Wednesday, April 29, 2009

Genoptræning af knæ ved hjælp af spinning

Ja det er næppe en overraskelse at jeg sværger til spinning når det kommer til genoptræning af dårligt knæ, og til restitution af ømme ben muskler.


Denne gang skal spinningen virkelig stå sin prøve som genoptræning, for nu gælder det genoptræning efter min menisk knæskade operation, som jeg fik i onsdags for 7 dage siden.

Siden jeg i lørdags havde humpet rundt i haven, så har knæet fået noget nær fuldstændig ro søndag og mandag, og jeg følte knæet virkelig havde det godt. Ingen smerte, ikke hævet.. det føltes helt normalt :-) Jeg cyklede til arbejde 2-3 kilometer om mandagen, det føltes godt.. dog trådte jeg ikke hårdt!

Så i går tirsdag aften havde jeg besluttet mig for en 45 minutter spinning time nede i Glostrup Fitnessdk. Jeg havde naturligvis meget friske ben og muskler og var helt frisk... jeg havde jo intet lavet siden rekord løbeturen sidste mandag, så jeg følte jeg virkelig kunne køre maks.  

Mere stående spinning
Jeg kørte spinningen kun stående, det har jeg haft god erfaring med da jeg skadede mit knæ ved en løbetur i januar og genoptrænede knæet frem til starten af april, hvor jeg igen kunne løbe!

Og jeg kunne med det samme mærke at siddende belastning ikke var sagen endnu. Vinklen på knæet er for spids når der er belastning på, så er det meget bedre at stå op og trykke og trække med en større vinkel på knæet!

Det blev til en fin time, det var næsten som om jeg ikke havde en skade med dårligt knæ. Jeg begrænsede dog mig selv, og pressede mig ikke så meget. 

Her er pulskurven, husk dog at pulsen nemt kom op da jeg var meget frisk:


pulskurve-spinning-genoptræning-efter-knæoperation-20090428


Dagen efter, et ømt knæ
Her dagen efter min første lille træning med nyt knæ, og præcis en uge efter operationen, så er status:
  1. Knæet skal have lidt mere ro end jeg "tror, føler og ønsker"
  2. Knæet er lettere hævet og lidt ømt.. jeg kørte nok spinning for hårdt i går, uden at opdage det.
  3. Sår'ne er næsten helet, jeg har ikke haft forbinding på siden jeg var i bad efter spinning i går.
  4. Der er ingen deciderede smerter, men det stikker ligesom en gang imellem.. inde i knæet. Det gjorde det ikke før jeg kørte spinning timen.
  5. Knæet virker dovent når man cykler siddende.. ligesom der ikke er kraft til at træde. Det er meget bedre at stå op og køre.
  6. Knæet klikker ikke, hvilket det godt kunne gøre en gang imellem før operationen.
Jeg tager 2 brufen piller per dag, og jeg tager nok ikke til spinning i morgen torsdag. 


P4290356


jeg håber jeg kan komme på landevejen på lørdag .. nu må vi se :-/

Genoptræning af knæ ved hjælp af spinningSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: