Saturday, January 10, 2009

Lommefilosofi - hverdagen skal forenes med Yes Man

Det var skønt at se filmen Yes Man med Jim Carrey.. den får 10-pil-ned af 10 for den genre den film nu er - der var næsten ikke plads til forbedringer!

For det første fordi filmen er skræddersyet til Jim Carrey når han er bedst: med sjove, umage, romantiske, youwannabe situationer med hans sjove gummifjæs og rappe replikker! 

For det andet fordi der er noget drømmende dejligt over at se en masse lykkes ved at sige JA til livet og til det hverdagen bringer! 

Og så skader det ikke der bliver gjort lidt alvorsgrin med dele af terrorbekæmpelsen som vi desværre ser udøvet rundt om i verden, en beskyttelse som langtfra stopper dem som gerne vil lave terror, men som gør livet mindre frit og mere besværligt for flertallet.. ja det er et sidespring som fortjener sin helt egen blogpost eller blog for den sags skyld.. her er et par links
til godnat læsning med lidt tanker om terrorangrebet i Mumbai for eksempel!

Ud over at vi var grædefærdige af grin i flere dele af Yes Man, så er det altså også inspirerende at tænke lidt over det: "Ja til livet".. noget af en cliche, men lige denne har jeg ikke noget imod bliver gentaget og trukket og kogt på med mellemrum! For det er i bund og grund noget jeg tror på! Sig dog ja til at prøve alt muligt, også selv om det er noget du umiddelbart er tryg ved, kan få fortjeneste af eller ved hvad ender med! 

Sig ja når nogen spørger om du vil med ud og løbe 4 km selvom du ikke har løbet i årevis, sig ja til at hjælpe med at bygge en garage eller lægge tag selvom du ikke tror du kan, sig ja til ferien med det vennepar som du måske tror i ikke har alt for meget til fælles med, sig ja til fødselsdagsfesten som du egentlig ikke gider komme til, sig ja til at prøve et adventure race selvom du ikke kan halvdelen af diciplinerne osv osv...  (nu skal jeg ikke pudse mig glorie, jeg siger også selv nej en gang imellem... heheeh)

Til en hvis grad at leve efter the Yes Way, kan nok få dig til at virke naiv overfor omverden, og du kan blive såret og du bliver nok aldrig rig! Jeg ved det ikke, det har jeg slet ikke livserfaring nok til, og har heller ikke gjort mig dybere tanker om emnet! Jeg ved dog jeg ind i mellem har ærget mig over at jeg valgte noget fra, af dovenskab, fordi det var koldt, fordi det var for dyrt, fordi jeg var for stolt eller whatever..   

Så en mellemvej med hældning til mere Yes Man way - og med fornuftige afvejninger til hvornår et Nej er passende - det kunne være en del af opskriften på ikke at gå glip af noget og stadig komme helskindet igennem :-))

det var så de par kroner lommefilosofi for i dag .. i morgen skal jeg ud og løbe og tage billeder samtidig hehehe :-)


Lommefilosofi - hverdagen skal forenes med Yes ManSocialTwist Tell-a-Friend