Wednesday, October 20, 2010

Step123 - videofilm af hvordan man nemt bager sit eget rugbrød med surdej

Min søster fik mig jo i gang med at bage speltbrød til Merle's dåb for nok omkring 2½ år siden, så da hun spurgte mig hvordan jeg lavede de dejlige hjemmebagte rugbrød med surdej så blev jeg jo rigtig glad for endelig at kunne give lidt tips og tricks tilbage :-)


Det lykkedes bare ikke for hende at få et ordentligt brød, så for at gøre det 100% synligt hvad jeg egentlig gør for at lave rugbrød selv, så lavede jeg lige 5 små (rå og u-editerede) videoer med hele røring, hævning og bagning processen.. jeg beklager jeg ikke har tid til at få det samlet til een lille film på et par minutter som de fx. gør på den meget flotte hjemmeside om mad og bagning [www.kvalimad.dk/].

Anyway her er videoerne.. håber de hjælper lidt... de findes i øvrigt samlet på en playliste over rugbrød:

Del 1
for at vise min søster hvor nemt det er:
Del 1 er sammenrøringen hvilket er fx. aftenen før, hvor man rører vand+surdej+5gr.gær+salt+hvedemel+rugmel sammen.


Del 2
viser hvor nemt og hurtigt man rører rugbrød dej sammen med skårne rugkerner, hørfrø og solsikkefrø. Det sker tidligt om morgenen, så man har friskt hjemmebagt rugbrød til frokosten :-)



Del 3
er *efter* efterhævningen som varede et par timer, alt efter hvor lang tid man lige har.. Og del 3 er blot pensling af brødene, med vand, og derefter ind i ovnen. fx. ved 175 grader i 1½ time, afhængig af formenes størrelser. Pt. er klokken 9.25, så Del 4 (de færdige brød) kommer cirka lidt over 11.



Del 4:
Nu er brødet bagt færdigt..næsten 2 timer ved 180 grader, hviket var 15-20 minutter for længe vil jeg tro.







Del 5:
Del 5 er blot for at vise forskellen mellem lige efter ovnen (del 4) og så når brødet nu har hvilet sig et par timer under et fugtigt viskestykke.. Brødet er stadig lunt og klar til servering, dejlig frisk frokost :-)



Step123 - videofilm af hvordan man nemt bager sit eget rugbrød med surdejSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: