Friday, October 28, 2011

Fantastisk flot og skøn løbetur i skoven - Gribskovløbet 2011 med perfekt vejr

Sidste søndag den 23.oktober 2011 afholdte FIF endnu et skønt Gribskovløb. Sidste år deltog jeg for første gang, og jeg var begejstret for løbet. Så jeg glædede mig rigtig meget til at være med igen, og denne gang havde jeg også lokket familien til at deltage, så det skulle blive hyglig dag i skoven :-)

Perfekt vejr og skov
I år var vejret intet mindre end perfekt! Sol, klart, kølig og skarp luft, næsten ingen fugtighed eller vind vil jeg tro... og skoven i noget nær sin flottede efterårs pragt.

Det kan godt være at løvfald kom lidt senere i år 2011, og at skoven er endnu flottere her næsten en uge efter, eller måske næste uge.. men under alle omstændigheder er det simpelthen medicin for øjne, krop, sind og sjæl at løbe en tur i skoven i disse uger!!

Prøv at se nogle af billederne fra løbet nedenfor.. det var så smuk en dag i skoven!

Ruten anderledes 2011 i forhold til 2010?
Jeg huskede Gribskovløbet som et løb uden så meget grusstier, men i stedet med en del skovstier ala mountainbike spor. Altså inde i skoven, fx. langs sø og på smalle single tracks med rødder og ujævnheder.

Det kan godt være jeg har sat forventningerne for højt, men jeg følte at løbet i år var stort set på brede grusstier og kun lidt på bløde skov stier. Måske fordelt 80% vs. 20%..men det er kun et gæt.

Så når læser hvad jeg skrev sidste år 2010 om gribskobløbet så havde jeg altså forventet noget mere.. virkelig set frem til det:
"Gribskov løbet udnytter skoven perfekt!
Jeg synes rigtig godt om alle de små stier som ruten er lagt på, og det er helt ok at der lidt grusstier.. Julestjerneløbet er et godt løb at sammenligne med, og også et af mine favoritløb, men faktisk er Gribskovløbet endnu mere en del af skoven da der er meget færre kilometer på grusstier! perfekt rute når man nu har skoven :-)"
...så enten var jeg meget nemmere at gøre glad sidste år, eller også var ruten 2011 ændret en hel del. Misforstå ikke.. Gribskov løbet er stadig et fantastisk løb og jeg vil stadig betegne det som et skovløb. Jeg synes i øvrigt også der manglede en skrap stigning til slut i Gribskovløbet???? men jeg husker nok forkert.

Men jeg må så revidere mit udsagn: "Gribskov løbet udnytter skoven bedre end langt de fleste løb, men langt fra perfekt" :-)

Anyway der er også sket meget siden oktober 2010.. jeg har fundet en helt anden type løb som jeg er helt vild med.. skovløb eller trail løb om man vil. Det startede egentlig i marts 2011 da jeg fandt på at løbetræne på mine gamle mountainbike ruter langs furesøen, og kulminerede i sommers med Helvede i Nord og Strandpukkelløbet. Sidstnævnte er mit klare favorit løb som nok rangeres således:
  1. Strandpukkelløbet, juni hvert år
  2. Helvede i Nord, april hvert år
  3. Salomon Trail tour, fx. Birkerød afdeling, september 2011
  4. Gribskovløbet, oktober hvert år
  5. Julestjerneløbet, december hvert år
  6. Eremitageløbet, oktober hvert år

Result fra Gribskovløbet 2011
Nu er det jo et motions løb og man skal løbe det fordi det er skønt flot og hyggeligt. Men man kan da godt tage en tid og lade sig presse af konkurrencen fra andre deltagere osv osv. Det giver en dejlig oplevelse og endnu bedre træning når der er race.

I år er jeg så heldig at have fået mig en Garmin XT 310 så jeg har kilometer tider og kan se ruten bagefter på fx. Garmin website eller Endomondo. Det er så nemt og ret sjovt at kigge på.

Resulatet blev en del bedre en sidste år, men jeg tror altså også ruten var nemmere i år.. som sagt er det dog kun et gæt. Jeg kom i mål med kilometer tid 3m59s via Garmin som målte løbet til 12,1 km eller tiden 47m24s, mod sidste år 50m46s.

gribskov.loebet.2011.resultat.12.km



Links til billeder fra Gribskovløbet 2011

Det er lykkedes mig at finde et par fotografers samlinger af billeder fra Gribskov løbet 2011.. og minsandten om ikke Kim Gudmand også har taget billeder af dette løb.. han er altså aktiv det er kanon at se hans billeder:

Desværre viser billederne ikke skoven fra sin smukkeste side. Mange af billederne er fra årets rute som jeg syntes var alt for meget på grus:

Her er et et par andre links til billeder:

Især er jeg vild med disse billeder Fra Preben Etwil... det er smukke smukke naturbilleder, fx. Esrum sø og et stemningsbillede fra målteltet.. viserviser rigtig godt hvor dejligt løbet er:

Her fandt jeg et billede af en som løber med løbevogn, og som jeg husker det tror jeg uden problemer man kunne løbe med begge unger i en dobbelt løbevogn ... der er ikke så trangt med mennesker og ruten er desværre meget på grus og ingen stigninger som ikke kan klares med løbevogn:
Billedet er fra en god samling fra Helge Lang Pedersen:

Man kan jo også bare søge på efter "gribskovløbet 2011" på fx:
  1. Picasa - https://picasaweb.google.com/lh/view?q=gribskovløbet+2011
  2. Flickr - http://www.flickr.com/search/?q=gribskovl%C3%B8bet%202011 (denne synes dog pt kun at finde nogle billeder jeg selv har taget hehe)

Andre efterårs billeder fra skov, ænder og løbetur ved Furesø og i Vaserne Birkerød
Lidt billeder fra mine træningsture med Merle og Elias i løbevogn, inden for de sidate par uger:

29102011(001)

29102011(003)


29102011(002)

29102011(010)

15102011(004)

15102011(002)

15102011

Fantastisk flot og skøn løbetur i skoven - Gribskovløbet 2011 med perfekt vejrSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: