Saturday, August 21, 2010

Igang med surdej og bage egne skønne rugbrød igen

Efter et par måneders pause uden surdej og uden hjemmelavet rugbrød hen over sommeren 2010, er vi nu tilbage og laver selv vores rugbrød igen. Og hvor er det skønt :-)


IMG_3134

Da den tidligere surdej, som havde holdt i cirka 2 år, røg helt ud, så købte jeg en surdej hos Egefeld, og den bygger vi nu videre på, ligesom første gang der tilbage i maj 2008.

Selvfølgelig kunne vi selv have lave en surdej fra bunden af, som netop Camilla Plum viste for nogle år siden, men lige nu ville vi bare igang med det samme, for vi havde savnet rugbrødet så længe nu.

Ingredienserne er som tidligere:
  • 3 dl surdej
  • 1 L vand
  • 600 gr hvedemel
  • 600 gr rugmel
  • et par spise skefulde salt
  • Lidt sirup
  • Passende mændger af solsikke kerne, knækkede rugkerner og hørfrø
Dog var fremgangsmåden anderledes:

1. Dagen inden (fx. aften):
  • Surdej opløses i vand og halvt hvede mel og halvt rugmel blandes i, sammen med saltet. Husk at lade lidt surdej være tilbage. Husk at bruge god hvedemel som har god hæveevne. Put eventuelt 5-10 gram almindelig gær i. Rør dejen så den er fugtig og slasket, gerne mere våd end man lige tror den skal være for der fordamper lidt natten over og kernene suger også lidt næste dag. Dæk skålen med fugtigt viskestykke og stil den i køleskabet natten over.

2. Næste dag (fx. tidlig morgen)
IMG_3460

  • Dejen skal være hævet op som en god speltdej, godt med luft og gerne tråde i dejen.
  • Bland nu lidt sirup, (husk at tag lidt af dejen fra og bland det med det tilbageværende surdej)
  • Bland nu de kerner i dejen som du vil have: fx. knækkede rugkerner, hørfrø, solsikke- eller græskar-kerner
  • Læg det nu i oliven olie smurte forme (UPDATE: vi er gået væk fra olivenolie og bruger almindelig/flydende smør eller forme der ikke skal smøres)
  • Slask godt med vand på brødet, drys med sesamfrø, solsikkekerner, græskarkerne, og slask med mere vand, inden efterhævning.
  • Lad brødet efterhæve i formene 1 times tid. (Dette kan forkortes eller forlænges alt efter den tid man har!)
3. Bagning efter ekstra omgang hævning(lidt senere på morgenen)
  • Brødene skulle gerne have rejst sig lidt, men ikke meget, resten af hævning kommer inde i ovnen
  • Pensl med lidt vand og de oliven olie rester som er i siderne af brødet.. glat brødet lidt med penslen, det bliver en dejlig skorpe!
    IMG_4055
  • Bag brødene, enten ved konstant 180 grader i 1 til 1½ time, afhængig af formene, prøv dig frem. Eller bag først 1 time på 100 grader på laveste rille i ovenen, og så fx. 30-60 minutter på 200 grader.
  • Før i tiden dækkede jeg altid brødene med sølvpapir, men det er ikke nødvendigt når man slasker godt med vand på. Heller ikke hvis man bager først på laveste rille 100 grader og kortere tid på 200 grader så er det ikke nødvendigt.
  • Før i tiden prikkede jeg også huller i dejen, så skorpen ikke reste sig for meget, men det er slet ikke nødvendigt her, og den hævning der kommer gør brødet let og luftigt... meget lækkert!

Ovenstående har jeg gjort endnu en gang, dog i nogle mindre forme for at lave studenter mad rugbrød som kan bruges til små hapser appetizer rugbrød stykker, fx. til Merles 3 års fødselsdag: (de forme på billedet nedenfor er fra http://kagebutikken.dk/ men jeg er mildest talt ikke glad for aluformene for selv med olie så var det næsten umuligt at få brødet ud af studenterbrød formene... det skal være sliplet eller tefal, se billede 2 nedenfor.. MEN mere om det i en anden blogpost senere!)

IMG_3472


IMG_3914

For at lave lidt variation lavede jeg også et hestesko formet rugbrød, og det passede fint til temaet med Toy Story 3 og Woody med sin hest Bulls Eye.

IMG_3534

Anyway.. we are back.. dejligt frisk sprødt og luftigt rugbrød 2 gange om ugen, hvilket passer rigtig godt fordi Merle skal have madpakke med i sin børnehave :-)

IMG_3090

IMG_3104

IMG_4054

Igang med surdej og bage egne skønne rugbrød igenSocialTwist Tell-a-Friend

6 kommentarer:

Unknown said...

Hej dér. Jeg har bagt rugbrød i mange mange år, altid først med tilsætning af div. kærner på 2. dagen, og bagning efter 4-6-8 timers hævning. Nu er jeg imidlertid blevet gjort opmærksom på at stoffet fytin, som er i kærnerne,hæmmer frigivelsen af mineralerne i kornet, med mindre det er udsat for fugtighed og lidt varme i minimum 10 timer, så nu har jeg et par gange lavet dejen med alle ingredienser på een gang, for jeg skal jo gerne have alle de gode stoffer udnyttet. I øvrigt har jeg aldrig fodret min surdej, den får bare lov at stå i et glas med låget løst på i køleskabet mellem bagningerne hv. 3-4 uge
Venlig hilsen Susanne

J said...

Hej Susanne

Tak for fiffet ,, fytin er altså et godt stof, jeg kender det ikke! Så må jeg måske tilbage til også at blande det hele dagen før, og lægge det i forme dagen efter, plus efterhævning derefter.

Jeg lader kun brødene efterhæve en times tid, oven på ovenen .. varmen gør godt lader det til.

Jeg fodrer surdejen lidt, og opbevarer den også i syltetøjsglas i køleskabet. Den ene er rugbrød surdej, den anden er grahams som jeg bruger til franskbrød og flyte.

har du ikke et sted du sender billeder og den slags.. jeg synes det er hygligt at se folks brød magier :-)

Unknown said...

Hej igen, nej, jeg har ikke noget sted med billeder af mine brød, men har da overvejet en hjemmeside nu mine unger er flyttet hjemmefra:-)
Iøvrigt faldt jeg samme eftermiddag over en hjemmeside www.kvalimad.dk/opskrifter/verdens-bedste-broed og prøvede at lave brødet, og jeg må medgive :Det er super !et spændende site i det hele taget.
mvh
Susanne

J said...

1000 TAK for det link.. det er da super fedt video af fremgangsmåden!! sikke meget nyt jeg skal prøve når jeg får lidt tid :-) Og hatten af for at have tid til at redigere og lægge det online!

Unknown said...

Hej!

Jeg har tænkt mig at gå igang med denne opskrift, men jeg undrer mig lidt, når du skriver i første del af processen at man skal komme halvt rug- og hvedemel i. Der står bare ikke, hvornår resten skal komme i? Er det dagen efter, når det har hævet eller hvordan?

MVH Louise

J said...

Jo kerner+sirup i dagen efter, og så efterhævning. Men som Susanne nævner så frigives der nogle gavnlige stoffer fra kernene hvis de får lov at stå i over 10 timer/natten over.

Det vigtigste når du prøver synes jeg i første omgang er at snyde med 5-10 gram gør i supplement til surdejen, og så huske meget hvedemel i forhold til rugmel... så hæver det lidt nemmere. Og husk efterhævningen 1 times tid i hvert fald inden du bager brødene..

Det gik ret galt for min søster for et par uger siden da hun skulle prøve, så jeg lavede nogle hurtige RÅ og UEDITEREDE videoer til hende.. ..husk at spole lidt hvis du ser dem:
http://raaberg.blogspot.com/2010/10/step123-videofilm-af-hvordan-man-nemt.html

god fornøjelse :-)