Monday, April 05, 2010

Rugbrød - det laver man da selv ik'

Siden vi i slutningen af maj 2008 begyndte at lave rugbrød selv, så har vi ikke købt færdigt rugbrød... før forleden da vi lige skulle prøve:



P3260012

Næsten 2 år uden at købe rugbrød
Købe rugbrødet smagte spøjst.. alt for let og ikke groft overhovedet... det var som om det var blødt brød, nærmest svampet, der var ingen hård skorpe og man kunne ikke mærke der var kerner i, de var bløde og mosede... selvom brødet var et Herkules kernebrød.

Brødet var også meget fugtigt og faldt nærmest fra hinanden. Og så havde købe-rugbrød næsten ingen smag.. det var anonymt, havde ingen skarphed og slet ingen oplevelse at spise det... det var fuldstændig anonymt brød! Men det passer godt med hvordan jeg husker et "godt frisk rugbrød".. det skal vi ikke have flere af


Merle kunne skære rugbrødet over
En af de sjove ting var dog at Merle pludselig selv skære rugbrødet med sin kniv.. det var jo tyndt, meget luftigt og fugtigt, så det faldt fra hinanden når hun trykkede let på brødet med en kniv.. skal det til at være en kvalitetstest for godt brød? ehehe
P3260013



Mange brød
I tidens løb er det blevet til mange mange brød, her billedet af et af de bedste, fra i morges - lavet til påskehygge med børnene i dag, men der var mest bud efter de hjemmelavede pizza'er

Brødet i morges er en af de rugbrøds varianter vi laver, det har ingen rugkerner eller hørfrø eller solsikkekerne, kun rugmel og græskarkerner.. det er en god variant til det klassiske Mogens rugbrød ud fra Camilla Plums opskrift.

P4050066




DSCF1112

IMG_3765

IMG_3494


Her fra Merles 2 års fødselsdag i august 2009:
IMG_2884

IMG_1702

Her flere forskellige brød, fra april 2009:
IMG_1661

Det bedste indtil den dato, i marts 2009... de brød er der heldigvis kommet mange af siden:
IMG_1265

Her fra maj 2009:
P5120482

Et af de alleførste, fra juni 2008:
P6290045

Eller fra september 2008:
P9060035

Mere september 2008:
DSCF0820

Her fra Merles 1 års fødselsdag, i oktober 2008:
PA120049

Og første gang jeg forsøgte mig med græskarkerner i oktober 2008:
DSCF0339


Merle og rugbrød
Jeg behøver vist ikke at sige rugbrødet at vores datter Merle elsker rugbrød.. det har er jo allerede slået fast for lang tid siden! Hun spiser så meget af det, både morgen middag aften, med og uden pålæg eller smør.

Merle var i laaang tid med til at lave stort set alle rugbrød... nok omkring frem til Elias kom til verden.. siden cirka deromkring, måske lidt før, har jeg selv lavet de fleste af brødene alene, og så er Merle kun med måske hver anden gang.. hun elsker stadig at hælde mel og kerner i.. hun spiser lystigt af det hele råt, både mel, skårne rugkerner, hørfrø, solsikkekerner, salt, sirup osv osv

anyway.. det er blevet en dejlig vane, det er ikke noget jeg ville undvære, så herhjemme forsætter rugbrød traditionen mange år endnu :-)

Rugbrød - det laver man da selv ik'SocialTwist Tell-a-Friend

3 kommentarer:

Simon Amby said...

Uha, her er sandelig meget inspiration her på bloggen.

Jeg er netop begyndt med at rode med min egen surdej, og har rigelige erfaringen af gøre mig.

Indtil videre har jeg forsøgt mig med ciabatta og flütes, men rugbrød skal bestemt også prøves. Forsøger sikkert med din opskrift på Mogens brød.

J said...

:-) dejligt at høre!

Nu får jeg iøvrigt helt lyst til selv at komme i gang med en lys surdej igen.. har du selv lavet surdejen, hvilken opskrift har du brugt eller har du købt den et eller andet sted?

Forresten, bruger du en bagesten til dine flute og ciabatta? jeg har været uheldig med min bagesten der knækkede, så jeg er på udkig efter alternativer eller ny og bedre bagesten.

Mvh
JR

Simon Amby said...

Hejsa,
Jeg tager udgangspunkt i Meyer's Bageri. Han har en opskrift der lyder:
9 dl vand,
150 g hvedemel
75 g grahamsmel
75 g rugmel

Så lad det stå i 10 dage.
Min boblede efter 6-7 dage, men var holdt op igen, da jeg nåede de 10 dage. Jeg rørte i det hver dag.
Synes det er lidt svært at vide hvor meget man skal hælde ned igen. Hvis man f.eks tage 3 dl, så kan man jo hurtig hælde 3 dl vand ned igen. Men hvor meget mel af de forskellige slags skal man så bruge?

Mht til flüte og ciabatta, så smed jeg et glas vand ind i ovnen, da jeg satte dejen ind. Men måske jeg skulle prøve en bagesten? De fik nemlig ikke de hårde overflade som jeg gerne så..
Jeg ved dog ikke om jeg tør sætte dem direkte på bagestenen. Min virker meget beskidt og sådan :)