjlerne .. jeg kan ikke helt tage hovedet under armen som i gamle dage, der er nok lidt for meget familie som ubevidst spøger :-))

jeg har fået meget blod på tanden for at prøve at køre flere bjerge, det er altså 1000 gange sjovere end at køre nogle andre steder overhovedet!!

billeder fra løbet:
http://www.photobreton.com/c/227/p/bdf233c6e0eec50a1559d727bfe11d17/.html#

J said...

... lidt mere:

jeg nåede faktisk at forebygge krampen som var meget tæt på.. ved at køre lettere og altså præventivt stå af på alpe d'huez i 2 gange 5 minutter.. og en god lang pause på toppen af galibier ..

Martin Uhre said...

Hej Jesper
En hilsen fra en gammel cykelbuddy. Jeg har længe ville finde dig for at lokke dig med på MTB eller til La Marmotte, og så opdager jeg at du allerede har været i alperne. Anyway, skriv et par linier til martin@uhremandrup.dk
Mange hilsner Martin Uhre