Wednesday, April 22, 2009

No way back - knæet er opereret - nu må vi se

Puha, i dag var dagen jeg havde set frem til, og nu er det gjort, jeg har fået foretaget en menisk knæ operation:

Knæ forbinding efter operation

I mandags fik jeg rigtig kolde fødder, da jeg løb en rekord tid uden smerte i knæet.. så tænkte jeg om knæ operationen nu også er risikoen værd!!! der står jo en del på spil!

Det gik egentlig rigtig godt og her til aften 6 timer efter har jeg det fint. 


Selve operationen gik som aftalt:
  • Jens Aalberg var min kirug, og både han og hans assistent var meget venlige. Jens Ranch Aalberg forklarede alt hvad han lavede i passende tid før han udførte det. Jeg var aldrig utryg ved noget, fx. kommende stik fra lokalbedøvelse, eller omkring bevægelser af knæ og ben. Som første gangs bruger/modtager af en operation har jeg ikke noget at sammenligne med, men jeg sender stor ros! Det har jeg tastet ind på "vurdering af virksomheder" [http://www.vavirk.dk/laeger/valby/speciallaege-jens-ranch-aalberg/cit/933881/]
  • Jeg havde haft en helt normal dag på arbejde, spist og drukket som normalt.
  • Briksen jeg lå på var helt afskærmet fra hvad der skete omkring mit knæ! Jeg behøvede ikke at se på skærmen.. heldigvis!
  • Det var ganske små stik til lokal bedøvelse, nærmest som at være hos tandlægen.
  • Jeg kunne mærke knæet sov, men alt andet føltes fint. Man kan mærke der rykkes i knæet, men der er ingen smerter!
  • Han fortalte at der var en skade på menisken, men at den ikke pt var slem og det nok var derfor jeg kunne løbe. Men at den også ville genere mig efter tid eller ved hård belastning. Det er præcis sådan jeg har oplevet det.
  • Skaden på menisken blev klaret ved at klippe eller skære lidt af menisken i 3-4-5 minutter. Jeg kunne mærke rykkene og høre lyden, ligesom man klipper negle. Det er godt nok en underlig og lidt ulækker lyd :-/
  • Det hele tog en time, og jeg kunne gå stille og roligt ned til bilen, og køre hjem.
  • Jeg kunne støtte på knæet, og kunne bøje det og gå normalt med det samme! ret utroligt synes jeg

Hva dee far?

Nu vil jeg spise mine ibubrofen 300 mg piller jævnligt, 1 hver 8 time indtil jeg ikke har flere tilbage..

og jeg vil holde mig i ro i 4-5 dage, jeg håber jeg allerede søndag eller mandag kan køre noget cykel, fx. spinning stille og roligt!  

Og ingen løb i flere måneder, jeg kan sagtens styre mig og holde mig til cykelture.. jeg vil ikke risikere noget, jeg ved hvor hårdt løb er for knæet! især efter jeg har haft 2 så gode ture i fredags og i mandags, så savner jeg det ikke :-)

... mere til min knæ operation dagbog kommer naturligvis!

Her er forresten en kopi af vurderingen som jeg sendte:

Jens Aalberg var min kirug til en kikkert menisk knæ operation.

Som første gangs bruger/modtager af en operation har jeg ikke noget at sammenligne med, men jeg sender stor ros! 

Både Jens Aalberg og hans assistent Elizabeth var meget venlige, det er rart, når man som jeg er meget nervøs ved blod, skader og den slags!

Jens Ranch Aalberg forklarede alt hvad han lavede i passende tid før han udførte det. Jeg var aldrig utryg ved noget, fx. kommende stik fra lokalbedøvelse, eller omkring bevægelser af knæ og ben. 



Nå ja.. forresten for det ikke skal være løgn så fandt kirurgen en 3 mm lang rund blyantsspids inde i mit knæ! Det var ikke noget som havde generet mig, det sad på forsiden eller siden, og var aldrig i fare for at komme i klemme. Det har givet en sort prik på knæet, og har undret mig i nok 15-20 år.. men nu er det mysterie altså opklaret! Han sender det til mikroskopi for en sikkerhedsskyld at få bekræftet hvad det var :)

No way back - knæet er opereret - nu må vi seSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: