Monday, April 06, 2009

Mit ømme knæ er en minisk skade som nemt kan opereres

Siden mit uheld og vrid med mit knæ den 2. januar har jeg undgået at løbetræne, og jeg har brugt spinning til at genoptræne styrke i og omkring knæet


For et par dage siden skulle jeg til knæ undersøgelse hos ortopædkirurg Jens Ranch Aalberg i Valby. Inden undersøgelsen ville jeg teste mit knæ så jeg vidste hvor jeg stod. Knæet har fået 3 måneders løbepause, så afsted med mig! Og det gik fint, jeg løb næsten 10 km uden smerte :-) Jeg blev lidt øm i lårmusklerne og lidt øm i det "sunde" højre knæ, men det føltes rigtigt, altså blot smerte fordi det var hårdt at løbe igen! 

Diagnosen fra eksperten
Ortopædkirug Jens Aalberg undersøgte hurtigt mit knæ, og fandt frem til at det sandsynligvis var en beskadiget menisk. Den kunne have en revne fra en gammel fodbold skade, og knæet ville netop føles ømt ved længere eller ved hård belastning. Han fortalte at cykling var skånsomt, og det var fint jeg havde stoppet med at løbe.

Han vil allerede kikkert operere mit knæ den 22. april 2009, hvilket er flot service. Jeg vil jo gerne i gang med at cykle hurtigst muligt, og på længere sigt vil jeg gerne løbe regelmæssigt igen! Og det mener han sagtens jeg kan, måske cykle allerede efter 3-7 dage, og så ellers forsigtig fornemme hvordan det går. Det skal jeg nok fortælle om til den tid!

Plan og facts for kikkert knæ operationen
Her lidt praktisk info fra kirurgen om selve knæoperationen:
  • Det er lokalbedøvelse
  • Jeg skal ikke faste
  • Jeg kan køre bil hjem, men nok ikke cykle fra Valby til Glostrup :-/
  • Jeg kan gå forsigtigt
  • Det hele tager 1 time
  • Bedøvelsen aftager efter 10 timer, hvorefter jeg vil mærke noget smerte og ømhed
  • Jeg kan cykel træne efter 3-7 dage
  • Jeg kan måske løbetræne efter 7 dage... men det vil jeg ikke forsøge
Pulskurve for min 10 km test
Ja blot til mig selv, efter 3 måneders løbepause, her er pulskurven, jeg gav den gas for at presse mig selv, så det blev faktisk en helt ok "lidt under 10 km tid" på knap 4 min 17 sek per kilometer.

pulskurve-løb-alene-10km-til_herstedhøje-20090402

Jeg er i øvrigt stoppet med kun at køre stående spinning. Nu hvor knæet er stærkere kan jeg sidde ned og køre pænt hårdt til, og det er den slags træning jeg også har brug for hvis jeg skal køre op af bjerge i Frankrig til sommer!

Mit ømme knæ er en minisk skade som nemt kan opereresSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: