Wednesday, February 08, 2012

Svanemærket tandpasta - endelig fandt jeg det!

Jeg har ledt efter svanemærket tandpasta i nok de sidste par år,, stort set siden at vi fik børn. Det med svanemærket opvaskemiddel, vaskepulver, sæber, cremer osv er jo alt sammen noget som startede da man begyndte at tænke over hvad man udsætter sine børn for.

Det har længe undret mig at Colgate, Zendium og alle de andre store mærker ikke er faldet over hinanden i at komme først med svanemærkede versioner af deres klassiske gode tandpastaer. Man har jo set hvordan Matas sæber, shampooer, cremer osv kom langt bagud i forhold, ligesom Ajax og andre rengøringsfirmaer også var bagud, og først for nyligt er kommet med miljørigtige produkter. I modsætning til et firma som Neutral der meget tidligt havde svanemærkede produkter på hylderne og de har ganske givet taget  markedsandele fra fx. førnævnte firmaer.

Man indtager da ikke et produkt som kan være skadeligt.. helt skørt?
Neutral har svanemærkede deodoranter, læbepomader, engangsklude, cremer, opvasketabs, vaskemiddel, osv osv..men hvorfor har de ikke tandpasta? Tandpasta tværer man rundt på tænderne og i munden 2 gange cirka 3 minutter hver eneste dag. Man kan ikke undgå at sluge lidt af tandpasta og tandpastavandet, så det kommer ned i fordøjelsessystemet og dermed ud i kroppen, indefra!! Tandgummerne optager sikkert også noget af stofferne, og børnene sutter tandpastaen af børsten ..de nærmest spiser det :-/

Så hvorfor stopper folk ikke op og tænker over hvad de putter i munden på sig selv og deres børn? Det gør mange jo med økologisk mælk, smør, grøntsager osv osv. Og fx. shampoo og solcreme går folk meget op i,  det er vigtigt det ikke indeholder parabener og hormon forstyrrende stoffer.. men tandpasta og fx. læbepomade er for mig ligeså allevigtige svanemærkede produkter der skal findes i alle hjem!  Det er mig en gåde at markedet ikke er oversvømmet med i hvert fald svanemærkede børne tandpasta produkter.

Og jeg forstår heller ikke hvorfor folk her i disse februar sibirisk kulde tider giver deres børn læbepomade som ikke er svanemærket, og som ungerne næsten tager bidder af.

Omtale og hjælp fra okologi.dk
Som sagt har jeg kigget forgæves efter svanemærket tandpasta i lang tid. Jeg kiggede i sin tid på ecolabel's hjemmeside for nok år tilbage, og dengang stod der kun Zendium på listen. Men dem fandt jeg aldrig i svanemærkede versioner, selvom det lader til at fremstå som om de har svanemærkede produkter:

ecolabel_Zendium_Classic
Så jeg var rigtig glad for i november 2011 at kunne læse om netop svanemærkede tandpastaer på økologi dks website:

Du har kun lige stukket tandbørsten ind i munden på dit barn, før end tandpastaen er pist væk, spist som slik. Den hvide pasta spiller en stor rolle i aftenritualet i de fleste hjem. Og farverig indpakning og frugtaroma kan måske hjælpe munden på vidt gab. Men de fleste tandpastaer indeholder stoffer, der er skadelige for både krop og miljø. Derfor er der god grund til at vælge tandpasta til både sig selv og sine børn med omtanke. "Generelt indeholder alle tandpastaer aromastoffer, som er det samme som parfume og kan være allergifremkaldende," fortæller Rikke Bille, souschef på Informationscenter for Miljø og Sundhed.Blandt andre problematiske stoffer, som tandpasta kan indeholde, er hormonforstyrrende parabener og sodium lauryl sulfat - et skummingsmiddel, der kan irritere slimhinderne. Indholdsfortegnelsen er oftest lang og kompliceret, så derfor kan det være en hjælp at vælge en svanemærket tandpasta, som stiller krav til indholdsstofferne. 


Så jeg for endnu engang rundt og ledte efter sunde Zendium tandpastaer, men igen uden held! Men efter omtalen så var jeg sikker på det snart fik nok momentum og jeg måtte støde på det i dagligdagen!

Endelig lykkedes det i Kvickly og Änglamärk 
YES!.. endelig i går da jeg var i Kvickly faldt jeg over det jeg havde ledt efter!! Svanemærket tandpasta uden farve, uden skadelige stoffer og så føles og smager det i øvrigt helt fint. Merle og Elias børnene synes også de smager dejligt, så nu Scooby Doo og de andre tandpastaer fortid hos os! Tak for det!

IMG_6254 IMG_6256
IMG_6255
Det er i øvrigt skræmmende hvad der findes af stoffer i en "god" gammeldags solcreme fra Nivea..puha:

P7300094-solcreme.som.desværre.ikke.er.svanemærket

Svanemærket tandpasta - endelig fandt jeg det!SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: