Saturday, May 24, 2008

Dygtige, professionelle og fagligt stolte håndværkere

Hvordan finder man sådan en dygtig, professionel og faglig stolt håndværker? Altså en håndværker som:

  • sætter en ære i at lave et fagligt godt resultat.
  • udfører arbejdet til en konkurrence dygtig pris.
  • er professionel, for eksempel overholder aftaler, giver status på fremdrift at arbejdet, snakker med kunden ved væsentlige afvigelser og ændringsbehov.
  • er udhvilet og frisk, psykisk og fysisk, til en dags hvidt arbejde, og altså ikke møder træt op efter en weekend eller en aftens sort arbejde.
  • kun skriver timer for det som reelt er brugt.
  • ikke opfinder transport eller ekstraordinær kørsel på grund af for eksempel dårlig planlægning eller indkøb.
  • ikke køber reservedele eller materialer dyrt med egen ekstra avance.
  • giver valgmuligheder for materiale valg, for eksempel hvis man vil betale ekstra for at noget er etisk og humant produceret.
  • skaffer affald af vejen på miljø rigtig måde.
  • overholder arbejdsmarkedets regler, ikke smyger om hjørner med lovkrav og arbejdstider eller andre love.
Ja, hvordan finder man lige frem til håndværkere hvor bare noget af ovenstående gælder? Og der er sikkert mange andre gode ønsker og muligheder jeg har glemt?

Var det andre produkter eller services jeg skulle bruge, så kunne jeg søge på nettet, i diverse forums og newsgroups.. for at høre folk anbefalinger og træffe en beslutning. Men sådanne newsgroups eller forums findes mig bekendt ikke for håndværkere??

Endnu en gang fandt jeg så en god artikel, denne gang ikke i dagens Politiken men i Søndagsavisen, om en web site service Håndværkets Evalueringscenter hvor kunder kan vurdere håndværkere:
Det er et almindeligt problem for mange håndværksvirksomheder, at der ikke er meget kontakt med kunderne efter, at arbejdet er udført, og regningen er betalt. Derfor er der ofte ingen evaluering af det pågældende arbejde. Det kan være negativt for både håndværkeren og kunden. Håndværksvirksomheden får ikke et overblik over, hvad der er gået godt eller skidt på opgaven. Dermed kan det være svært at forbedre virksomhedens service, ansatte og image. Den enkelte kunde kan sidde tilbage med nogle tanker om det udførte håndværk, som kunden måske ikke får udtrykt overfor håndværksvirksomheden.

Det er ikke præcist hvad jeg forestillede mig, da vurderingerne ikke lader til at være søgbare eller offtentlige, i stedet skal man bede om en håndværker som er tilmeldt servicen. Og har man fået udført noget arbejde kan man indsende vurdering... men altså ikke offentligt...Tjaa... i hvert fald er det et tiltag jeg vil kigge nærmere på! Jeg så dog hellere at der var nogle forums og newsgroups, som med alt muligt andet..

Ellers vil jeg overveje om jeg selv kan være med til at starte en håndværksvirksomhed som giver muligheder for alt det jeg havde angivet ovenfor.. måske er det en niche man kunne lave en god håndværksvirksomhed på!

Dygtige, professionelle og fagligt stolte håndværkereSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: