Wednesday, November 12, 2008

15% fedt og 5% overvægtig - nu må jeg da få lov at træne noget mere ;-)

Så fik jeg "videnskabens" hurtige svar på om jeg skal bruge mere tid på træning .. og det skal jeg .. dejligt :-)


Jeg fik prøvet en af de her "biologisk aldersmåling og kropsanalyse" hvor man fuldt påklædt blot træder op på en badevægt agtig dims, den blinker lidt og 15 sekunder senere har man et svar på hvordan ens krop har det!! Da jeg skrev mig op til testen troede jeg det var noget mere omfattende med løbebånd eller kondicykel, så det var lidt skuffende.

Men nu har jeg altså resultatet og det er meget lærerigt og sjovt alligevel. Først og fremmeste er der et par resultater som overrasker mig:
  • at jeg skulle have 15% fedt.. det er nok i overkanten (anbefalet grænse er 8,0 til 19,9 % fedt)
  • at min ideal vægt er 67 kg... det er 4-5 kg under hvad jeg vejer nu, og så ville jeg dælme se syg ud
  • at jeg skulle have 11 kg fedt.. det er dælme svært at finde frem til.. men hvis jeg havde så skulle jeg gerne forsøge at smide 5-6 kg af det i hvert fald  (anbefalet grænse er 5,2 til 14,9 kg fedt)
  • at jeg er 5% overvægtig.. jeg vil mene jeg er 0% overvægtig.. men det skal måske læses som at jeg er 95% fra at være overvægtig og dermed er 0% overvægtig
Et par positive resultater:
  • at jeg har body age på 22 år i stedet for mine 37 år .... YIHAAA.. men det havde enhver som kender mig nok også regnet med heheh
  • at jeg har 57 kg muskler er godt synes jeg.. altså at jeg ikke kun kan køre på racer cykel og spinning, men også kan lave nogle armstrækkere og slå en sandsæk mør
  • at mændgen af fedt omkring organer giver en Visceral fat rating på 5 (anbefalet er under 12, alt derover øger risikoen for livstils sygdomme)

body-mass


Samlet resultat blev det som kaldes "STANDARD", og oversat til ord er det:
"Du ligger midt i normalområdet, hvilket er et rigtig godt udgangspunkt. Du har nok muskelmasse og ikke for meget fedt på kroppen. Hvis du vil være sundere, skal du finde ud af, hvilken form for træning du bedst kan lide. Konditionstræning vil være dig slank og trænet. Styrketræning vil gøre dig muskuløs. Begge dele er godt for dit helbred, hver for sig og i kombination."

Anyway beskrivelsen passer fint på mig, jeg har de sidste par år skiftet fra udelukkende konditionstræning til også at træne boksning, body pump og så flækker jeg selv vores brænde hjemme :-) så nu forsøger jeg at løbe, gå til spinning og bokse.. det er perfekt træning for mig.

Tidligere år ville nok have givet mig resultatet "SLANK OG TRÆNET":
"Du har almindelig muskelmasse og lav fedtprocent. Du er allerede sund. Hvis du gerne vil være endnu sundere, virker det bedst for dig at lave mere muskeltræning og spise mere protein for at øge din muskelmasse."
Tja.. det er lidt spøjst, læser man STANDARD  skal man stræbe efter SLANK OG TRÆNET, og omvendt. .. det lugter jo langt væk af at beskrivelserne er lavet af et fitness center som gerne vil have os til at komme ned og træne hehe.  Men fred være med det .. jeg er jo 100% enig i at man skal komme afsted og træne :-)

Måske skulle de have målt min højde, for jeg kan ikke huske om jeg er 175 cm eller 176 ... det kan måske give en vigtig afrunding... og hvad hvis man sveder mere eller mindre lige når man stiller sig op på vægten? betyder det ikke noget for ledningsevnen og dermed målingerne.. 

K konkluderede hurtigt at jeg ikke kan konkludere sådan på testen, da den slet ikke er præcis nok til det. Som hun, og al sund fornuft, siger, er testet kun vejledende og rammer ikke præcist for alle. Uden målinger på kroppen, for eksempel for at se hvor stram huden er, og uden iltoptagelsesmålinger, så kan det kun blive en motionist eller hr. og fru. Danmark måling! 

Testen er nok bedst som en øjenåbner eller gulerod for folk der har lyst eller trænger til at komme igang med at træne. Det er et rigtig godt simpelt værktøj til at se ændringer over tid, og der kan sådanne målinger være motiverende og meget god oplysning!

Anyway .. det kan ikke kaldes Fusk.. men man skal bare tage det for det det er, mest brugbarrt for sammenligning med sig selv over tid.... 


body-mass-mulige_resultater

15% fedt og 5% overvægtig - nu må jeg da få lov at træne noget mere ;-)SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: