Monday, December 08, 2008

Julestjerneløbet - et hyggeligt løb og genialt koncept

Jeg har i flere måneder glædet mig til Julestjerneløbet 2008! Efter en lidt frustrerende oplevelse med Eremitage løbet.. frustrerende fordi jeg skulle starte som nummer 12000 og endte under 700... og det var ovenikøbet svært at overhale i det mudder pløre! æv .. 


Nå men jeg har desværre haft ondt i højre ankel siden Eremitage løbet, og har derfor kun løbet 3 gange siden.. og så var jeg tilmed syg sidste mandag, med ondt i halsen og influenza agtige snotnæse af den grumme slags.. æv ... 

Så efter en kold aften i Tivoli jule og nisseland, hvor vi desværre kun fik en hapsdog, fritter og cola, så var jeg godt nok ikke helt på toppen til søndag morgen i Store Dyrehaven ved Hillerød! Konen og Merle gad heller ikke med, da mine søstre havde meldt afbud til en hyggelig tur i skoven med kaffe, gløgg og hvad der ellers blev disket op med nede på Byskolen i Hillerød. Ja det var selvfølgelig ærgerligt for så var jeg alene afsted... men faktisk synes jeg godt arrangørerne kunne have haft lidt mere kaffe+kage+gløgg ude i selve skoven og ikke kun nede på skolen som jo lå 1,4 km væk... 

Det var ellers en dejlig dag i skoven og et godt arrangement.. det er simpelthen genialt fundet på at man løber ud til en stjernes midte, og alt efter hvor lang en rute man har valgt, så skal man løbe få eller alle arme på stjernen! Og når man så samtidig ikke alle skal løbe armene på samme tid, så bliver det ret sjovt.. folk krydser hen over midten af stjernen, og man kan ikke rigtig hægte sig på en gruppe af løbere.. og så er der jo heller ingen kilometer mærker.. ja det hele er lidt underligt, men meget sjovt og hyggeligt :-))

Selve skoven er flot, ret åbent, forskellige træer, søer og lysninger! Og så er det slet ikke så fladt som jeg husker fra min mere aktive fortid på mountainbike! Jeg kan godt se det er meget kedeligt og fladt med knopdæk, men det er altså helt hårdt når man skal løbe! Det er ikke meget lange eller stejle stigninger, men der er mange mindre bakker. Naturligvis slet ikke så meget skovløb som til Burresø rundt Offroad triathlon, men langt fra som et fladt gadeløb! Dejlig hårdt, og for mig er det en fordel jo hårdere det er.. alle de der elite gadeløbere lader til at have lidt flere problemer og og ned af bakkerne end jeg har :-))

Jeg fik nok lagt for forsigtigt ud, men jeg var som sagt ikke frisk, og kendte ikke ruten. (De kunne godt have sat sidste kilometer mærke op så man havde lidt at sprinte efter). Men da jeg havde lagt forsigtet ud havde jeg rigtig meget energi til sidst, og kunne indhente og sprinte forbi en anden 16km løber (597).. det var da meget sjovt at "lege" lidt om meget sekundære placeringer selvom det virkede som om han var ligeglad hehe.. Alle de officielle resultater findes på Langgarvernes website under Resultatarkiv:

Mænd 16 km

Nr.NavnKlubTid
1Johnny PtakAK 7358:45
2Kem OverskovKøge Vinhandel1:01:17
3Jacob HolmPetri og Haugsted A/S1:02:14
4Arne JakobsenMT Højgaard1:02:23
5John LarsenLanggarverne1:03:25
6Michael JaquéHerlevløberne1:04:17
7Steen Hasselbalch 1:04:45
8Jan PetersenSNIK1:05:09
9Jørgen NielsenFIF1:05:43
10Morten AlhedeLet's go crazy1:05:55
11Peter Gottlieb 1:06:06
12Michael Frisch 1:06:33
13Jxxxxx Rxxxxxx 1:07:13
14Uve EdemannHerlev Løbeklub1:07:19
15Morten HolmPenSam1:07:23
16Søren StryhnNivå Trim1:07:55
17Martin Horn Andersen 1:08:19
18Svend HeidamSNIK1:08:19
19Leif VincentsenSNIK1:09:22
20Mikkel Mika 1:09:27
21Claus Uhland 1:09:30
22Thomas Gessø 1:09:31
23Lasse PedersenNovo Gruppens Løbeklub1:09:34
24Emmanuel WidmerLanggarverne1:09:39
25Tommy GeislerOFS Fitel1:10:16
26Bjørnar IbsenSNIK1:10:44
27Lasse Ole ØstgaardDong Energy Hørsholm1:11:03
28John RasmussenNovo Gruppens Løbeklub1:11:10
29Jxxxxxx DurupNetteam1:11:22
30Per Hviid
1:11:36

Pulskurven for de 15,8 kilometer i St. Dyrehave er her:

pulskurve-løb-julestjerneløbet-2008-sunday-20081207

Det endte med en kilometer tid på 4 minutter og 15 sekunder, stort set det samme som Eremitage løbet.. jeg tror ikke jeg kunne have gjort det meget hurtigere selvom jeg havde været helt frisk.. der skal bare meget mere løbetræning eller bare træning til for at komme helt ned på de 4m per kilometer som jeg kunne drømme om.. oh well..

Her er mellemtider og stjerne armenes distancer.. man kan tydeligt fornemme at det går nedaf væk fra stjernen og op af tilbage mod stjernes midte.. :

julestjerneløbet-2008-resultat-16-km

Jeg skal forresten tilstå jeg kom til at snyde lidt, for jeg kom til at løbe rækkefølge ABCDEF .. simpelthen fordi jeg tænkte at jeg ikke gad at skulle kigge på det rutekort hvor jeg skulle hen, og så bare ville tage dem fra en ende af! Men så lidt over halvvejs i løbet gik det op for mig at det nok i virkeligheden var snyd, for jeg kom jo så ikke kom helt op over stjernes midte på de 5 kryds! Det har givet mig en fordel, så for at kompensere tog jeg en helt tur om og rundt om midten den sidste gang inden ruten hjem mod mål.. meen realistisk set har jeg nok snydt for 4-5 sekunder gange 4 kryds... 20 sekunder :-/ Næste år skal jeg løbe det korrekt, for nu er jeg forberedt på det :-)

Tak for super arrangement!

Julestjerneløbet - et hyggeligt løb og genialt konceptSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: