Tuesday, March 11, 2008

Camilla Plum spelt franskbrød - andet forsøg!

DSCF4547.JPGEfter sidste uges forsøg med Finax spelt mel til bagning af speltbrød efter Camilla Plums opskrift, så har jeg nu fået købt noget andet mel fra Urtekram!

DSCF4539.JPGDet jeg skulle huske var at bruge lidt mere gær og varme bradepanden op! Og denne gang ville jeg kun bruge halv opskrift for jeg havde alt for meget brød fra sidste uge som bare røg ud da det blev muggent!

Jeg blandede følgende:

  • 25 g gær fra almindelig pakke. Og hævning i 8 timer køleskab + 3 timer stuetemperatur.
  • 720 ml vand
  • 3/4 spiseske fuld salt.
  • 810 gr mel .. som slet ikke var nok, jeg endte med at have 23 g tilbage fra kiloet!
Resultatet blev meget bedre end sidst, brødet er luftigt og saftigt, men desværre mangler det salt! Men altså: melet fra Urthekram er meget bedre, og jeg prøver med (810/977) * 720 = 600 ml vand til næste gang.. så skulle det passe med 810 g mel! Og at dømme efter konens forbrug af brødet denne ugen, så er den ved at være der :-) Jeg håber 3. gang er lykkes gang hehe

På videoen nedenfor kan man se hvordan dejen slet ikke slipper siderne af skålen når der er for lidt mel i. Efterhånden som der kommer mere mel i så slipper dejen siderne, men ikke bunden. Og så er dejen klar til hævning mindst 8 timer i køleskabet! Det er da egentlig meget nemt hva


UPDATE: Brødene var lune søndag aften kl.21 og her til morgen torsdag er der mug på brødene. Brødene kunne altså holde sig til 3. dagen, men på 4. dagen skulle de smides ud! De var pakket i plastikposer, hvor jeg havde suget luften ud manuelt og lukket dem med en klemme.

UPDATE 2: Jeg fik afprøvet en bedre afmåling af mel, salt og vand, og med noget andet gær, det gik rigtig godt :-)


UPDATE3: jeg fandt en gårdbutik kun med økologiske varer, der i blandt også frisk økologisk gær.

Camilla Plum spelt franskbrød - andet forsøg!SocialTwist Tell-a-Friend

2 kommentarer:

Shanti said...

Ang. at komme friskbagt brød i lufttætte plastposer, er det ikke vejen frem.(dit Plumbrød i martsblog.)
Hjemmebagt brød er meget mere fugtigt, end det bager og producenter laver.
Svøb det ind i et rent viskestykke, lad det lige ligge og dampe af i viskestykket først. Så bliver det ikke muggent.
Det har jeg ihvertfald haft held med i årevis.
Hilsen Susanne

J said...

Hej Shanti

Tak for tippet med at undgå platisk poserne... det fungerer rigtig godt med viskestykker! Jeg bruger nu det viskestykke som dejen har haft over skålen ved hævning om natten!

Forresten har jeg fået en ganske god hvede surdej i gang, som jeg nu bruger i stedet for gær.. det kan bruges til at lave mange forskellige slags brød... her lidt om det:
http://raaberg.blogspot.com/2008/11/lys-surdej-til-hvedebrd-flute-og.html