Tuesday, October 06, 2009

At more sig på andres bekostning - de dumme mødre

At more sig på andres bekostning - hvor går grænsen? i Danmark har vi vist noget nær verdens rekord i at drille kolleger og venner.. ja der er vist noget med at man fungerer bedst på en dansk arbejdsplads hvis man er en halv god stand'upper.. eller i hvert fald er hurtig med comebacks og jokes..


.. det med drillerier, comebacks og jokes tangerer nogle gange mobning.. der står jeg af.. der er grænsen overskredet! Folk som på den måde morer sig på andre menneskers bekostning har jeg intet tilovers for.. så er det ligemeget hvor fagligt dygtige de er.. de er intet værd i mit univers.. væk med dem.. se lige igennem dem :-)

... men hvornår er det så ok at more sig på andres bekostning?

Det er rart når andre klarer sig dårligere end en selv
Grunden til jeg lige tænker over det er at jeg undrede mig over hvorfor jeg godt kan lide at se "De unge mødre" programmet... med lide mener jeg: afslappende, koble fra, ufarligt, ukompliceret, blaaaaaaah tv... ;-)

Men er det fordi man føler sig bedre tilpas når andre ikke har det så nemt? ja det er helt sikkert en af forklaringerne.. når andre ikke på alle områder har klaret sig så heldigt i livet, så synes man selv man klarer sig fandes godt og er fandens god.. Det er egentlig en grim menneskelig egenskab :-/

Det er sjovt når andre dummer sig
Hvis man så lægger til at folk kan komme med.. skal vi sige.. mindre heldige bemærkninger.. så kan vi rigtig more sig! det er så sjovt når andre dummer sig eller kommer galt afsted :-)

Jeg ved ikke om citaterne i nedenstående video er korrekte, men jeg ved at en af årsagerne til at Unge mødre er lidt sjovt at se, netop er de lettere dumme bemærkninger som deltagerne kommer med... Det er grim menneskelig egenskab.. underholdning på andres præmisser/fejl.. jeg kan desværre ikke helt sige mig fri for det, men jeg er bevidst omkring det, så jeg altid forsøger at undgå at såre andre!


Hvornår er det ok?
Er det så ok at more sig på andre bekostning? Hvordan ville man selv have det hvis det var ens eget liv eller gøren som blev gjort til underholdning! Jeg synes det er ok når folk 100% selv stiller op til det..

Spørgsmålet er så om det var det deltagerne stillede op til? Det var det jo nok ikke.. deltagerne er ikke med for at blive gjort grin af, og derfor er det ikke ok.. sådan en video "de dumme mødre" fra Youtube er ikke i orden, selvom den er sjov :-(

Det svarer til at nogen tager det jeg skriver her på bloggen... og gør grin med det.. det ville jeg heller ikke bryde mig om. Oka, jeg vil nok kunne leve med det, internettet og google søgning er ubarmhjertigt.. intet glemmes, og alt kan pilles ud af kontekst osv osv... jeg er klar over det kan ske, og min verden bryder ikke sammen af det..

Et eksempel hvor det er i orden er standup shows: folk som går til stand-up shows er 100% klar over de kan blive gjort til en del af showet, og derfor er det i orden der!

Er det mere ok fordi det er online - og ikke til deres ansigt?
Jeg er meget imod mobning.. men kan man også mobbe uden at det er direkte in-their-face? Jo det kan man jo.. internet/søgning osv har gjort det langt mere vedholdende/foreviget/in-your-face.. selvom det ikke er lige i ansigtet på folk!! det hele er ikke længere væk end en søgning på google.. blam så er det lige i ansigtet!

så var det ikke grin/sjov som var meningen, så er sjov på andres bekostning, uden deres samtykke, ikke i orden..






Seerne skal have nogen at identificere sig med
Tvstationen Kanal 4 spekulerer helt sikkert også i at det ikke er unge mødre fra overklasse hjem! Der er nok ikke nogen af Kanal 4's seere som gider se rige unge mødre.. eller findes de rige unge mødre bare slet ikke?

Det kan også være Kanal 4 forsøger at ramme netop deres seere.. altså deltagerne i Unge mødre afspejler seer sammensætningen hehe... tjaaa.... så synes jeg i hvert fald vi falder lidt uden for :-( anyway... det siger også lidt om os selv at vi ser det program... selvkritik skal man altid have!

At more sig på andres bekostning - de dumme mødreSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: