Tuesday, April 14, 2009

Foreløblig slut med surdejs franskbrød

Jeg begyndte på min hvede surdej i slutningen af 2008, godt et halvt års tid siden, og har kunne bage mange dejlige franskbrød uden gær!

UPDATE AUG-2012: ny og nem surdej til et nemt og fantastisk franskbrød,  virker faktisk hver gang: http://raaberg.blogspot.dk/2012/08/fantastisk-grydebrd-utrolig-nemt.html



IMG_0973

Fordi jeg har brugt grahamsmel til at holde hvedesurdejen i gang, så har de franskbrød der er kommet ud af det,  altid været lidt grove i det. Jeg har så selv tilsat hvedekerner og fuldkornshvedemel, det synes jeg har givet nogle super dejlige grove franskbrød.

Groft brød 
Men desværre er jeg en af de få som kan lide brød groft nu til dags, de fleste tror simpelthen at franskbrødet er rugbrød og det hjemmenbagte rugbrød kan de kun spise et par rundommer af fordi der er så meget gods i :-)

Det er som om folk nu til dags har glemt hvordan et godt skovmandsbrød ala viking med kerner skal smage.. de er alle forfalden til de der solsikkebrød fra Shulstad som er så bløde og kedelige og minder om franksbrød efter min smag.. der har efter min mening intet med rugbrød at gøre!

Der er ikke noget bedre, og mere nemt, end at lave og bage sit eget rugbrød med surdej... hint hint til alle som eventuelt bor i USA og har laaaangt til rigtigt rugbrød :-)))


Klistrede og tunge franskbrød
Nå men tilbage til franskbrødet... jeg vil tilstå at det er blevet mere og mere groft! 

Et andet problem med de franskbrød jeg har lavet de sidste par måneder, er at de, i modsætning til rugbrødne, bliver lidt klisterede, fugtige og hæver ikke godt nok op som i starten! Det er ikke fordi jeg opbevarer brødene i plastposer, det sker desværre bare også selvom de ligger i viskestykker. Så det er noget med sammensætning af dej og hvordan brødene laves.. øv bøv.. jeg stopper med dem nu i hvert fald

Det er nok den surdej der er ved at dø.. så det gør jeg hermed.. foreløbig farvel og tak!
IMG_1511



Lyst - let - luftigt - flute opskrift efterlyses
Så nu har jeg aflivet hvedesurdejen, og er på udkig efter en måde at lave et let og lyst franskbrød. Altså et som bliver tørt og luftigt når det står ude natten over! Mere som et fransk flyte eller baguette faktisk.  Jeg tror desværre ikke jeg kan finde hverken den rigtige mel, gær eller ovn for at lave det. Måske det er et forsøg værd med en bagesten?

Bageovn
Hvis jeg en dag for mulighed for at designe mit eget køkken, eller bare modernisere et køkken, så skal jeg undersøge mulighederne for at få en rigtig bageovn :-) gad vide hvad det ville koste og fylde heheh

Det sidste "franskbrød" får lige en tur på brødristeren:
IMG_1505

Foreløblig slut med surdejs franskbrødSocialTwist Tell-a-Friend

1 kommentarer:

Unknown said...

Jeg er en af de danskere i USA, der nyder rigtig godt af din side med rugbrød - og jeg har også givet linket videre til flere andre danskere herovre. Min surdej bobler lystigt, og jeg sender dig ugentlig en kærlig tanke, når jeg bager mit rugbrød, så tusind tak! Kh Anne Christine i Chicago