Friday, October 14, 2011

Siemens EQ.7 kaffemaskine laver meeget tynd kaffe

Vi har været meget glade for vores Siemens fuldautomatiske kaffemaskiner i mange år.. nok over 5-6 år, først en S20 surpresso (svarer til TK 76) og den blev for godt 1½ år siden skiftet ud til en nyere Siemens EQ.7 maskine.. en ikke helt billig maskine, så man forventer naturligvis god kaffe brygning!


Desværre har der på det sidste vist måneder vist sig at være problemer med vores EQ7 Siemens kaffemaskine, styrken er meget lav, kaffen er næsten vandet, selvom:
  • Styrken kan ikke sættes højere.. man kan ikke trinvis vælge styrke, kun lidt svagere, mellemstærk eller kraftig. Men Kraftig indstilling er slet ikke stærkt.
  • Mængden kan ikke sættes lavere. Dette var i forsøg på at få mindst vand, og brug af flest bønner.
  • Bønnerne er Arabica espresso. God kvalitet købt i 1 kilo poser i Metro. Omkring 150 kroner kilo.
  • Skift til "Espresso" giver lidt kraftigere kaffe, men stadig meget vandigt. Og så er espresso jo meget små portioner, så man skal i realiteten laver 2-3-4 potioner for at ende med en ret svag kop kaffe.
Alt i alt er det begyndt at være en kæmpe skuffelse at drikke kaffe fra denne fuldautomatiske kaffemaskine. Og det skulle jo helst være nemt og god kaffe...

Vi har i øvrigt altid brugt vandfilter, afkalket og rengjort maskinen når den bad om det. Og vi har løbende skyllet brygenheden som beskrevet i manualen. Så jeg undres :-(

Nu vil jeg høre Bosch-Siemens-Hvidevare service om det kan være en defekt brygenhed eller hvad der er galt. Jeg har forsøgt at filme og vise hvor tynd kaffen er, men det er naturligvis svært at vise på en video:





Nedenfor er en reklame for EQ.7 maskinen... og ja det ser godt ud, meeeeen nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg synes om maskinen længere :-(( og som tidligere nævnt er man djævelsk afhængig af alt det elektronik, nu også til sin kaffe.. det er ikke kun godt med alt det automatik.. måske skulle man gå over til de mere manuelle espresse eller kaffe brygnings maskiner


Siemens EQ.7 kaffemaskine laver meeget tynd kaffeSocialTwist Tell-a-Friend

22 kommentarer:

Jesper A. Nielsen said...

Hej. Har i fundet ud af hvorfor kaffen er så svag? Jeg overvejer nemlig at købe siemens eq7 eller eq5.
Mvh Jesper

J said...

Desværre fandt jeg aldrig ud af det, men lever med det indtil videre ved at brygge den stærkeste og den mindste mængde vand.. så går det lige.
Men når EQ 7'eren dør så skal jeg helt klart have en maskine i stil med Jura eller DeLonghi som et par venner har..og det er altså klasser bedre kaffe! Så jeg kommer nok til at købe et godt tilbud herfra:
http://www.rigtigkaffe.dk/espressomaskiner

KajakBumsen said...

Reklamer dog ! Der er jo 2 års garanti/reklamationsret og derudover garanterer Siemens de første 15.000 koppers brygning.

Min spritnye brygger god nok stærk kaffe som default, så jeg skal ha skruet lidt ned for styrken selvom jeg godt kan li min kaffe stærk.

J said...

hmm.. det var måske et forsøg værd, selvom jeg ikke kan se hvad der skulle være i stykker med maskinen. Det kunne jo være det bare er mig som vil have stærk kaffe :-)
Jeg har renset, cleanet og afkalket alle de gange den har bedt om det. Og gider ikke betale gebyr for at sende en maskine til undersøgelse, når den kommer tilbage med: "den fejler ikke noget" :-)

KajakBumsen said...

Den skal da ik lave tynd kaffe ! Tværtimod så laver min virkelig stærk kaffe på mine Irma-bønner

Forstår godt du ik gider betale for en ligegyldig tilbagemelding men så start dog med at kontakte Siemens via siemenskaffe.dk Som du beskriver det er der helt sikkert et el andet galt og som sagt så står der på min kasse at Siemens garanterer brygningen af de første 15.000 kopper kaffe til privat brug

K L said...

Hvordan ser kaffe-puck'en ud ?
Den skal gerne være hel og hård - og kaffen skal være fintmalet.
Hvis der er et hul til at putte formalet kaffe i så prøv to skefulde af en almindelig italiensk espresso fra supermarkedet der er kværnet. Hvis du får en god kop ud af det er det kværnen.
Det lyder til at kaffen bliver kværnet for groft.
Kan bare være indstilling - eller behov for nye kværn-sten (eller hvad det hedder)

Unknown said...

Min Eq. 7 havde samme problem efter 2 mdr. brug. Jeg ringede til siemens og reklamerede. De kom og afhentede maskinen, udskiftede vandvarmeren der var defekt, og leverede retur ca. en uge senere. God service og ingen problemer. Kan godt anbefale maskinen, den har kørt 8-10gg. dagligt siden, uden problemer.

Alexander B. Lind said...

Tak for bloggen, så ved jeg hvilken kaffemaskine jeg skal holde mig fra:D

Unknown said...

Jeg har desværre ikke set denne blog før vi købte vores Siemens EQ 7. Det har kun været en katastrofe.
Inden for kort tid første reparation så næste reparation. 3 reparation fik vi at vide at vi ikke have fulgt afkalkning procedure nøjagtigt så reparation var på egen regning. Nu 3 månder efter er den defekt igen samme fejl ... igen vand ... håbløst. Køb ikke denne maskine...
Købt 25.8.11
Betalt 1605 kr. Til Siemens 2.5 2013
Hvad mon vi gør nu...

J said...

Øv Tina, ked at høre det.
Siden sidst, havde jeg forhørt mig hos Siemens reperation og de sagde det var varmelegmet som var kalket til, og derfor kan den ikke lave stærk eller varm kaffe. Men den har bare aldrig kunne lave det særlig godt, for mig tyder det på grundlæggende dårligt design/kvalitet. Jeg er personligt skiftet til en Delonghi maskine fra www.rigtigkaffe.dk, og når den engang dør så ofrer jeg forhåbentlig penge på en af de bedre Jura maskiner :-)
Ud over det kan jeg fortælle at min EQ7 nu er til reperation for kr.2000 hos BoschSiemens reperation, de lover den bliver som ny så det er spændende... men den skal altså kun stå i sommerhuset for jeg stoler ikke på den.. men vi får se!

Aalestrup said...

Jeg ved godt hvad denne tynde kaffe skyldes. Kaffen fra kværnen er stoppet ved kaffepulver skuffen. Derfor får den ikke kaffe nok.

Så rens maskinen, tag pulverskuffen ud så kan du se direkte ind til kværnen.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Diedrich said...

Vi har været meget glade for vores Siemens fuldautomatiske kaffemaskiner i mange år.. ... siemenseq.blogspot.de

Unknown said...


Hej J,

Jeg har i mange år haft en Melitta Caffeo Gourmet, som begynder at blive dyr at servicere, og derfor overvejer at købe en ny maskine. Efter at have læst mange sider på nettet om Siemens EQ7, er det formentlig mit valg af fuldautomatisk kaffemaskine i det jeg syntes maskinen kan det jeg skal bruge.

På dine tidligere kommentar, kan jeg se artiklen er gammel, og jeg vil derfor gerne hører om du stadig har problemer med kaffesmagen ?

På forhånd tak :)

Kasper said...

Har haft eq 7 i 2 år, aldrig været nogen problemer overhovedet. Perfekt kop hver gang. Det eneste jeg savner er at man lettere kan rense udløbdyserne til kaffen. Til en pris omkring 5000 er den ekstremt god, den kostede omkring 12000 da den kom frem ;)

REN_OXY said...

Q7 giver dig muligheden for at kværne bønne til en rimelig pris. Har haft min i ca. 5 år.

To svagheder:
udløb fra kværnen kan stoppe til ved normalt brug (Ca. en gang om året hos os, og det sker HELT sikkert hvis konen ved en fejl køre formalet bønne igennem kværndelen :-) ) og det er lidt svært at komme til at rense ordentligt. Det resultere i TYYYND kaffe.

Den laver efter min mening IKKE verdens varmeste kaffe

Jeg er generelt meget godt tilfreds..

R

Unknown said...

Vi har nu haft vores EQ7 i 5 år og har lige fået skiftet bryggeenheden da den var blevet utæt. Den har fået et årligt eftersyn hvor der er skiftet et har o-ringe. Servicesn fra Bosch - Siemens har været helt perfekt. Selve maskine har altid leveret rigtig god kaffe. Vi har været nød til at skrue ned for styrken ellers var den for stærk. Alt i alt - næste gang vi skal have en ny maskine går vi efter en Siemens EQ 7 eller større igen - uden tvivl.

Unknown said...

Jeg har lige modsat problem jeg synes ikke jeg kan få min kaffe tynd/mild nok jeg har prøvet en masse bønner og køre på absolut laveste indstilling men ville gerne ha den lavede det lidt tyndere😃

Unknown said...

Min q7 er 4 år gammel og er igen begyndt at lukke helt til i de 2 udløb kaffen og ikke for god ved vsrm vand udløb. Jeg har renset "brygger huset" men har svær ved at afkalke. Nogle med gode råd. Senest har min kaffe skum også været meget elendig. Bruges mest til gæster men skal da fungerer . Maskine har været sendt ind til 2000 pga defekt varmelegme. Håber på et par q7 fif..

Kasper said...

Der kommer lige pludselig ikke længere kaffe ud af maskinen. Har renset hvergang den har bedt om det inkl brygenheden. Jeg har også haft de 2 dyser af og renset dem. Slangen til dyserne fra brygenheden er også ren. Spørgsmålet er så hvor det er den mon er stoppet til. Der er ingen umiddelbare fejlmeddelelser, jeg forstå desværre ikke helt servicemenuen som kommer ved at holde de 2 blå knapper inde ved start.

Nogen der har en ide? Har brygget ca 10.000 kopper ;)

Kim Rasmussen said...

Hej Kasper plus Unknown.. Det er muligvis nok at skifte "fordeleren"
Mht mælkeskum, så kan skummeren skiftes / renses.