Thursday, February 07, 2008

Dokument deling og publisering - Issuu

www.issuu.comMed YouTube, Flickr og Jumpcut så fik vi styr på deling og udgivelse af billeder og film, både offentligt og til udvalgt kontakt personer.

Med dokumenter valgte vi at bruge Google Docs, for eksempel for at have og vise et skema over løbetræning og skema over ting vi købte til Merle. Fordelen ved Google docs er naturligvis at man kan editere, give andre author adgang, og så kan det håndtere meget andet end PDF.

Så vores behov var sådan set dækket ind... indtil i dag ;-) For i dag opdagede jeg at nogle danskere har lavet en dokument deling tjeneste hvor man kan uploade PDF filer, og dele dem. Ikke bare dele som et storage sted, men med mulighed for at lave kommentarer, tilføje kontakter, linke til embedded (ligesom med videoer) og i det hele taget en super brugervenlig PDF viewer - nemt og hurtigt at bladre rundt i dokumenter!

Jeg savner dog allerede et par ting, lidt det samme som jeg også savner ved YouTube og især Jumpcut:

  • Mulighed for at kun visse personer kan se dokumenter. Helst ala Flickr med friends and family.
  • Mulighed for at lave dokumenter private.
  • Mulighed for at ændre sit profile navn, til noget andet end ens login.
  • Mulighed for at skifte e-mail addresse.
Egentlig har jeg ikke brudt mig meget om online dokumenter, men efter jeg har kigget lidt rundt i diverse magaziner på Issuu, så vil jeg indrømme jeg godt kan sidde og læse online. En meget spændende online service!! Det ville være rart om de også tog Word eller Open Office dokumenter :-) Men så kan man jo bare lave en PDF ud af sit dokument inden det lægges på Issuu.

Så nu har vi endnu en konto hos endnu en online service :-)

Det ser lovende ud, man kunne godt håbe de blev opkøbt at Yahoo eller Google, så login var integreret med vores Gmail, Flickr, Calendar og andre gode services fra de to firmaer. Og forresten - hvis de mangler en investor lige nu, så vil jeg da gerne spytte i kassen hehe :-)))

Her er eksempel på embedded dokument. Man kan få helt lyst til at lægge gamle fysik rapport, danske stile eller andre gode dokumenter op. Eller skrive en indbydelse til fest i en PDF :-)


Online browseren er rigtig god, med et Apple/MAC like view/browse af et udsnit af siderne. Meget fikst som nok fanges hurtigt af alle:
www.issuu.com

Dokument deling og publisering - IssuuSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: