Friday, February 18, 2011

Hvor finder jeg "rigtige" indiske ris - aflange og farvede

Vi har altid godt kunne lide det indiske køkken, fx. spiste vi en del en indisk restaurent på Amagerbrogade 15 (http://www.restaurantmaharaja.dk/) lige hvor vi boede engang.


Her i Farum spiser vi så en del på en Indisk takeaway restaurent, http://www.koriandertakeaway.dk/.. og deres ris er helt perfekte:
  • nogle er farvede
  • tynde og længere end normale ris
  • faste, men slet ikke klistrede
  • lettere olierede
Her en sammenligning med Koriander Farum ris og vores normale økologiske COOP Änglamark basmati ris fra Kvickly på Farum Bytorv. Der er for eksempel tydelig forskel på fasthed og tykkelse:


IMG_6907






Hvor dælen køber man nogle ris som kan laves lige så lækre som sådanne indiske restaurent ris?

Nu er jeg så heldig at have en del indiske kolleger på arbejdet, og jeg håber Rahul kan hjælpe mig. Ham og hans kone bor ikke langt væk i Måløv, så måske kan de give nogle fif om indkøb og tilberedning.. eller måske kan jeg endda smugkigge når de laver mad en aften eller to :-) Lige nu har Rahul dog 4 ugers barsel, og når han er tilbage er der nok rigtig travlt hjemme hos dem, såå det har nok lidt lange udsigter. Indtil da må jeg kigge på youtube og prøve mig frem!


IMG_6903

Hvor finder jeg "rigtige" indiske ris - aflange og farvedeSocialTwist Tell-a-Friend

4 kommentarer:

Unknown said...

Hej.
Fandt du svar på dit spørgsmål? Sidder nemlig med præcis samme problem:)

Mvh Andreas

J said...

Desværre har jeg ikke fået prøvet noget, men fx. gurkemeje til at farve vand+ris skulle virke.
Sig endelig til hvis du finder en løsning :)

biscay said...

Det er safran ris

Rosenkilde said...

Kog risene
På en pande kommer du et meget finhakket løg, 1 tsk gurkemeje, lidt hakket frisk chilli, 1 tsk spidskommen pulver, 1/2 tsk kardemomme pulver , og lidt salt
Vend risene i og vupti indiske ris, de smager fantastiske �� det kan også være lækkert med lidt rosiner i ��