Saturday, February 18, 2012

Alu stellet på min gamle racercykel knækkede

Jeg havde det godt på fornemmelsen.. min gamle Peugeot racer cykel fra vist nok midt 90'erne kan snart ikke mere! De sidste par vintre har jeg måtte skifte selve bremserne og bremsekablerne, og jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har skiftet kæde og krans.. senest for kun et par uger siden. Jeg har også kørt med en hel del forskellige hjulsæt gennem årene, og kun et par ting har altid være det samme: stellet og Shimano STI gear/bremsegrebne. Sidstnævnte har dog også drillet en del på det seneste, men det er nok mest pga frosten.

Så jeg havde set det komme.. men ikke lige af den årsag som det blev... nemlig at stellet simpelthen knækkede!  Jeg kørte stille og roligt op af en jævn stigning, der ved Skovbrynet hvor cykelstien langs Hillerød motorvejen skifter til at være langs landevejen lige efter Helmsvej. KNÆK sagde det bare.. og så gik forskærmen på alu stellet, men jeg kunne trille stille og roligt hjem.. med lidt ufrivilig front suspension affjedring.. woply woply :-)

IMG_6765 IMG_6763


Ny cykel - til kortere transport
Så nu skal jeg finde mig en ny cykel til transport de ca 16-17 km hver vej,, helst en cykel med gear og bremser som kan tåle streng frost. Jeg kan lidt af vejen godt bruge mine egne tips og tricks til indkøb af ny racercykel, hvis man vel at mærke husker på at det ikke er så lange ture der skal køres som på en racer.

Når jeg så kigger mig omkring på fx. bikebuster, hos Heino eller webike osv, så kan jeg se der er sket meget indenfor det jeg husker som min vintertrænings skovcykel da jeg i 90'erne trænede i Værløse Farum Cykelklub. Der var eet gear og OL styr faktisk godt...men nu har jeg jo mange flere muligheder.

Jeg kigger nu på en form for hverdags, fitness, sport, citybike eller hvad de forskellige producenter kalder det... med indvendigt gear, fx. 7 eller 8, med centertræk bremser eller skivebremser, og nok i en prisklasse omkring 5-6-7-8000 kroner. Jeg må indrømme jeg ikke rigtig kan finde ud af det.. men grundlæggende er jeg nået frem til at vægt ikke betyder så meget når det kun er til transport omkring 20 eller 25 km afgangen. Så hellere holdbarhed, robust og vejrbestandig funktionalitet :)  ,, vi får se!

RIP, 17. februar 2012:
  IMG_6764 IMG_6769

November 2010: 
Skal kunne holde til at køre i frost og sne, derfor duer udvendige gear ikke så godt. Fx. i november 2010 kunne jeg slet ikke skifte gear og næsten ikke bremse: IMG_5731 IMG_5735 IMG_5738


June 2009:
  P6140208


1999:
  1999-05-31-02_-_jesper_racer

Alu stellet på min gamle racercykel knækkedeSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: