Saturday, February 04, 2012

Hjemmelavet batteri holder til Lupine pandelampe

Efter for godt og vel 1 års tid siden at være begyndt at løbe trail løb på mtb spor og skovstier ved Furesøen (hvor jeg jo også fik skadet anklen øv), så har jeg endelig fået købt mig en pandelampe til de sene aftens ture.

Pandelamp event camp
Det var egentlig en pandelampe event arrangeret af Løberen i Lyngby som fik startet min lyst til at løbe med lampe. Før jeg faktisk prøvede at have en pandelampe på så tænkte jeg at det kan da ikke være noget særligt, det gider jeg ikke. Men hvor var det dog en fed oplevelse.. løbe rundt i skoven, helt mørkt og så en lyskegle på et super trail mtb spor eller skovsti.. endnu mere oplevelse af at være en del af naturen og omgivelserne end man allerede i forvejen får ved at løbe trail løb om dagen! Så jeg var solgt :-)

Til pandelampe eventet i Bagsværd (Krathus Skovalleen)  prøvede vi et par forskellige pandelampe producenters lamper, men der var eet mærke som skilte sig ud: Lupine. Lupine lamperne var ekstremt meget dyrere end alle de andre... men lyskeglen og hoved mounted var også klasser bedre!

Jeg besluttede mig for at skulle jeg have en lampe, så ville jeg spare sammen til Piko X 2011 modellen hvor hovedmountet var rigtig godt, og som Lupines mindste model så kunne man til nød forsvare prisen: 2500 dkk(!)

Hvor er hoved holderen til batteriet??
Jeg fik fingre i lampen lidt før jul, og har været rigtig glad for den. Men det har hele tiden undret mig at der ikke fulgte en ordentlig batteri mount eller batteriholder med til hovedmountet. Altså så man slipper for at løbe med batteriet i en lomme, baglomme, taske, eller hvad men nu bruger til at transportere gel eller vand i.  Det er jo alligevel 2500 kroner, så man skulle mene de kunne lave en lille pose eller taske der kunne spændes på pandebåndet! Men nej.

Personligt løber jeg altid uden taske, rygsæk til vand eller gel.. og da jeg endnu ikke løber over 30 km så har det aldrig været et problem. Måske jeg vil have en taske når jeg kommer over så mange timers løb, men det vil vise sig.

Så laver man da bare en selv
Anyway, til de korte ture har jeg derfor hjemmelavet mig mit eget batterimount til Lupine Piko X batteriet, så det sidder oven på hovedet. Det eneste jeg har brugt er en gammel neopren cykelhandske, en synål lidt tråd fra Rema 1000 :-)  Det fungerer helt fint og kan kun anbefales:


IMG_6119
IMG_6118
IMG_6117
IMG_6115
IMG_6114
IMG_6111

Hvor meget batteri er der tilbage?
Her er i øvrigt vejledningen til at finde ud af hvor meget spænding (eller strøm om man vil) og dermed batteri der er tilbage på lampen... man tilslutter simpelthen batteriet og der går en selvtest (selftesT) i gang og man skal kigge på lampens on/off knap: først blinker knappen blåt og rødt, derefter blinkes der blåt x antal gange for hele volt og derefter rødt et antal gange for antal tiende dele volt:
IMG_6121

Resultatet giver så et svar på hvordan dit batteri har det:

  • Mere end 7,9 V = fuldt opladet
  • Mellem 7,1 og 7,8 volt = skal oplades eller er blevet gammelt
  • Mellem 6,5 og7,0 volt = batteriet kan ikke bruges

Så langt så godt.. og så et par gode tip som vi fik til lampe eventen, fra Lupine importøren i Danmark:
  • Når den røde knap lyser er batteri med lav spænding.. man bør spare.
  • Når den røde knap blinker, og lyset blinker, så er batteriet næsten tomt..og man bør stoppe.
  • Når batteriet er tomt så slukker lampen, men man kan tænde den igen (dobbelt klik) som nødreserve og nå hjem med minimal lys på 2 W.  Når der ikke er mere nødstrøm så slukker lampen naturligvis helt :-)
  • Batteriet kan oplades cirka 400 gange, så lad være med at oplade hele tiden, brug det istedet helt ned.
  • Inden sommerperioden eller længere anden periode uden brug af pandelampen, så bør man have den halvt opladet, så den ikke løber HELT tør af sig selv gennem den passive periode. For så kan batteriet være svært at få i live igen. Det vil sige: find ud af hvad din lampe har som max volt efter fuld opladning, og find ud af hvor meget lampen har når den er løbet tør. Halvvejs derimellem er et godt sted at efterlade pandelampe i sommerdvale da man så skulle kunne få den opladet igen til efteråret :-)

vi ses på sporet!!

UPDATE: fik testet Lupine pandelampen sammen med Mads på en aften vinter løbetur i Mølleådalen ... det var super fedt, men stort set umuligt nemt at få gode billeder.. her lidt af det bedste vi fik med compact kamera:

P1030125 P1030135 P1030142 P1030136

Hjemmelavet batteri holder til Lupine pandelampeSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: