Monday, October 10, 2011

Salomon XT Wings løbesko på grus og asfalt til Eremitageløbet 2011

Perfekt løbevejr!
Eremitageløbet 2011 foregik i høj sol, på en skøn klar søndag som startede meget koldt omkring frysepunktet. Men da starten gik kl. 11 var det perfekt løbevejr, næsten ingen vind, skarp frisk luft og massere af sol fra en blå himmel. Noget bedre end Eremitageløbet 2010 som dog også var godt.

Brug en løbetest hvis du vil undgå ankel eller knæskade
Siden jeg den 3. August fik købt mig et par forkerte løbesko - !! - og jeg var ude og løbe med dem 2 gange, så har jeg været plaget af smerter i venstre ankel. Ankel problemer, og så lidt influenza i starten af september, har gjort at jeg næsten ikke har fået løbet, og slet ikke fundet frem til et par nye løbesko til erstatning for mine næsten neutrale Asics Gel 3010 sko!!

Jeg er ikke sikker på om den nyere Asics Gel model 3030 har helt samme pronation og jeg har fået kæmpe respekt for betydningen af at løbe med de helt rigtige løbesko... jeg er tæt på æde min tvivl om at man ikke behøver løbetest inden køb af løbesko hehe.. man skal i hvert fald undersøge meget mere omkring pronation på de sko man køber online hvis man vil droppe løbetesten hos fx. Kaiser eller Marathon sport!

Jeg håber jeg kan finde et sted som tilbyder løbetest og som ikke er helt så meget dyrere end online shopping :-( det kan immervæk være over 500 kroner man ender med at betale for løbetest..selvom det vil jeg gerne betale for at få en 100% ok ankel lige nu ...doh

Gamle sko fra 2009 sælges som nye
Nå ja.. så hvis der er nogen som vil have et par meget billige Asics Herre Gel Kayano 15 (desværre meget gamle fra 2009) så giv lige lyd ik :-) jeg har i øvrigt fået at vide fra god ven at sko der er så gamle næsten allerede skal skrottes fordi gel og absorbering taber effekt når tiden går, selvom skoene ikke bruges. Det skuffer mig egentlig en del at loebeshop.dk solgte sådanne sko..også selvom de var på tilbud til 750 kroner :-(( der er jeg for naiv, for jeg havde en forestilling om at sådan en dedikeret løbesko forretning kun solgte produkter som er i orden..men det skal man åbentbart ikke regne med desværre.

Salomon XT Wings - trail løbesko okay til grus og asfalt?
Som altid kan man brokke sig over at Eremitageløbet er noget nær 50% asfalt, 45% grus og 5 procent mark/skovsti. Det er selvfølgelig nødvendigt at holde sådan et stort arrangement på de meget store stier, ellers vil der opstå trafik propper og kaos på ruten, og skoven ville lide meget under belastningen hvis man løbe på mindre skovstier i Dyrehaven.

Som nævnt har jeg ikke fået købt nogle erstatnings løbesko for mine 2 år gamle og meget slidte Asics Gel 3010, som jeg i øvrigt købe ved løbetesten hos Kaiser sport i 2009.

Så jeg endte med at løbe i mine Salomon TRAIL sko.. hehe... ja det er jo ikke lige perfekt...men det gik faktisk fint. Kun hvis det havde stået ned i stænger med regn og ruten var helt mudret ville skoen nok være kommet til din ret..

2011 udgaven af Eremitage løbet var tør og solrig, så mine sko var bare fyldt med grus og har nok ikke givet mig meget fordel. Og dog.. jeg tænker at de sidste 2-3 kilometer på marksti og grusstier godt kan have været lidt nemmere pga skoen som jo har rigtig godt greb!

Især op af bakken mod mål kan det være en stor hjælp ikke at glide .. man er jo så forbandet træt og kæmper alt hvad man kan...tjaa

Måske skal jeg droppe at kigge efter nye Asics standard løbesko og bare holde mig til trail sko.. der findes måske et par Inov-8 eller Salomon sko som passer til grus underlag og ikke decideret skov eller offroad løb? det må jeg undersøge :-)

Salomon XT Wings


Resultat for Eremitageløbet 2011
Anyway, nu skal det ikke kun handle om løbesko hehe.. selvom jeg må indrømme jeg er blevet bidt af offroad og løbesko til grus, skov og terræn :-) skal nok få kigget mere på det her til efteråret og vinteren når jeg skal ud på Furesø MTB spor og løbetræne igen .. yihaa glæder mig:)

Som altid kan man finde de officielle resultater på Ultimate website, men jeg synes kilometer skiltene kom lidt for hurtigt i forhold til mit Garmin GPS 310 XT ur..så her har jeg snuppet kilometertiderne fra GPS og ikke fra skiltene:
1 3:29.3 Ned af bakke, lidt medvind også?
2 3:37.1
3 3:41.0
4 3:51.3
5 4:04.1 Opaf bakken til Eremitage slottet
6 3:44.0 Nedaf
7 3:54.1
8 4:05.9 8km er på toppen af Rådvad bakken
9 4:06.0 Opaf mod slottet
10 3:56.9 Opaf mod slottet og lidt ned.
11 4:00.7 Nedaf, men meget vind igen i år
12 4:12.9 Lidt opaf og ind i skoven igen
13 3:50.4 Prøver at finde de sidste kræfter opaf.
14 0:51.6 Led sidste bakke mod mål :-(
Alt i alt er jeg glad for tiden 51 min 22 sek, eller cirka 3 min 52 sek /km, da jeg ikke har fået løbet så meget de sidste par måneder, men dog har cyklet en del til og fra arbejde.

Den manglende løbetræning kunne også godt mærkes på de sidste 4-5 kilometer. Kunne nu være sjovt at komme under 50 minutter en dag.. men det kræver nok decideret løbetræning.



Jeg har ikke fundet nogle billeder fra Eremitage løbet 2011 endnu.. sidste år fandt jeg billeder via marathon photos.. men ikke noget der endnu i hvert fald...

Der er også mange andre som har lagt billeder fra Eremitageløbet 2011 online på Picasa.

Han tager tilsyneladende rigtig mange billeder fra løb omkring København, fx. også Christianshavner milen oktober 2011.
https://picasaweb.google.com/114696038910558235190/ChristianshavnermilenOktober2011

Salomon XT Wings løbesko på grus og asfalt til Eremitageløbet 2011SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: