Friday, September 19, 2008

Toilet skyller ikke ordentligt - cisternen skulle samles rigtigt!

Tilbage i slutningen af marts tog vores toilet ikke vand ind, og kunne derfor ikke skylle! Det fik jeg lavet ved at rense slanger og rør, men toilet skyllet opførte sig underligt lige siden! Man skulle holde ifö knapperne nede, mens man ventede på at skylningen af toilettet var færdig! Det var mildt sagt irriterende, og oven i det kom der ikke sammen mængde vand på een gang så skylningen af toillettet nåede så at sige ikke helt ud til spidsen af toilettet. Det betyder jo at vi måtte gøre toilettet oftere rent!


Problemet med skylningen måtte være til at fikse, men jeg har ikke haft tid til at kigge på det! Men i dag havde jeg fri og gik i gang.


Først, fandt jeg frem til en præcis guide for hvordan man åbner og arbejder med sin ifö cisterne [http://www.bauhaus.dk/index.php?id=240], uden at ødelægge noget! På samme website har Bauhaus har i øvrigt også vejledning til hvordan man skifter bundpakningen, fint illustreret med billeder!


For at få låget eller toppen af sin cisterne, skal man blot trykke helt ned på det ene skyl, og så vippe så den ene side ryger ud af hak. Man skal ikke blive ved at hive for at få den anden side ud, man kan i stedet vippe den tilbage til vandret mens den ene side altså er løs, og fra vandret skubber man blot i den retning hvor den stadig sidder fast, og vupti er den løs! Derefter blot skrue og løfte, det giver sig selv synes jeg.

Toilet cisterne indefra

Så kiggede jeg på undrende på cisternes vippe system. Det hele var samlet korrekt, men måske "kørte" det lidt trægt. Altså måske skulle det hele skiftes ud eller renses grundigt! Jeg skyllede manuelt et par gange og det virkede som om at skyllet faktisk virkede fint: man trykker ned og slipper og vandet fosser ud og skyller toilettet! Underligt, så jeg besluttede mig for at samle det hele igen.


Efter samlingen virker skyl ikke! Men det gjorde det jo netop lige manuelt mens det var skilt ad! Så strejfer det mig at vipperen ikke sidder helt lige, og skruen ikke er drejet dybt og hårdt nok! Frem med en tang og så drejer jeg den mere, og nu er vipperen lige! Og toilettet kan skylle med tryk og slip! Wow.. var det bare lidt træg køring og så vipperen?? jamen jamen.. så skulle jeg da have kigget på det noget hurtigere og ikke ladet der gå et halvt år!! ;-)

Skrue som skal strammes ordentlig

Og en video af hvordan det ser ud når vand tages ind og skylning virker som det skal:

Toilet skyller ikke ordentligt - cisternen skulle samles rigtigt!SocialTwist Tell-a-Friend

2 kommentarer:

Kasper said...

Mange tak! :D jeg stod med præcis samme problem :)

Unknown said...

Også tak herfra, det var lige det jeg skulle bruge...