Thursday, February 21, 2008

Støjkort med mulighed for måling af distance og areal

I vores favorit gratis avis Nyhedsavisen faldt jeg over en artikel om Miljøministeriets Støjkortlægning. Selve kortet viser støj niveauer:

For de dele af landet, der er omfattet af støjkortlægningen, viser støjkortet den gennemsnitlige støj med en farvekode. Farvekoden går fra blå, som er den højeste støjbelastning (døgnværdien Lden højere end 75 dB), til gul (døgnværdien Lden mellem 55 og 59 dB). Der er ikke kortlagt svagere støjniveauer af støjens døgnværdi. For natstøjen er der en endnu svagere støjzone, som er lysegrøn (natstøj Lnight 50 – 54 dB).Billede 4.png
Som en ekstra bonus kan man få et deeplink til et angivet kortområde.

Det virker meget spændende, især ved huskøb. Man ved jo aldrig hvordan støjen er, fx. dag og nat eller i forhold til årstiderne med hensyn til blade på træer.

Jeg savner dog meget at begræsningerne netop kan vælges meget mere dynamisk i stedet for de radiobuttons som der findes. Jeg forestiller mig dropdown menuer, hvor man skal vælge een fra hver af følgende kategorier:
  1. Støjkilde: Vej, jernbane, fly, alle
  2. Ugedag: hverdag, lørdag, helligdag
  3. Årstid: sommer, efterår, vinter, forår
  4. Tidspunkt: nat, morgen(myldretid), middag, eftermiddag(myldretid), aften
Hvis det skulle være rigtig lækkert ville jeg gerne kunne bede om en præsentation over tid, altså hvordan et støjniveau har udviklet sig for en bestemt adresse fra fx. 2002 til 2008. Og med angivelse af hændelser, fx.: "1.10.2004-ny busrute 20x" eller "1.3.2003-ny asfalt på Dennevej"... ønsketænking... jeg ved det :-)

Så savner jeg naturligvis maaange flere data! Jeg søgte på et sted i Tårnby, Lyngby, Frederiksdal, Bagsværd og Glostrup. Ingen af stederne var der komplette data. Det kommer måske :-)

Indtil videre fandt jeg anvendelse af kortet til at måle min løberute, og det viser sig jeg slet ikke var langt fra virkeligheden. Med noise.mst.dk fik jeg hele turen til 14750 m, altså 25o m længere end jeg troede. Med unøjagtigheder, så passer mine tider nok meget godt. Damhussøen rundt fik jeg i øvrigt til 3350 m, men det kan man jo bare måle mere nøjagtigt hvis man selv lyster!

Men mon ikke der findes bedre websites og kort til rute angivelse, vandre ruter, cykel rute eller gåture eller løbeture. Jeg har i hvert fald stødt på sider som gpsies.com og rungps.net som kan noget lignende med interface til GPS eller PDA, men jeg har ikke lige haft brug for det, så jeg har ikke leget med det.

UPDATE: Fik lige et tip (tak Karsten!) vedrørende Gmap, hvor man kan måle distancer, for eksempel målte jeg Damhus søen rundt til 3380 meter. Gmap er rar fordi billedet scroller automatisk og man kan zoome mens man laver ruten. Når man gemmer ruten, så får man et deeplink man kan dele med andre.. lækkert :-)

UPDATE2: Fik endnu et tip om endnu en løberute optegner, denne gang fra bladet Iform (fra Bonnier) som har rigtig mange ruter gemt, og man kan tilføje sine egne. Jeg er dog blevet utrolig glad for Gmap så den fortsætter jeg med at bruge!

Støjkort med mulighed for måling af distance og arealSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: