Friday, April 09, 2010

ChampNight 3 motionsboksning med Leth og DJ Tim A i DGI byen

Så var vi (Jens, Kenneth og Tali) afsted til CHAMP'agne night igen, denne gang med afstemte forventninger og jeg synes det blev helt ok! Man skal huske hvad boxevents.dk lægger op til, så bliver man ikke skuffet:
Træningen vil være en blanding af: Intervaltræning, Fysisk cirkeltræning, Fitnessbox, mave-ryg, smidighed, en teamtræningsopgave, hvor I skal samarbejde om en fysisk udfordring i jeres team. Afslutningsvis vil vi benytte fragmenter fra yoga, meditation og afspænding tilsat coachingspeaks, så hele eventet får en blød landing.

Med til de 5 events er een af Kbh´s førende DJ´s - Tim Andresen. Tim har udviklet et musiks setup, der understøtter det træningsmæssige indhold i alle 180 min.
Der var pauser med mental coaching fra Leth, der var gymnastik/pilates øvelser fra gæste instruktør, almindelig boks cirkeltræning, slag på puder, mavetræning, og afstresning til sidst.. pulskurven viser hele forløbet som tog knap 3 timer:
dgi.champnight.3.boxevents.pulskurve.april.2010

DJ Tim Andreasen ramte hovedet på sømmet igår
Musikken var som altid live DJ.. og det var rigtig rigtig godt i går! Jeg vil sige DJ Tim Andreasen løftede arrangementet meeeeget ... han lavede nogle geniale mix overgange som passede til træningen,, han bedre hver gang, som om han lærer motionsbokse træningen og intensiteten mere og mere..

De dybe bass rytmer, som nok for en musikkender er house, føltes som godt mixet lidt over i "blød goa".. det var bare rigtig godt til at få ens krop til at yde, også når man var helt presset! super!!

Husk DGI boxevents er for mange og for alle
Træningen passer til alle.. da det strækker sig over 2½ time så er det nødvendigt med pauser! Det gør at alle kan være med, og da jeg selv ikke var i superform efter vinteren så passede det mig egentlig fint. Der var jo mulighed for at give den gas og få ømme arme og pulsen op i intervallerne.. det var helt ok for mig denne gang!

Ved eventen i januar havde jeg andre forventninger til arrangementet, fx. skal man være klar over at sådanne store events ikke kan være intensive på samme måde som i mindre lokaler til fitnessdk eller SATS, hvor pauser helt kan undgås. Det er simpelthen 2 forskellige slags motionsboks events... begge er fine på hver sin måde, bare man er klar over det inden man møder op :-)

Jeg kunne dog godt tænke mig der var flere måtter til at lave maveøvelser på.. mit haleben er sgu for ømt til rigtig at give fuld skrue direkte på gulv..

Mental coaching - passer det ind her?
De mentale pauser med papir og blyant i den store sal til motionsboksning er dog ikke mig, det tager for lang tid, passer ikke rigtig ind og jeg vil hellere træne. Det mentale coaching ved jeg ikke hvor skal komme, men det kunne vel snakkes ud mens man løber, laver let træning, og ikke mens man ligger stille.. jeg ved det ikke for jeg har aldrig prøvet anden mental træning end det Leth giver :-)

Umiddelbart ville jeg tro at mental træning skal være mere lukket kreds, med færre deltagere, og over en længere træningsperiode. Derved kan coachen måske komme "tættere på" atleten, kende svage og stærke sider, kende dagligdagen, sportsresultater, karrieren og familiesituationen for atleten. Jeg forestiller mig mere mental træning en slags terapi for den enkelte sportsudøver, og over et længere forløb.

Jeg synes coaching ud i en sal fyldt med 60-70 mennesker, som ikke rigtig kender hinanden eller træneren, virker mal placereret. Nuvel - man skal ikke tage det for mere end det er... det er jo fine gode råd som Leth kommer med, fokus på Hvad man vil, Hvorfor man vil det, Hvordan man vil det.. det handler om at få sat nogle mål og få dem ført ud i livet! Hvem kan være uenig!

Henrik Leth er god til at få motivationen og målsætningerne sagt i en sammenhængende talestrøm. Hatten af for det, det kan langtfra alle gøre. Men jeg så som sagt hellere at de taler kom undervejs mens man restituer trænede let.

Folk må på et andet tidspunkt ofre tid og penge på god personlig coaching som kan bringe helheden sammen og virkelig skabe resultater og glæde for den enkelte.. med helheden mener jeg hverdagen, stress, familien, arbejds- og sports- karrieren! Det kommer man ikke let til, det kræver en indsats fra coach og den som vil coaches, men måske det er noget som folk opdager efter talerne fra Leth i går.. det kan man håbe på :-)

.. det var så mine strø tanker om coaching i dag hehe

Pauserne er nødvendige - men ikke uproblematiske
Pauserne føltes lidt lange når man lige har ydet 100%, ens trøje er våd, og man bliver hurtig kold. Det er liidt svært at komme meget hurtigt i gang igen.

Selvfølelig skal man ikke køre 2½ time maks træning, men måske kunne pauserne være tilrettelagt aktivt med for eksempel lidt let skyggeboks, sjipning, kast med medicin bold til hinanden, løft af håndvægte, træk makker på en slæbemåtte, lette slag på pude eller makkers handsker.. jeg tror det kunne bruges til at undgå de helt store dyk i intensitet..

Det bedste store arragement jeg har været med til
Alt i alt synes jeg arrangementet er løftet meget i forhold til januar.. og klart det bedste store motionsbokse arrangement af dem jeg indtil nu har været med til. Det siger jeg ikke kun fordi jeg var i dårligere form i går, og jeg dermed blev mere træt og presset. Næ, jeg synes vitterligt der var bedre flow i musik+træning, musiken var bedre mixet og tilpasset træningen, pauserne var ikke helt så lange og passive ,og ikke mindst var Leth mere opmærksom på at eventen skal være for alle, også folk som vil presses helt ud på max!!!

I går var Leth rigtig god til at komme rundt og presse dem som vil have det lidt ekstra hårdt.. det er altså godt med sådan 20-30 sekunder Leth'e slag i mave mens man laver armstrækkere eller slå i hænder på sin makker :-)

ChampNight 3 motionsboksning med Leth og DJ Tim A i DGI byenSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: