Sunday, March 07, 2010

Pas på din pizza bagesten - den kan knække!

Nu er det 2. gang jeg har knækket en pizza bagesten.. MEN nu har jeg lært lektien:

  1. lad være med at bruge for mange våde ingredienser
  2. lad være med at stable for mange lag af våde råvarer
  3. lav for en sikkerheds skyld en god dejlig pizzakant skorpe, som kan tage evt. løbske safter fra pepperoni, champignon, motadella og friske tomater!! det smager også skønt med sådan en god kant!
Pas på når pizzaen trækkes ud af ovnen
I dag knækkede bagestenen simpelthen da jeg skulle trække pizzaen ud af ovnen, wupti så skulvpede der lidt vædske ud og afkølede bagestenen!! det går ikke når det var fjerde pizza i en 275 grader varm ovn.. hurtig afkølning temperatur skift = KNÆK .. og en flækket pizzasten! ÆV

Her er pizzaen som leakede lidt for meget da jeg trak den ud af ovnen:

P3070032

og for en højt belagt pizza kræver altså en god kant.. nedenstående billede er inden pizzaen er kommet i ovnen.. og her er altså ikke lavet en god nok kant når der er så meget potentielt vådt tilbehør:

P3070027
Her er det gået helt galt med den for højt belagte pizza, men nu var stenen jo knækket og jeg skulle lige prøve :-)


P3070034



En god pizza skorpe beskytter
Sådan her kan en god sprød durum mel skorpe se ud:
P3070033


Hvilken flise kan bruges til madlavning?
Sidste gang jeg knækkede en bagesten var jeg i tvivl om hvorfor det skete.. jeg så eller hørte ikke knækket ligesom jeg gjorde i dag.. og jeg tænkte ikke dengang på at det kunne være vædske der var løbet ned på stenen under bagning... men mon ikke det var det som også skete der!

Nu må vi se hvor lang tid der går indtil næste gang.. det ender med jeg må gøre alvor af min snak om at bruge en gulv eller haveflise hehe. OG hvis der er nogen som har et forslag så efterlad meget gerne en kommentar, takker :-)


Pas på din pizza bagesten - den kan knække!SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: